Opel Astra F: kontrola cewki zapłonowej i przewodów zapłonowych
REKLAMA
REKLAMA
Silniki 1.4 i 1.6
Na początku odłączamy od zacisku 4 cewki zapłonowej przewód oraz wtyczkę elektryczną. W autach ze wspomaganiem kierownicy należy wyjąć zbiorniczek wyrównawczy i odsunąć do boku razem z przewodami (nie należy ich odczepiać). Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie przewrócić zbiorniczka. Teraz sprawdzamy czy cewka zapłonowa nie ma zwarcia z masą.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana płynu chłodniczego
W tym celu należy ustawić omomierz na wysoki zakres pomiarowy i podłączyć pomiędzy zacisk 15 a masę. Przyrząd powinien wskazać znak ∞. Następnie sprawdzamy obwód pierwotny cewki. Należy podłączyć omomierz pomiędzy zaciski 1 i 15. Miernik powinien wskazywać około 0.4Ω. Podczas wykonywania pomiaru rezystancji obwodu pierwotnego należy uwzględnić rezystancję końcówek pomiarowych i przewodu pomiarowego. Teraz sprawdzamy obwód wtórny cewki w tym celu należy podłączyć omomierz pomiędzy zaciski 1 i 4. Miernik powinien wskazywać zakres od 4 do 7 kΩ
Silniki 1.8 i 2.0
Na początku odłączamy przewody elektryczne od cewki zapłonowej i sprawdzamy czy głowica cewki zapłonowej nie posiada żadnych mikropęknięć. W razie konieczności wymieniamy na nowe. Kontrolujemy obwód pierwotny cewki. Podłączamy omomierz pomiędzy zaciski 1 i 15. Przyrząd pomiarowy powinien wskazywać od 0.3 do 0.8Ω. Teraz sprawdzamy obwód wtórny cewki. W tym celu należy podłączyć omomierz pomiędzy zaciski 1 i 4. Przyrząd pomiarowy powinien wskazywać wartość z zakresu 7 – 8.4kΩ.
Zobacz też: Komory spalania w silniku z zapłonem iskrowym
Podłączamy przewody elektryczne do cewki zapłonowej i nasuwamy na cewkę osłonę. Podpinamy przewód masowy akumulatora. Pamiętajmy, że jeśli jest konieczność wymiany cewki zapłonowej, to nie można stosować cewki przeznaczonej do tradycyjnych układów zapłonowych z mechanicznymi przerywaczami. Spowoduje to uszkodzenie urządzenia sterującego.
Sprawdzanie przewodów zapłonowych
Wyłączamy zapłon i zdejmujemy wszystkie nasadki świec zapłonowych. W tym celu będą nam potrzebne szczypce. Pamiętajmy, ze łapiemy za nasadki, nie za przewody. Demontujemy przewód wysokiego napięcia z rozdzielacza zapłonu i cewki i mierzymy rezystancję przewodów zapłonowych. W zależności od długości, wartość powinna mieścić się w zakresie od 3 do 20kΩ. Jeśli wartości będą zbyt duże, to należy oczyścić końcówki i ewentualnie wymienić przewód.
REKLAMA
REKLAMA