REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 wymiana oleju silnikowego Fot. Fotolia
Mercedes A klasa W168 wymiana oleju silnikowego Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju silnikowego jest bardzo ważna w każdym aucie. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej silnikowy w Mercedesie A klasy.

W Mercedesie klasy A W168, podobnie jak w innych samochodach zalecamy wymianę oleju silnikowego co roku. Jeżeli pokonujemy długie trasy to przebiegiem granicznym powinno być dla nas 20 000 kilometrów. W przypadku krótkich dystansów zalecamy wymianę co 15 000 kilometrów. Oczywiście razem z olejem musi być wymieniony filtr.

REKLAMA

Zobacz też: Układ olejenia w silniku – jak to działa?

Przed dokonaniem wymiany należy zakupić odpowiedni olej oraz filtr. Jeśli chodzi o olej to zalecamy wybrać taki sam jak przy ostatniej wymianie. Częste zmiany producentów i rodzaju oleju może doprowadzić do wycieków, a w najgorszym wypadku do usterki silnika. Koszt zakupu uzależniony jest od marki. W przypadku filtru oleju należy pamiętać, żeby dobrać odpowiedni do naszej wersji silnikowej.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

W zależności od pojemności będzie nam potrzebna następująca ilość oleju:

  • A1 40 – 4.5L
  • A 160 – 4.5L
  • A 190 – 4.5L
  • A 210 EVO – 4.5L
  • A 160 CDI – 4.5L (do lutego 2001)
  • A 160 CDI – 4.5L (od marca 2001)
  • A 170 CDI – 4.5L (do lutego 2001)
  • A 170 CDI – 4.5L (od marca 2001)

Zanim zabierzemy się za wymianę oleju należy przygotować sobie odpowiednie narzędzia. Przede wszystkim będzie nam potrzebny podnośnik. Jeśli mamy taką możliwość, warto skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału najazdowego. W innym przypadku pozostaje nam tradycyjny lewarek wraz z „kobyłkami”. Będzie nam również potrzebny komplet kluczy, puste naczynie o pojemności około 5 litrów oraz klucz nasadowy 27 do filtrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?

REKLAMA

Przed rozpoczęciem wymiany należy rozgrzać silnik do temperatury roboczej. Oczywiście istnieje ryzyko poparzenia, jednak przy rozgrzanym oleju mamy możliwość spuszczenia wszystkich zanieczyszczeń będących w silniku. Po powrocie ustawiamy samochód na platformie warsztatowej i podnosimy. Jeśli korzystamy z lewarka to unosimy tylko przód samochodu, pamiętając o zabezpieczeniu tylnych kół.

Zalecamy wykonanie kontroli szczelności (bezpośrednio przed wymianą). Jeśli silnik jest nieszczelny, wymiana nie ma sensu. Najpierw należy ustalić miejsce wycieku a następnie usunąć usterkę. Najlepiej wytrzeć dokładnie silnik i udać się na jazdę próbną. Po powrocie będzie dobrze widać gdzie jest wyciek. Pamiętajmy, że olej musi być dostatecznie rozgrzany.

W silnikach Diesla demontujemy osłonę silnika. W jednostkach benzynowych występuje opcjonalnie. Teraz podkładamy puste naczynie pod miskę olejową i odkręcamy korek spustowy. Należy robić to bardzo ostrożnie, ponieważ istnieje ryzyko popatrzenia. Warto przyjrzeć się czy w przepracowanym oleju nie ma metalowych opiłków. Jeśli występują w dużej ilości to wskazuje to na konieczność naprawy silnika.

Zobacz też: Kiedy można stosować olej syntetyczny, jakie ma właściwości i jak go wybrać?

Przechodzimy do wymiany filtra oleju. Za pomocą klucza nasadowego 27 odkręcamy obudowę filtra oleju. Najlepiej robić to z wykorzystaniem przedłużki. Obudowa wychodzi razem z wkładem filtra. Pamiętajmy o wymianie pierścienia uszczelniającego pokrywy filtra oleju. Instalujemy nowy wkład filtra do pokrywy oraz wymieniamy mniejszy pierścień uszczelniający. Zazwyczaj mały pierścień nie jest wymienialny – wszystko zależy od zakupionego zestawu.

Osadzamy pokrywę filtra razem z nowym wkładem na obudowie i dokręcamy momentem 25Nm.

Kolejny krok to wkręcenie korka spustowego. W tym celu będzie nam potrzebna nowa uszczelka. Moment dokręcania wynosi 30Nm. Nie montujemy dolnych osłon. Opuszczamy samochód na koła i wlewamy świeży olej poprzez wlew w pokrywie głowicy cylindrów. Zalecamy wlanie około 3/4 nominalnej objętości. Nadmiar oleju może przyczynić się do uszkodzenia uszczelnień silnika lub katalizatora.

Zobacz też: Kiedy należy używać olejów przeznaczonych do zużytych silników?

REKLAMA

Uruchamiamy silnik i pozostawiamy pracujący do momentu wyłączenia się lampki kontrolnej od oleju. Po około 2 minutach sprawdzamy poziom oleju za pomocą bagnetu kontrolnego. Uzupełniamy olej tak, żeby jego poziom osiągnął oznaczenie MAX. Teraz udajemy się na jazdę próbną. Najlepiej kontynuować ją do momentu, aż silnik osiągnie nominalną temperaturę pracy.

Po powrocie sprawdzamy szczelność filtra oleju oraz korka spustowego. Jeśli widzimy jakiekolwiek delikatne wycieki to staramy się dokręcić delikatnie korek spustowy. W przypadku kiedy nie mamy żadnych zastrzeżeń montujemy dolną osłonę silnika i na końcu sprawdzamy ponownie poziom oleju. Zużyty olej i filtr oddajemy do punktu utylizacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA