REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: wymiana oleju silnikowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 wymiana oleju silnikowego Fot. Fotolia
Mercedes A klasa W168 wymiana oleju silnikowego Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju silnikowego jest bardzo ważna w każdym aucie. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej silnikowy w Mercedesie A klasy.

W Mercedesie klasy A W168, podobnie jak w innych samochodach zalecamy wymianę oleju silnikowego co roku. Jeżeli pokonujemy długie trasy to przebiegiem granicznym powinno być dla nas 20 000 kilometrów. W przypadku krótkich dystansów zalecamy wymianę co 15 000 kilometrów. Oczywiście razem z olejem musi być wymieniony filtr.

REKLAMA

Zobacz też: Układ olejenia w silniku – jak to działa?

Przed dokonaniem wymiany należy zakupić odpowiedni olej oraz filtr. Jeśli chodzi o olej to zalecamy wybrać taki sam jak przy ostatniej wymianie. Częste zmiany producentów i rodzaju oleju może doprowadzić do wycieków, a w najgorszym wypadku do usterki silnika. Koszt zakupu uzależniony jest od marki. W przypadku filtru oleju należy pamiętać, żeby dobrać odpowiedni do naszej wersji silnikowej.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

W zależności od pojemności będzie nam potrzebna następująca ilość oleju:

  • A1 40 – 4.5L
  • A 160 – 4.5L
  • A 190 – 4.5L
  • A 210 EVO – 4.5L
  • A 160 CDI – 4.5L (do lutego 2001)
  • A 160 CDI – 4.5L (od marca 2001)
  • A 170 CDI – 4.5L (do lutego 2001)
  • A 170 CDI – 4.5L (od marca 2001)

Zanim zabierzemy się za wymianę oleju należy przygotować sobie odpowiednie narzędzia. Przede wszystkim będzie nam potrzebny podnośnik. Jeśli mamy taką możliwość, warto skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału najazdowego. W innym przypadku pozostaje nam tradycyjny lewarek wraz z „kobyłkami”. Będzie nam również potrzebny komplet kluczy, puste naczynie o pojemności około 5 litrów oraz klucz nasadowy 27 do filtrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?

REKLAMA

Przed rozpoczęciem wymiany należy rozgrzać silnik do temperatury roboczej. Oczywiście istnieje ryzyko poparzenia, jednak przy rozgrzanym oleju mamy możliwość spuszczenia wszystkich zanieczyszczeń będących w silniku. Po powrocie ustawiamy samochód na platformie warsztatowej i podnosimy. Jeśli korzystamy z lewarka to unosimy tylko przód samochodu, pamiętając o zabezpieczeniu tylnych kół.

Zalecamy wykonanie kontroli szczelności (bezpośrednio przed wymianą). Jeśli silnik jest nieszczelny, wymiana nie ma sensu. Najpierw należy ustalić miejsce wycieku a następnie usunąć usterkę. Najlepiej wytrzeć dokładnie silnik i udać się na jazdę próbną. Po powrocie będzie dobrze widać gdzie jest wyciek. Pamiętajmy, że olej musi być dostatecznie rozgrzany.

W silnikach Diesla demontujemy osłonę silnika. W jednostkach benzynowych występuje opcjonalnie. Teraz podkładamy puste naczynie pod miskę olejową i odkręcamy korek spustowy. Należy robić to bardzo ostrożnie, ponieważ istnieje ryzyko popatrzenia. Warto przyjrzeć się czy w przepracowanym oleju nie ma metalowych opiłków. Jeśli występują w dużej ilości to wskazuje to na konieczność naprawy silnika.

Zobacz też: Kiedy można stosować olej syntetyczny, jakie ma właściwości i jak go wybrać?

Przechodzimy do wymiany filtra oleju. Za pomocą klucza nasadowego 27 odkręcamy obudowę filtra oleju. Najlepiej robić to z wykorzystaniem przedłużki. Obudowa wychodzi razem z wkładem filtra. Pamiętajmy o wymianie pierścienia uszczelniającego pokrywy filtra oleju. Instalujemy nowy wkład filtra do pokrywy oraz wymieniamy mniejszy pierścień uszczelniający. Zazwyczaj mały pierścień nie jest wymienialny – wszystko zależy od zakupionego zestawu.

Osadzamy pokrywę filtra razem z nowym wkładem na obudowie i dokręcamy momentem 25Nm.

Kolejny krok to wkręcenie korka spustowego. W tym celu będzie nam potrzebna nowa uszczelka. Moment dokręcania wynosi 30Nm. Nie montujemy dolnych osłon. Opuszczamy samochód na koła i wlewamy świeży olej poprzez wlew w pokrywie głowicy cylindrów. Zalecamy wlanie około 3/4 nominalnej objętości. Nadmiar oleju może przyczynić się do uszkodzenia uszczelnień silnika lub katalizatora.

Zobacz też: Kiedy należy używać olejów przeznaczonych do zużytych silników?

REKLAMA

Uruchamiamy silnik i pozostawiamy pracujący do momentu wyłączenia się lampki kontrolnej od oleju. Po około 2 minutach sprawdzamy poziom oleju za pomocą bagnetu kontrolnego. Uzupełniamy olej tak, żeby jego poziom osiągnął oznaczenie MAX. Teraz udajemy się na jazdę próbną. Najlepiej kontynuować ją do momentu, aż silnik osiągnie nominalną temperaturę pracy.

Po powrocie sprawdzamy szczelność filtra oleju oraz korka spustowego. Jeśli widzimy jakiekolwiek delikatne wycieki to staramy się dokręcić delikatnie korek spustowy. W przypadku kiedy nie mamy żadnych zastrzeżeń montujemy dolną osłonę silnika i na końcu sprawdzamy ponownie poziom oleju. Zużyty olej i filtr oddajemy do punktu utylizacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA