REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: wymiana oleju silnikowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 wymiana oleju silnikowego Fot. Fotolia
Mercedes A klasa W168 wymiana oleju silnikowego Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju silnikowego jest bardzo ważna w każdym aucie. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej silnikowy w Mercedesie A klasy.

W Mercedesie klasy A W168, podobnie jak w innych samochodach zalecamy wymianę oleju silnikowego co roku. Jeżeli pokonujemy długie trasy to przebiegiem granicznym powinno być dla nas 20 000 kilometrów. W przypadku krótkich dystansów zalecamy wymianę co 15 000 kilometrów. Oczywiście razem z olejem musi być wymieniony filtr.

REKLAMA

Zobacz też: Układ olejenia w silniku – jak to działa?

Przed dokonaniem wymiany należy zakupić odpowiedni olej oraz filtr. Jeśli chodzi o olej to zalecamy wybrać taki sam jak przy ostatniej wymianie. Częste zmiany producentów i rodzaju oleju może doprowadzić do wycieków, a w najgorszym wypadku do usterki silnika. Koszt zakupu uzależniony jest od marki. W przypadku filtru oleju należy pamiętać, żeby dobrać odpowiedni do naszej wersji silnikowej.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

W zależności od pojemności będzie nam potrzebna następująca ilość oleju:

  • A1 40 – 4.5L
  • A 160 – 4.5L
  • A 190 – 4.5L
  • A 210 EVO – 4.5L
  • A 160 CDI – 4.5L (do lutego 2001)
  • A 160 CDI – 4.5L (od marca 2001)
  • A 170 CDI – 4.5L (do lutego 2001)
  • A 170 CDI – 4.5L (od marca 2001)

Zanim zabierzemy się za wymianę oleju należy przygotować sobie odpowiednie narzędzia. Przede wszystkim będzie nam potrzebny podnośnik. Jeśli mamy taką możliwość, warto skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału najazdowego. W innym przypadku pozostaje nam tradycyjny lewarek wraz z „kobyłkami”. Będzie nam również potrzebny komplet kluczy, puste naczynie o pojemności około 5 litrów oraz klucz nasadowy 27 do filtrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?

REKLAMA

Przed rozpoczęciem wymiany należy rozgrzać silnik do temperatury roboczej. Oczywiście istnieje ryzyko poparzenia, jednak przy rozgrzanym oleju mamy możliwość spuszczenia wszystkich zanieczyszczeń będących w silniku. Po powrocie ustawiamy samochód na platformie warsztatowej i podnosimy. Jeśli korzystamy z lewarka to unosimy tylko przód samochodu, pamiętając o zabezpieczeniu tylnych kół.

Zalecamy wykonanie kontroli szczelności (bezpośrednio przed wymianą). Jeśli silnik jest nieszczelny, wymiana nie ma sensu. Najpierw należy ustalić miejsce wycieku a następnie usunąć usterkę. Najlepiej wytrzeć dokładnie silnik i udać się na jazdę próbną. Po powrocie będzie dobrze widać gdzie jest wyciek. Pamiętajmy, że olej musi być dostatecznie rozgrzany.

W silnikach Diesla demontujemy osłonę silnika. W jednostkach benzynowych występuje opcjonalnie. Teraz podkładamy puste naczynie pod miskę olejową i odkręcamy korek spustowy. Należy robić to bardzo ostrożnie, ponieważ istnieje ryzyko popatrzenia. Warto przyjrzeć się czy w przepracowanym oleju nie ma metalowych opiłków. Jeśli występują w dużej ilości to wskazuje to na konieczność naprawy silnika.

Zobacz też: Kiedy można stosować olej syntetyczny, jakie ma właściwości i jak go wybrać?

Przechodzimy do wymiany filtra oleju. Za pomocą klucza nasadowego 27 odkręcamy obudowę filtra oleju. Najlepiej robić to z wykorzystaniem przedłużki. Obudowa wychodzi razem z wkładem filtra. Pamiętajmy o wymianie pierścienia uszczelniającego pokrywy filtra oleju. Instalujemy nowy wkład filtra do pokrywy oraz wymieniamy mniejszy pierścień uszczelniający. Zazwyczaj mały pierścień nie jest wymienialny – wszystko zależy od zakupionego zestawu.

Osadzamy pokrywę filtra razem z nowym wkładem na obudowie i dokręcamy momentem 25Nm.

Kolejny krok to wkręcenie korka spustowego. W tym celu będzie nam potrzebna nowa uszczelka. Moment dokręcania wynosi 30Nm. Nie montujemy dolnych osłon. Opuszczamy samochód na koła i wlewamy świeży olej poprzez wlew w pokrywie głowicy cylindrów. Zalecamy wlanie około 3/4 nominalnej objętości. Nadmiar oleju może przyczynić się do uszkodzenia uszczelnień silnika lub katalizatora.

Zobacz też: Kiedy należy używać olejów przeznaczonych do zużytych silników?

REKLAMA

Uruchamiamy silnik i pozostawiamy pracujący do momentu wyłączenia się lampki kontrolnej od oleju. Po około 2 minutach sprawdzamy poziom oleju za pomocą bagnetu kontrolnego. Uzupełniamy olej tak, żeby jego poziom osiągnął oznaczenie MAX. Teraz udajemy się na jazdę próbną. Najlepiej kontynuować ją do momentu, aż silnik osiągnie nominalną temperaturę pracy.

Po powrocie sprawdzamy szczelność filtra oleju oraz korka spustowego. Jeśli widzimy jakiekolwiek delikatne wycieki to staramy się dokręcić delikatnie korek spustowy. W przypadku kiedy nie mamy żadnych zastrzeżeń montujemy dolną osłonę silnika i na końcu sprawdzamy ponownie poziom oleju. Zużyty olej i filtr oddajemy do punktu utylizacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA