REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy istnieją silniki pięciosuwowe?

Krzysztof Bednarz
Czy istnieją silniki pięciosuwowe? fot. Fotolia
Czy istnieją silniki pięciosuwowe? fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Są firmy, które próbowały już użyć takiego określenia dla swoich silników. Rezygnują z cyklu Otta i szukają nowych rozwiązań na rzecz wyższej sprawności. Czym jest dodatkowy „suw” w obiegu Atkinsona lub Millera? Jakie są inne rozwiązania?

Silniki, które są montowane w zdecydowanej większości samochodów opierają się na założeniach pracy przedstawionych przez Nicolausa Otto. Cykl pracy takiego silnika opiera się na czterech suwach: ssania, sprężania, pracy, wydechu.

REKLAMA

REKLAMA

Piąty suw tłoka nie istnieje

O pięciu suwach pracy silnika wspominała w materiałach promocyjnych w latach dziewięćdziesiątych Mazda reklamując swój silnik V6 o pojemności 2,3 cm3 pracujący w obiegu Millera. Pod koniec ubiegłej dekady firma Ilmor Engineering zajmująca się m.in. produkcją silników dla sportu, pod mianem wynalezienia piątego suwu ogłosiła swoje rozwiązanie z dodatkowym tłokiem zwiększającym długość fazy rozprężenia. Faktycznie więc piąty suw tłoka nie istnieje.

Jak działa dodatkowy tłok?

Silnik firmy Ilmor posiada dwa tłoki pracujące w układzie czterosuwowym oraz jeden tłok, który wykonuje tylko suw rozprężania i wydechu. W momencie, gdy właściwy, mały tłok rozpoczyna standardową fazę wydechu, spaliny poprzez specjalny kanał przedostają się do cylindra, w którym pracuje większy tłok. Ten tłok znajduje się wtedy w fazie rozprężania. Następnie wytłacza spaliny już do kolektora wylotowy. Oszczędność energii potrzebnej do pracy tłoków ma wynikać z niższego ciśnienia w dodatkowym cylindrze, a co za tym idzie mniejszych oporów podczas wydalenia gazów z standardowo napełnionych cylindrów.
Jak pracuje silnik w obiegu Atkinsona i Millera?

Zobacz też: Czy nowoczesne silniki trzeba jeszcze docierać?

REKLAMA

Silnik pracujący w obiegu Atkinsona ma być rozwiązaniem zmniejszającym ilość potrzebnej energii do ruchu tłoka podczas suwu sprężania, czyli „ściskania” mieszanki paliwowo-powietrznej (w przypadku wtrysku pośredniego) lub powietrza (w przypadku wtrysku bezpośredniego) w cylindrze. Efekt taki uzyskano poprzez wydłużenie czasu otwarcia zaworów dolotowych, skracając czas sprężania. Zawory dolotowe zamykają się, gdy tłok wykonał już pewien ruch w drodze do górnego martwego położenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obieg Atkinsona-Millera można przedstawić następująco:
1. Zawory dolotowe otwierają się, tłok przemieszcza się z górnego martwego położenia (GMP) w dolne martwe położenie (DMP) – suw ssania;
2. Następnie znajduje się w DMP i wykonuje ruch w górę;
3. W pewnym momencie tego suwu zawory dolotowe zamykają się i rozpoczyna się faktyczne sprężanie powietrza;
4. Następuje suw pracy, czyli po zapłonie mieszanki tłok przemieszcza się z GMP do DMP;
5. Następuje otwarcie zaworów wylotowych i suw wydechu.

Rozwiązanie zaproponowane przez Atkinsona ma jednak pewne wady. Silnik posiada mniejszą jednostkową moc z jednego litra pojemności. Dzieje się tak dlatego, że część powietrza, które mogło być użyte w cyklu pracy, cofa się ponownie do kolektora dolotowego. Takie silniki znalazły jednak obecnie zastosowanie. Stosuje je Toyota do napędów hybrydowych (Toyota Prius, Lexus CT200h), w których ważniejsza od mocy, jest sprawność, a co za tym idzie – energooszczędność. W przypadku tych samochodów jest on wykorzystywany do doładowywania ogniw, natomiast podczas dynamicznej jazdy jest tylko uzupełnieniem silnika elektrycznego.

Zobacz też: Jakie są najczęstsze usterki silnika?

Założenia silnika z obiegiem Millera również bazują na skróceniu suwu sprężania. Jednak jest to rozwinięcie, które miało na celu samodzielne zastosowanie oszczędniejszych silników w samochodzie bez straty mocy. Taki stan został osiągnięty przez zwiększenie ciśnienia w kolektorze dolotowym. Znane rozwiązania proponowane dotychczas przez producentów (Mazdę, Nissana) opierają się na mechanicznej sprężarce, która jest wstanie zapewnić zwiększony stopień sprężania mimo krótszego suwu, w którym sprężanie następuje.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA