Jakie są najczęstsze usterki silnika?
REKLAMA
REKLAMA
Silnikom samochodowym grozi sześć podstawowych usterek, które będą skutkowały wizytą w warsztacie. Z częścią z nich fachowiec poradzi sobie szybko i sprawnie, niektóre będą wymagały od nas zapewniania sobie na jakiś czas auta zastępczego.
REKLAMA
Co w silniku psuje się najczęściej?
Alternator - zapewnia dostawy prądu do wszystkich urządzeń samochodu. Gdy ulegnie uszkodzeniu przeważnie dochodzi do wyładowania akumulatora i przymusowego postoju. Najczęściej dochodzi do zużycia szczotek, których wymiana nie jest kosztowna.
Zobacz również: Wysokie spalanie? A może to termostat?
REKLAMA
Pasek zębaty - służy do napędu alternatora, pompy wodnej, agregatu klimatyzatora. Aby urządzenia te funkcjonowały poprawnie należy, co jakiś czas sprawdzać stan paska i jego napięcia. Ważne jest to głównie w samochodach wyposażonych nie w pasek zębaty, ale w pasek klinowy.
Pasek rozrządu - jest elementem napędzającym wałek rozrządu, który steruje pracą zaworów. Przenosi napęd na wałek z wału korbowego. Gdy pasek pęknie, zawory nie pracują i niemal zawsze dochodzi do uszkodzenia zaworów, tłoków i głowicy.
Pierścienie - są umieszczone na tłokach. Zapewniają idealne dopasowanie tłoka do cylindra. Jak większość elementów ulegają zużyciu. Jeśli luz pomiędzy pierścieniem a cylindrem jest zbyt duży, do cylindra dostaje się olej.
Wałek rozrządu - steruje pracą zaworów. Najczęściej dochodzi do pęknięcia wałka (efekty podobne do awarii paska rozrządu) lub do zużycia mechanicznych krzywików (wtedy zawory pracują nieprawidłowo). Zmieniając wałek rozrządu możemy poprawić osiągi auta. Nieraz po wymianie tego elementu moc wzrasta nawet o 20 proc. Tego typu przeróbkami zajmują się wyspecjalizowane firmy tuningowe.
Zobacz również: Czym skutkuje pęknięcie paska rozrządu?
Zawory - zamykają i otwierają otwory dolotowe do cylindrów, a także otwory, którymi uchodzą spalone gazy. Od ich prawidłowego ustawienia w starych silnikach zależy jakość pracy jednostki. W nowych motorach zawory są regulowane automatycznie. Do ich uszkodzeń dochodzi najczęściej przy zerwaniu paska lub łańcucha rozrządu. Wtedy tłoki uderzają w zawory i wyginają je.
REKLAMA
REKLAMA