REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eksploatacja silnika 1.6 T

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Miłkowski
Silnik 1.6 Turbo spotkamy pod maską: Peugeotów, Citroenów, BMW, Mini.
Silnik 1.6 Turbo spotkamy pod maską: Peugeotów, Citroenów, BMW, Mini.

REKLAMA

REKLAMA

Doładowana jednostka 1.6 Turbo postała przy współpracy koncernów PSA, oraz BMW. Motor ten zdobył wiele nagród i wydawałoby się, że jest idealny. Niestety tak nie jest, ponieważ wyróżnia się dużą usterkowością.

Pomysł na silnik wydawał się prosty i genialny. Spotykają się dwa koncerny francuski PSA, w którego skład wchodzi Peugeot i Citroen, oraz niemieckie BMW. Firmy łączą siły i nam klientom proponują wielkoseryjny turbodoładowany silnik benzynowy. Można by rzec recepta idealna, a jak jest w praktyce?

REKLAMA

Zobacz też: Eksploatacja silnika 1.4 TSI

REKLAMA

Silnik zadebiutował jesienią 2006 r. i trafił pod maskę II generacji Mini Coopera S. Natomiast już w 2007 r. pojawił się w modelach produkowanych przez PSA i zdobył prestiżowy nagrodę „Silnik Roku” w kategorii pojemnościowej od 1, 4 do 1, 8 l. Jury doceniło nie tylko zaawansowaną technikę – duża moc z niewielkiej pojemności, turbina twin-scroll, zmienne fazy rozrządu Vanos, wtrysk bezpośredni oraz „inteligentna” pompa wody, ale także dobry stosunek osiągów do średniego spalania deklarowanego przez producentów.

Wszystko byłoby ok., gdy nie niepokojące sygnały, które pojawiły się dość szybko. Na samym początku główny problem stanowił wadliwy napinacz łańcucha rozrządu. Objaw usterki to głośna praca silnika (dieslowskie klekotanie) w ciągu pierwszych minut po rozruchu. Po rozgrzaniu nieprzyjemny hałas z reguły znika. Usterka ta ma także wpływ na ogólny stan i żywotność jednostki napędowej. Kolejnym problemem stały się uszkodzenia wałków rozrządu, które „przycierały się” na panewkach. Jaki był tego efekt? Kosztowna naprawa głowicy. Dobra wiadomość odnośnie tego problemu jest taka, że zarówno BMW, jak i PSA wymieniały wadliwe części w ramach gwarancji.

Zobacz też: Elastyczność silnika: co to oznacza?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmodyfikowane, oraz bardziej trwałe napinacze wprowadzono dopiero na przełomie lat 2008/09. Kolejny kłopot, jaki się pojawił to nagłe zaniki mocy. W takim wypadku przyczyn może być kilka: od problemu z oprogramowaniem sterującym pracą jednostki napędowej po źle ustawiony napęd rozrządu (luźny łańcuch może „przeskoczyć”). Niekiedy jednostka potrafi przejść w tryb awaryjny, ponieważ centralka sterująca stwierdza nieprawidłowy skład mieszanki. Gazy wydechowe nie spełniają w jednostce jakichkolwiek norm czystości, oraz są zagrożeniem dla środowiska

 W 2010 r. na rynku pojawiła się jednak zmodernizowana wersja tego motoru, spełniająca normę czystości spalin Euro 5. Wadliwe elementy rozrządu usprawniono, wzrosła też nieco moc większości odmian.

Powyżej przedstawiliśmy wady, oraz usterki motoru 1.6 Turbo, mamy jednak też dobre wiadomości dla użytkowników. Wymiana łańcucha wraz z napinaczem powinna kosztować nas nie więcej niż 1, 5 tys. zł. Poza tym francusko-niemiecki benzyniak doskonale sprawdza się podczas codziennej eksploatacji.

Zobacz też: Jak eksploatować silniki 1,3 Multijet?

Motor 1.6 Turbo jest dynamiczny, a także zachwyca elastycznością. Topowa odmiana silnika o mocy 211 KM, montowana w Mini JCW, zapewnia przyspieszenie do „setki” w 6, 5 s. Warto spojrzeć także na zużyciu paliwa. Aby osiągnąć spalanie na poziomie 6 l/100 km, należy delikatnie obchodzić się z pedałem gazu. Jeśli natomiast chcemy wykorzystać pełny potencjał naszego auta, musimy liczy się z tym, że spalanie dość drastycznie nam wzrośnie. Może to być nawet 14-15 l na 100 kilometrów.

                                                 ASO                                        Zamienniki

Filtr oleju/powietrza              47/44                                       od 24/ od 38

Klocki hamulcowe(przód)   170                                          od 170

Sprzęgło                                 800                                          od 650

Reflektor                                760                                          od 550         

Zobacz też: Jak dbać o silnik turbo - na co uważać, jak dbać o turbinę?

Czynności obsługowe:

Wymiana oleju:, co 30 tyś. km

Wymiana świec zapłonowych:, co 60 tyś. km

Wymiana filtra powietrza:, co 60 tyś. km

Podsumowując ten silnik w jednym zdaniu możemy powiedzieć tak: pomysł dobry, ale z wykonaniem gorzej. Motor 1.6 Turbo zaprojektowany przez PSA i BMW okazał się jednostką mocno niedopracowaną, a także wymagającą wielu poprawek i ulepszeń. Światełkiem w tunelu mogą być motory po roku 2010, kiedy to wyeliminowano większość problemów. I są one jak na razie bezawaryjne. Jeżeli poszukujemy na rynku wtórnym auta z tym motorem powinniśmy brać pod uwagę jedynie te najmłodsze egzemplarze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA