Opel Astra G/Zafira A: kontrola układu chłodzenia
REKLAMA
REKLAMA
Obniżenie się poziomu płynu chłodzenia w Oplu Astra G lub Oplu Zafira A nie jest korzystnym zjawiskiem. Jeżeli powodem takiego stanu jest nieszczelność w układzie to można twierdzić, że „mamy szczęście”. Zbyt duże ubytki przy braku jakiegokolwiek wycieku mogą świadczyć o uszkodzeniu silnika. W takim przypadku koszty związane z naprawą są znacznie większe. Pamiętajmy, że zbyt duży ubytek płynu chłodniczego nie wpływa dobrze na prace silnika
REKLAMA
Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla
Pierwszą kontrole jaką zalecamy wykonać, jest to dokładne sprawdzenie wszystkich przewodów. W zależności od ich stanu możemy przybliżyć sobie realny stan naszego układu chłodzenia.
Na początku sprawdzamy czy nie są widoczne żadne przetarcia, pęknięcia lub nadpalenia.
- Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę.
- Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
- Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.
REKLAMA
Zlokalizowanie jakiegokolwiek wycieku nie jest trudne. Objawia się najczęściej białym lub rdzawym osadem. Jeżeli stwierdzimy, że metalowe zaciski nie są do końca pewne warto je wymienić na śrubowe. Są bardziej solidne i wytrzymałe. Na koniec czyścimy chłodnicę z wszelkich zanieczyszczeń. Najlepiej za pomocą sprężonego powietrz lub szczotki. Wbrew pozorom, zapchane żeberka utrudniają jej prawidłowe funkcjonowanie.
Jeżeli będzie konieczne uzupełnienie stanu cieczy chłodzącej pamiętajmy, żeby dolać płynu o tych samych właściwościach. Podczas dolewki kierujmy się również kolorem. W przypadku Opla zazwyczaj jest to oryginalny płyn różowy GM. Wbrew pozorom zakup takiego płynu nie jest dużym wydatkiem. Pamiętajmy, że przy zimnym silniku prawidłowy poziom płynu powinien oscylować przy oznaczeniu „Kalt”.. W okresie zimowym nie ma potrzeby dodawania żadnych dodatków przeciw zamarzaniu.
Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana świec zapłonowych
Zaprezentowany przegląd zalecamy wykonać minimum co 20 000 kilometrów lub co roku. Jak widać nie zajmuje dużo czasu i można wykonać go w każdej chwili.
REKLAMA
REKLAMA