REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: wymiana oleju silnikowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 wymiana oleju silnikowego Fot. Fotolia
Mercedes A klasa W168 wymiana oleju silnikowego Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju silnikowego jest bardzo ważna w każdym aucie. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej silnikowy w Mercedesie A klasy.

W Mercedesie klasy A W168, podobnie jak w innych samochodach zalecamy wymianę oleju silnikowego co roku. Jeżeli pokonujemy długie trasy to przebiegiem granicznym powinno być dla nas 20 000 kilometrów. W przypadku krótkich dystansów zalecamy wymianę co 15 000 kilometrów. Oczywiście razem z olejem musi być wymieniony filtr.

REKLAMA

Zobacz też: Układ olejenia w silniku – jak to działa?

Przed dokonaniem wymiany należy zakupić odpowiedni olej oraz filtr. Jeśli chodzi o olej to zalecamy wybrać taki sam jak przy ostatniej wymianie. Częste zmiany producentów i rodzaju oleju może doprowadzić do wycieków, a w najgorszym wypadku do usterki silnika. Koszt zakupu uzależniony jest od marki. W przypadku filtru oleju należy pamiętać, żeby dobrać odpowiedni do naszej wersji silnikowej.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

W zależności od pojemności będzie nam potrzebna następująca ilość oleju:

  • A1 40 – 4.5L
  • A 160 – 4.5L
  • A 190 – 4.5L
  • A 210 EVO – 4.5L
  • A 160 CDI – 4.5L (do lutego 2001)
  • A 160 CDI – 4.5L (od marca 2001)
  • A 170 CDI – 4.5L (do lutego 2001)
  • A 170 CDI – 4.5L (od marca 2001)

Zanim zabierzemy się za wymianę oleju należy przygotować sobie odpowiednie narzędzia. Przede wszystkim będzie nam potrzebny podnośnik. Jeśli mamy taką możliwość, warto skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału najazdowego. W innym przypadku pozostaje nam tradycyjny lewarek wraz z „kobyłkami”. Będzie nam również potrzebny komplet kluczy, puste naczynie o pojemności około 5 litrów oraz klucz nasadowy 27 do filtrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?

REKLAMA

Przed rozpoczęciem wymiany należy rozgrzać silnik do temperatury roboczej. Oczywiście istnieje ryzyko poparzenia, jednak przy rozgrzanym oleju mamy możliwość spuszczenia wszystkich zanieczyszczeń będących w silniku. Po powrocie ustawiamy samochód na platformie warsztatowej i podnosimy. Jeśli korzystamy z lewarka to unosimy tylko przód samochodu, pamiętając o zabezpieczeniu tylnych kół.

Zalecamy wykonanie kontroli szczelności (bezpośrednio przed wymianą). Jeśli silnik jest nieszczelny, wymiana nie ma sensu. Najpierw należy ustalić miejsce wycieku a następnie usunąć usterkę. Najlepiej wytrzeć dokładnie silnik i udać się na jazdę próbną. Po powrocie będzie dobrze widać gdzie jest wyciek. Pamiętajmy, że olej musi być dostatecznie rozgrzany.

W silnikach Diesla demontujemy osłonę silnika. W jednostkach benzynowych występuje opcjonalnie. Teraz podkładamy puste naczynie pod miskę olejową i odkręcamy korek spustowy. Należy robić to bardzo ostrożnie, ponieważ istnieje ryzyko popatrzenia. Warto przyjrzeć się czy w przepracowanym oleju nie ma metalowych opiłków. Jeśli występują w dużej ilości to wskazuje to na konieczność naprawy silnika.

Zobacz też: Kiedy można stosować olej syntetyczny, jakie ma właściwości i jak go wybrać?

Przechodzimy do wymiany filtra oleju. Za pomocą klucza nasadowego 27 odkręcamy obudowę filtra oleju. Najlepiej robić to z wykorzystaniem przedłużki. Obudowa wychodzi razem z wkładem filtra. Pamiętajmy o wymianie pierścienia uszczelniającego pokrywy filtra oleju. Instalujemy nowy wkład filtra do pokrywy oraz wymieniamy mniejszy pierścień uszczelniający. Zazwyczaj mały pierścień nie jest wymienialny – wszystko zależy od zakupionego zestawu.

Osadzamy pokrywę filtra razem z nowym wkładem na obudowie i dokręcamy momentem 25Nm.

Kolejny krok to wkręcenie korka spustowego. W tym celu będzie nam potrzebna nowa uszczelka. Moment dokręcania wynosi 30Nm. Nie montujemy dolnych osłon. Opuszczamy samochód na koła i wlewamy świeży olej poprzez wlew w pokrywie głowicy cylindrów. Zalecamy wlanie około 3/4 nominalnej objętości. Nadmiar oleju może przyczynić się do uszkodzenia uszczelnień silnika lub katalizatora.

Zobacz też: Kiedy należy używać olejów przeznaczonych do zużytych silników?

REKLAMA

Uruchamiamy silnik i pozostawiamy pracujący do momentu wyłączenia się lampki kontrolnej od oleju. Po około 2 minutach sprawdzamy poziom oleju za pomocą bagnetu kontrolnego. Uzupełniamy olej tak, żeby jego poziom osiągnął oznaczenie MAX. Teraz udajemy się na jazdę próbną. Najlepiej kontynuować ją do momentu, aż silnik osiągnie nominalną temperaturę pracy.

Po powrocie sprawdzamy szczelność filtra oleju oraz korka spustowego. Jeśli widzimy jakiekolwiek delikatne wycieki to staramy się dokręcić delikatnie korek spustowy. W przypadku kiedy nie mamy żadnych zastrzeżeń montujemy dolną osłonę silnika i na końcu sprawdzamy ponownie poziom oleju. Zużyty olej i filtr oddajemy do punktu utylizacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA