REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E36: przegląd układu zapłonowego

Robert Kuśpiel
BMW seria 3 E36 przegląd układu zapłonowego
BMW seria 3 E36 przegląd układu zapłonowego

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku awarii układu zapłonowego nie tylko w BMW E36 zazwyczaj występują problemy z uruchomieniem auta. Poniżej znajduje się opis jak wykonać przegląd układu zapłonowego.

W poradniku tym pokażemy podstawowe czynności, które każdy kierowca powinien co jakiś czas wykonywać przy układzie zapłonowym. Pominiemy świece gdyż zostały opisane w oddzielnym poradniku. Taki przegląd zalecamy wykonać co roku oraz w przypadku stwierdzenia problemów w prawidłowym funkcjonowaniu układu zapłonowego. Podczas pracy z tym układem bardzo ważne jest zachowanie szczególnego bezpieczeństwa.

REKLAMA

Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana świec żarowych

REKLAMA

Napięcie tam panujące może nawet sięgać do 40kV. Zdarzają się przypadki, że jest przebicie i może dojść do porażenia prądem podczas dotykania instalacji. Może być to tragiczne w skutkach dla nas i całego układu zapłonowego. Czynnikiem wzmagającym takie ryzyko jest nadmierna wilgoć, chcąc uniknąć takich problemów należy stosować się do poniższych wytycznych.

Przede wszystkim odłączamy akumulator podczas wykonywania wszelkich prac np. spawania. Pamiętajmy o wyjmowaniu głównego przekaźnika DME oraz przekaźnika pompy paliwa podczas sprawdzania ciśnienia sprężania. Znajdują się one w skrzynce po lewej stronie pod maską samochodu. Po otwarciu jest to lewy górny róg, druga i trzecia pozycja. Jeżeli mamy zamiar zdejmować przewody zapłonowe to robimy to na wyłączonym silniku. Osoby, które mają rozrusznik serca nie powinny podejmować żadnych prac przy układzie zapłonowym.

Pierwszą czynnością będzie sprawdzenie i wymiana przewodów wysokiego napięcia. Na początku przedstawimy modele 316i, 318i, 318is i 318ti. Pierwszy krok to odłączenie ujemnej klemy akumulatora. W modelach do sierpnia 1993 roku musimy zdemontować osłonę świec zapłonowych na głowicy cylindrów. Przed zdjęciem przewodów należy oznaczyć kolejność wszystkich przewodów. Nie zachowanie kolejności może doprowadzić do niepoprawnej pracy silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Teraz odłączamy przewody od cewki zapłonowej lub od rozdzielacza zapłonu jak ma to miejsce w modelach wyprodukowanych do sierpnia 1993 roku. Nie zapominamy o odpięciu ich od świec zapłonowych. W przypadku problemów można użyć szczypiec. Pamiętajmy, żeby nie ciągnąć za przewody tylko za same końcówki. Następnie podłączamy omomierz pod każdy przewód i mierzymy jego rezystancję. Prawidłowa wartość oscyluje w okolicy 6kΩ.

W modelach wyprodukowanych do 1993 roku odłączamy przewód, który łączy cewkę z rozdzielaczem zapłonu i mierzymy jego rezystancję. W tym przypadku powinna wynosić około 2kΩ. Jeżeli w obu przypadkach pomiar nie wskaże oczekiwanej wartości to musimy oczyścić końcówki przewodów a następnie dokonujemy ponownego pomiaru. Jeżeli nadal wartość jest błędna to czeka nas wymiana przewodów. W takim wypadku zmieniamy wszystkie. Wszelkie uszkodzenia mechaniczne również kwalifikują przewód do wymiany.

Przystępujemy do wymiany. Na początku musimy zakupić przewody. Najlepiej żeby była to sprawdzona firma. Osadzamy na nich nowe końcówki razem z wtyczkami. Do wykonania tego potrzebne są szczypce zaciskowe. Jeżeli nie chcemy się tym trudzić to najlepiej poszukać gotowych do montażu. Osoby, które zdecydują się na zrobienie samemu takiego przewodu to wykonują to w następujący sposób.

Po zakupie odpowiedniej długości przewodu i podzieleniu go na potrzebne odcinki, zdejmujemy izolację z przewodu. Najlepiej żeby było to około 6mm. Następnie nasuwamy końcówkę i zaciskamy ją specjalnymi szczypcami. Dostępne są w sklepach motoryzacyjnych lub serwisach aukcyjnych. W modelach wyprodukowanych do 1993 roku jest bardzo ważna uwaga. W przewodzie dla 4 cylindra przed zaciśnięciem końcówki należy zamontować impulsator.

Teraz wsuwamy przewód w nasadkę świecy. Powinien być słyszalny „klik” jeśli zostanie prawidłowo zamontowany w gnieździe. Jeżeli stwierdzimy, że nie poradzimy sobie z taką pracą to jak już wspominaliśmy wcześniej można zdecydować się na zakup gotowych przewodów zapłonowych. Kolejnym krokiem jest zamocowanie ich. Instalujemy je w identyczny sposób jak stare.

Mocujemy je na świecach i cewce lub rozdzielaczu zapłonu. Należy zamontować wszystko bardzo solidnie. Najlepiej poruszać przewodami i sprawdzić czy nie ma możliwości odpięcia się. Na końcu podłączamy akumulator i odpalamy silnik.

Kolejnym testem jaki wykonamy w tym poradniku to będzie sprawdzenie cewki zapłonowej. Nie jest to zbyt skomplikowana praca tym bardziej możemy ja wykonać we własnym zakresie.

Cewkę taką można sprawdzić za pomocą omomierza. Na początku odłączamy ujemną klemę akumulatora. Jeżeli jesteśmy w posiadaniu auta z silnikiem 6 cylindrowym to należy szukać akumulatora w bagażnika po prawej stronie bezpośrednio obok koła zapasowego. Zaczynamy od wersji 316i i 318i, które zostały wyprodukowane do sierpnia 1993 roku. Pierwszy krok to wymontowanie osłony cewki zapłonowej o ile znajduje się w naszym aucie.

Następnie odpinamy wszystkie przewody od cewki. Dokładnie oglądamy samą cewkę. Na górze znajduje się specjalna zaślepka, jeżeli zobaczymy, że jest wypchnięta to znak, że musimy ją wymienić. Kontrolujemy również, czy nie ma żadnych pęknięć. Warto sprawdzić ewentualne wycieki, zazwyczaj jest to masa zalewowa. Jeśli jest widoczna oznacza to uszkodzenie członu końcowego zapłonu w elemencie sterującym DME.

Teraz podłączamy omomierz do zacisków 1 i 15 (są widoczne). Poprzez taki test poznamy rezystancję uzwojenia pierwotnego cewki. Powinna być na poziomie 0.82Ω. Następnie podłączamy omomierz do zacisku 15 i 4. W ten sposób dokonamy pomiaru rezystancji uzwojenia wtórnego cewki. Prawidłowa wartość to 8.25 kΩ.

Przechodzimy do modeli 329i, 323i, 323ti, 325i, 328i. Na początku należy zdjąć górną osłonę silnika. W tym celu podważamy zaślepki i odkręcamy znajdujące się pod nimi śruby.

Teraz odpinamy złącza na wszystkich cewkach. Robimy to odchylając do góry metalowe zabezpieczenia na wtykach. Jak się dobrze przyjrzymy to są tam widoczne dwie śruby, które musimy wykręcić. Dopiero po tym możemy wyjąć cewki. Należy pamiętać o papierowych podkładkach w silniku 6 cylindrowym. Znajdują się one pomiędzy cewkami a głowicą. Należy zwrócić również uwagę na cewkę 3 i 6, są one połączone przewodami masowymi z pokrywą głowicy cylindrów.

Podczas montaży należy pamiętać o odpowiedniej kolejności. Następnie podłączamy omomierz pod zaciski 1 i 15. Rezystancja uzwojenia pierwotnego powinna wynosić 0.8Ω. Tutaj ważna uwaga, nie należy mierzyć rezystancji uzwojenia wtórnego. Po wykonaniu pomiaru przechodzimy do montażu. W wersjach 320i, 323i, 323ti, 325i, 328i montujemy podkładki papierowe. Jeśli stare nie są porwane i nadają się do ponownego użytku nie ma potrzeby kupowania nowych.

Teraz osadzamy i przykręcamy cewki zapłonowe. Resztę elementów montujemy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o podłączeniu akumulatora.

Kolejnym korkiem będzie sprawdzenie oraz wymiana (jeśli będzie taka konieczność) impulsatora. Jest on odpowiedzialny za przekazywanie informacji o prędkości obrotowej. Znajduje się on nad wieńcem zębatym bezpośrednio za kołem pasowym wału korbowego. Natomiast czujnik w głowicy cylindrów lub rozdzielaczu zapłonu informuje o wykonaniu pełnego obrotu wału korbowego.

Przystępujemy do wymontowania impulsatora. W silniku czterocylindrowym należy wymontować wentylator chłodnicy. Cała operacja została dokładnie opisana w oddzielnym poradniku. Teraz odpinamy dolny wtyk od impulsatora. W silniku sześciocylindrowym wtyk ten znajduje się obok bagnetu oleju. Następnie wyjmujemy przewód czujnika za uchwyt. W silniku 6 cylindrowym pamiętajmy o zdjęciu osłony.

Pozostaje nam wykręcić śrubę nad wieńcem zębatym wału korbowego i możemy wyjmować impulsator. Przechodzimy do sprawdzenia impulsatora. Podłączamy omomierz do sprawdzanego wtyku czujnika i mierzymy rezystancję. Poniżej znajduje się zestawienie modeli z odpowiadającymi im wartościami. Jeśli chodzi o impulsator wału korbowego to:

  • 316i, 318i do sierpnia 1993 – 0.5Ω
  • 316i, 318i od 1993, 318is, 318ti, 320i, 323i, 323ti, 325i, 328i – 1.3Ω

Jeżeli pomiar daje inne wyniki należy wymienić impulsator. Przechodzimy do zamontowania. Montujemy impulsator i przykręcamy go śrubką następnie sprawdzamy jego odległość od wieńca zębatego. Najlepiej zrobić to za pomocą szczelinomierza. Powinien być oddalony o 0.7 – 1.3mm. Następnie montujemy przewód od czujnika w taki sposób, żeby nie było kolizji z paskiem klinowym.

Na końcu pokażemy jak wymontować i sprawdzić czujnik identyfikacji pracy cylindrów. W zależności od wersji silnikowej praca ta jest łatwa lub bardzo skomplikowana. W modelach 320i, 323i, 323ti, 325i, 328i wyprodukowanych od września 1992 dostęp jest bardzo trudny. Należy wymontować wtyk z zaworu elektromagnetycznego Vanos i na końcu odkręcić zawór. W garażowych warunkach może się to okazać trudne do wykonania.

W modelach 316i, 318i od września 1993 oraz w późniejszych modelach 318is, 318ti, 320i, 323i, 323ti, 325i, 328i musimy wykręcić śrubę z głowicy cylindrów i wyjąć czujnik. Jak widać nie jest to trudne. W wersjach 316i i 318i do sierpnia 1993 musimy wymontować osłonę rozdzielacza zapłonu i wyjąć z rozdzielacza 4 przewód wysokiego napięcia. Usuwamy z przewodu nasadkę i odłączamy pętlę indukcyjną czujnika oraz wyjmujemy czujnik. Przy montażu musimy zamocować nową nasadkę.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana żarówek

Dla wszystkich wersji silnikowych czujnik identyfikacji pracy cylindrów pomiędzy stykami 1 i 2 powinien mieć wartość 1Ω. Natomiast pomiędzy stykami 2 i 3 wartość ta powinna być na poziomie 10Ω.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Zachowując wszelkie środki ostrożności. Każdy element musi być solidnie dokręcony. Po tak wykonanym przeglądzie nie powinno być żadnych problemów z układem zapłonowym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA