REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E46: wymiana świec zapłonowych

Robert Kuśpiel
Wymiana świec zapłonowych w BMW serii 3 E46.
Wymiana świec zapłonowych w BMW serii 3 E46.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana świec zapłonowych w BMW 3 E46 jest ważna. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić świece zapłonowe we wszystkich modelach BMW E46.

Producent zaleca wymianę co drugi przegląd dlatego możemy uznać, że wymianę świec przeprowadzamy co dwa lata. Wymiana nie jest zbyt obciążająca dla naszego budżetu. Największy wydatek to zakup świec. W zależności od ilości i ich producenta uwarunkowana jest cena. Ogólnie musimy być przygotowani na wydatek minimum 100 złotych. Do przeprowadzenia całej operacji będą nam potrzebne następujące narzędzia:

REKLAMA

REKLAMA

  • Od 4 do 6 świec w zależności od wersji silnikowej
  • Klucz do świec
  • Sprężone powietrze lub odkurzacz
  • Szczypce
  • Opcjonalnie podstawowe klucze

Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola skrzyni biegów

Podczas tej wymiany oprócz prawidłowego wykonania ważny jest również prawidłowy dobór świec. Udając się do sklepu motoryzacyjnego lub dokonując zakupów poprzez Internet zalecamy podać sprzedawcy dane naszego auta. Bardzo ważny jest rok, rodzaj silnika, kod silnika ewentualnie dodatkowo numer nadwozia. Tylko prawidłowo dobrane świece zagwarantują poprawną pracę naszemu silnikowi.

W poradniku tym przedstawimy 3 grupy silnikowe. W każdej z nich zostanie dokładnie opisany cały proces wymiany świec.

REKLAMA

Silnik M43TU

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla

Zaczynamy od silnika, który występował w modelach 316i i 318i od kwietnia 1998 roku. Na początku drobna uwaga odnośnie samej wymiany świec. Zalecamy ją przeprowadzić kiedy silnik jest stosunkowo zimny i możemy go dotknąć ręką nie narażając naszego ciała na jakiekolwiek poparzenia. Wykręcanie świec przy rozgrzanym silniku może doprowadzić do uszkodzenia gwintu.

Na początku wyłączamy zapłon i otwieramy przednią maskę. Teraz ściągamy nasadki ze świec. Pamiętajmy, żeby nie ciągnąć za przewody. Chwytamy za same końcówki i ciągniemy pionowo do góry. Czyścimy okolice świec za pomocą sprężonego powietrza. Jeżeli nie mamy dostępu do kompresora możemy wykorzystać zwyczajny odkurzacz. On również spowoduje usunięcie zanieczyszczeń. Nie można dopuścić do wprowadzenia ich do otworu po wykręceniu świecy.

Świece wykręcamy za pomocą klucza. Zwracajmy szczególną uwagę, żeby go prosto prowadzić. Nie może być ustawiony pod żadnym kątem do świecy. Jeżeli tak się stanie może dojść do pęknięcia świecy. Po wykręceniu jej sprawdzamy w jakim jest stanie, jeśli jest w oleju to może świadczyć o nieprawidłowej pracy silnika wywołanej przerwami w pracy świecy lub zużyciem pierścieni.

Teraz wkręcamy nowe świece ręcznie do momentu aż dotkną głowicy. Moment dokręcania to 30Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego robimy to na wyczucie. Najlepiej dokręcić je o ¼ obrotu Pozostaje nam wpiąć wszystkie nasadki na świece. Pamiętajmy, żeby nie pomylić kolejności podłączenia.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana oleju silnikowego

Silniki N40, N42, N45, N46

Opis ten odnosi się do modeli 316i i 318i od czerwca 2001. Pozostałe wersje silnikowe pokrywają się z wyżej opisaną wersją M43TU. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż filtru przeciwpyłkowego. W tym celu obracamy zamknięcia po bokach przy podszybiu i wyjmujemy pokrywę ciągnąc ją do przodu. Teraz możemy swobodnie wyjąć wkład filtru kabinowego.

Kiedy mamy go na zewnątrz auto to przechodzimy do wymontowania komory powietrza. Znajduje się ona przed filtrem przeciwpyłowym. Na początku odpinamy przewody elektryczne znajdujące się przy jej dolnej części. Pozostało nam odkręcić 4 śruby i możemy demontować dolny fragment komory. Teraz odkręcamy pokrywę (w kształcie kwadratu z zaokrąglonymi rogami) i odchylamy ją. Następnie ściskamy widoczny pierścień z boków i wyjmujemy go.

W tym momencie możemy wyjąć do góry osłonę cewek zapłonowych z gumowych osadzeń. Pozostaje nam odłączyć złącze od cewki zapłonowej. Możemy teraz swobodnie wyjąć cewkę. W taki sposób postępujemy z tymi co pozostały. Odkręcamy świece zapłonowe i oceniamy ich stan jak to zostało przedstawione w powyższym opisie silnika M43TU. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Moment dokręcania pozostaje taki sam 30Nm. Alternatywa metoda (bez klucza dynamometrycznego) również jest taka sama.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla

Silniki M52TU i M54

Chodzi tutaj o modele 320i, 323i, 325i, 330i. W pozostałych modelach postępujemy identycznie jak w silniki M43TU. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż filtru przeciwpyłkowego. W tym celu obracamy zamknięcia po bokach przy podszybiu i wyjmujemy pokrywę ciągnąc ją do przodu. Teraz możemy swobodnie wyjąć wkład filtru kabinowego.

Kiedy mamy go na zewnątrz auto to przechodzimy do wymontowania komory powietrza. Znajduje się ona przed filtrem przeciwpyłowym. Na początku odpinamy przewody elektryczne znajdujące się przy jej dolnej części. Pozostało nam odkręcić 4 śruby i możemy demontować dolny fragment komory. Następnie zdejmujemy pokrywę od wlewu oleju. Teraz wyjmujemy osłony śrub mocujących i wykręcamy znajdujące się pod nimi śruby pokrywy głowicy cylindrów.

Kolejnym krokiem jest odłączenie złącze od każdej cewki zapłonowej i wykręcamy śrubę, która ją mocuję. Wyjmujemy je i mamy dostęp do świec. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o zamocowaniu wszystkich elementów.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA