REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E46: wymiana świec zapłonowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana świec zapłonowych w BMW serii 3 E46.
Wymiana świec zapłonowych w BMW serii 3 E46.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana świec zapłonowych w BMW 3 E46 jest ważna. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić świece zapłonowe we wszystkich modelach BMW E46.

Producent zaleca wymianę co drugi przegląd dlatego możemy uznać, że wymianę świec przeprowadzamy co dwa lata. Wymiana nie jest zbyt obciążająca dla naszego budżetu. Największy wydatek to zakup świec. W zależności od ilości i ich producenta uwarunkowana jest cena. Ogólnie musimy być przygotowani na wydatek minimum 100 złotych. Do przeprowadzenia całej operacji będą nam potrzebne następujące narzędzia:

REKLAMA

  • Od 4 do 6 świec w zależności od wersji silnikowej
  • Klucz do świec
  • Sprężone powietrze lub odkurzacz
  • Szczypce
  • Opcjonalnie podstawowe klucze

Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola skrzyni biegów

Podczas tej wymiany oprócz prawidłowego wykonania ważny jest również prawidłowy dobór świec. Udając się do sklepu motoryzacyjnego lub dokonując zakupów poprzez Internet zalecamy podać sprzedawcy dane naszego auta. Bardzo ważny jest rok, rodzaj silnika, kod silnika ewentualnie dodatkowo numer nadwozia. Tylko prawidłowo dobrane świece zagwarantują poprawną pracę naszemu silnikowi.

W poradniku tym przedstawimy 3 grupy silnikowe. W każdej z nich zostanie dokładnie opisany cały proces wymiany świec.

Silnik M43TU

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla

REKLAMA

Zaczynamy od silnika, który występował w modelach 316i i 318i od kwietnia 1998 roku. Na początku drobna uwaga odnośnie samej wymiany świec. Zalecamy ją przeprowadzić kiedy silnik jest stosunkowo zimny i możemy go dotknąć ręką nie narażając naszego ciała na jakiekolwiek poparzenia. Wykręcanie świec przy rozgrzanym silniku może doprowadzić do uszkodzenia gwintu.

Na początku wyłączamy zapłon i otwieramy przednią maskę. Teraz ściągamy nasadki ze świec. Pamiętajmy, żeby nie ciągnąć za przewody. Chwytamy za same końcówki i ciągniemy pionowo do góry. Czyścimy okolice świec za pomocą sprężonego powietrza. Jeżeli nie mamy dostępu do kompresora możemy wykorzystać zwyczajny odkurzacz. On również spowoduje usunięcie zanieczyszczeń. Nie można dopuścić do wprowadzenia ich do otworu po wykręceniu świecy.

Świece wykręcamy za pomocą klucza. Zwracajmy szczególną uwagę, żeby go prosto prowadzić. Nie może być ustawiony pod żadnym kątem do świecy. Jeżeli tak się stanie może dojść do pęknięcia świecy. Po wykręceniu jej sprawdzamy w jakim jest stanie, jeśli jest w oleju to może świadczyć o nieprawidłowej pracy silnika wywołanej przerwami w pracy świecy lub zużyciem pierścieni.

Teraz wkręcamy nowe świece ręcznie do momentu aż dotkną głowicy. Moment dokręcania to 30Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego robimy to na wyczucie. Najlepiej dokręcić je o ¼ obrotu Pozostaje nam wpiąć wszystkie nasadki na świece. Pamiętajmy, żeby nie pomylić kolejności podłączenia.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana oleju silnikowego

Silniki N40, N42, N45, N46

REKLAMA

Opis ten odnosi się do modeli 316i i 318i od czerwca 2001. Pozostałe wersje silnikowe pokrywają się z wyżej opisaną wersją M43TU. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż filtru przeciwpyłkowego. W tym celu obracamy zamknięcia po bokach przy podszybiu i wyjmujemy pokrywę ciągnąc ją do przodu. Teraz możemy swobodnie wyjąć wkład filtru kabinowego.

Kiedy mamy go na zewnątrz auto to przechodzimy do wymontowania komory powietrza. Znajduje się ona przed filtrem przeciwpyłowym. Na początku odpinamy przewody elektryczne znajdujące się przy jej dolnej części. Pozostało nam odkręcić 4 śruby i możemy demontować dolny fragment komory. Teraz odkręcamy pokrywę (w kształcie kwadratu z zaokrąglonymi rogami) i odchylamy ją. Następnie ściskamy widoczny pierścień z boków i wyjmujemy go.

W tym momencie możemy wyjąć do góry osłonę cewek zapłonowych z gumowych osadzeń. Pozostaje nam odłączyć złącze od cewki zapłonowej. Możemy teraz swobodnie wyjąć cewkę. W taki sposób postępujemy z tymi co pozostały. Odkręcamy świece zapłonowe i oceniamy ich stan jak to zostało przedstawione w powyższym opisie silnika M43TU. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Moment dokręcania pozostaje taki sam 30Nm. Alternatywa metoda (bez klucza dynamometrycznego) również jest taka sama.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla

Silniki M52TU i M54

Chodzi tutaj o modele 320i, 323i, 325i, 330i. W pozostałych modelach postępujemy identycznie jak w silniki M43TU. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż filtru przeciwpyłkowego. W tym celu obracamy zamknięcia po bokach przy podszybiu i wyjmujemy pokrywę ciągnąc ją do przodu. Teraz możemy swobodnie wyjąć wkład filtru kabinowego.

Kiedy mamy go na zewnątrz auto to przechodzimy do wymontowania komory powietrza. Znajduje się ona przed filtrem przeciwpyłowym. Na początku odpinamy przewody elektryczne znajdujące się przy jej dolnej części. Pozostało nam odkręcić 4 śruby i możemy demontować dolny fragment komory. Następnie zdejmujemy pokrywę od wlewu oleju. Teraz wyjmujemy osłony śrub mocujących i wykręcamy znajdujące się pod nimi śruby pokrywy głowicy cylindrów.

Kolejnym krokiem jest odłączenie złącze od każdej cewki zapłonowej i wykręcamy śrubę, która ją mocuję. Wyjmujemy je i mamy dostęp do świec. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o zamocowaniu wszystkich elementów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA