BMW seria 3 E46: wymiana świec zapłonowych
REKLAMA
REKLAMA
Producent zaleca wymianę co drugi przegląd dlatego możemy uznać, że wymianę świec przeprowadzamy co dwa lata. Wymiana nie jest zbyt obciążająca dla naszego budżetu. Największy wydatek to zakup świec. W zależności od ilości i ich producenta uwarunkowana jest cena. Ogólnie musimy być przygotowani na wydatek minimum 100 złotych. Do przeprowadzenia całej operacji będą nam potrzebne następujące narzędzia:
REKLAMA
- Od 4 do 6 świec w zależności od wersji silnikowej
- Klucz do świec
- Sprężone powietrze lub odkurzacz
- Szczypce
- Opcjonalnie podstawowe klucze
Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola skrzyni biegów
Podczas tej wymiany oprócz prawidłowego wykonania ważny jest również prawidłowy dobór świec. Udając się do sklepu motoryzacyjnego lub dokonując zakupów poprzez Internet zalecamy podać sprzedawcy dane naszego auta. Bardzo ważny jest rok, rodzaj silnika, kod silnika ewentualnie dodatkowo numer nadwozia. Tylko prawidłowo dobrane świece zagwarantują poprawną pracę naszemu silnikowi.
W poradniku tym przedstawimy 3 grupy silnikowe. W każdej z nich zostanie dokładnie opisany cały proces wymiany świec.
Silnik M43TU
Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla
REKLAMA
Zaczynamy od silnika, który występował w modelach 316i i 318i od kwietnia 1998 roku. Na początku drobna uwaga odnośnie samej wymiany świec. Zalecamy ją przeprowadzić kiedy silnik jest stosunkowo zimny i możemy go dotknąć ręką nie narażając naszego ciała na jakiekolwiek poparzenia. Wykręcanie świec przy rozgrzanym silniku może doprowadzić do uszkodzenia gwintu.
Na początku wyłączamy zapłon i otwieramy przednią maskę. Teraz ściągamy nasadki ze świec. Pamiętajmy, żeby nie ciągnąć za przewody. Chwytamy za same końcówki i ciągniemy pionowo do góry. Czyścimy okolice świec za pomocą sprężonego powietrza. Jeżeli nie mamy dostępu do kompresora możemy wykorzystać zwyczajny odkurzacz. On również spowoduje usunięcie zanieczyszczeń. Nie można dopuścić do wprowadzenia ich do otworu po wykręceniu świecy.
Świece wykręcamy za pomocą klucza. Zwracajmy szczególną uwagę, żeby go prosto prowadzić. Nie może być ustawiony pod żadnym kątem do świecy. Jeżeli tak się stanie może dojść do pęknięcia świecy. Po wykręceniu jej sprawdzamy w jakim jest stanie, jeśli jest w oleju to może świadczyć o nieprawidłowej pracy silnika wywołanej przerwami w pracy świecy lub zużyciem pierścieni.
Teraz wkręcamy nowe świece ręcznie do momentu aż dotkną głowicy. Moment dokręcania to 30Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego robimy to na wyczucie. Najlepiej dokręcić je o ¼ obrotu Pozostaje nam wpiąć wszystkie nasadki na świece. Pamiętajmy, żeby nie pomylić kolejności podłączenia.
Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana oleju silnikowego
Silniki N40, N42, N45, N46
REKLAMA
Opis ten odnosi się do modeli 316i i 318i od czerwca 2001. Pozostałe wersje silnikowe pokrywają się z wyżej opisaną wersją M43TU. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż filtru przeciwpyłkowego. W tym celu obracamy zamknięcia po bokach przy podszybiu i wyjmujemy pokrywę ciągnąc ją do przodu. Teraz możemy swobodnie wyjąć wkład filtru kabinowego.
Kiedy mamy go na zewnątrz auto to przechodzimy do wymontowania komory powietrza. Znajduje się ona przed filtrem przeciwpyłowym. Na początku odpinamy przewody elektryczne znajdujące się przy jej dolnej części. Pozostało nam odkręcić 4 śruby i możemy demontować dolny fragment komory. Teraz odkręcamy pokrywę (w kształcie kwadratu z zaokrąglonymi rogami) i odchylamy ją. Następnie ściskamy widoczny pierścień z boków i wyjmujemy go.
W tym momencie możemy wyjąć do góry osłonę cewek zapłonowych z gumowych osadzeń. Pozostaje nam odłączyć złącze od cewki zapłonowej. Możemy teraz swobodnie wyjąć cewkę. W taki sposób postępujemy z tymi co pozostały. Odkręcamy świece zapłonowe i oceniamy ich stan jak to zostało przedstawione w powyższym opisie silnika M43TU. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Moment dokręcania pozostaje taki sam 30Nm. Alternatywa metoda (bez klucza dynamometrycznego) również jest taka sama.
Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla
Silniki M52TU i M54
Chodzi tutaj o modele 320i, 323i, 325i, 330i. W pozostałych modelach postępujemy identycznie jak w silniki M43TU. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż filtru przeciwpyłkowego. W tym celu obracamy zamknięcia po bokach przy podszybiu i wyjmujemy pokrywę ciągnąc ją do przodu. Teraz możemy swobodnie wyjąć wkład filtru kabinowego.
Kiedy mamy go na zewnątrz auto to przechodzimy do wymontowania komory powietrza. Znajduje się ona przed filtrem przeciwpyłowym. Na początku odpinamy przewody elektryczne znajdujące się przy jej dolnej części. Pozostało nam odkręcić 4 śruby i możemy demontować dolny fragment komory. Następnie zdejmujemy pokrywę od wlewu oleju. Teraz wyjmujemy osłony śrub mocujących i wykręcamy znajdujące się pod nimi śruby pokrywy głowicy cylindrów.
Kolejnym krokiem jest odłączenie złącze od każdej cewki zapłonowej i wykręcamy śrubę, która ją mocuję. Wyjmujemy je i mamy dostęp do świec. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o zamocowaniu wszystkich elementów.
REKLAMA
REKLAMA