BMW seria 3 E46: wymiana cieczy chłodzącej
REKLAMA
REKLAMA
W BMW serii 3 E46 zaleca się wymianę cieczy chłodzącej co 3 lata. Wymianę prowadzimy używając płynu o tym samym kolorze.
REKLAMA
Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola układu chłodzenia
Co będzie nam potrzebne?
- Podnośnik
- Zestaw kluczy nasadowych
- Płyn chłodniczy
- Puste naczynie
- Aluminiowy pierścień uszczelniający 14x18 do korka spustowego
Zalecamy kupno gotowego płynu chłodniczego. Jest on przystosowany zarówno do warunków zimowych jak i letnich. Polecamy wybierać produkty sprawdzonych producentów. 5 litrowa bańka dobrego płynu to wydatek ok. 40zł wzwyż.
Pojemności układu chłodzenia
- 316i, 318i od września 1998 – 6.0L
- 316i od czerwca 2001, 318i od września 2001, 320d od kwietnia 1998 – 7.0L
- 320i, 323i, 328i, 330i, 318d – 8.4L
- 320d od września 2001 – 9.3L
- 330d – 10.2L
W czasie prowadzenia wymiany należy uważać, żeby nie rozlewać płynu chłodzącego na paski klinowe. Może to spowodować ich uszkodzenie. Jeżeli mamy samochód z silnikiem Diesla to pamiętajmy o przykryciu go plastikową torbą. Musi być dobrze chroniony przed kontaktem z cieczą chłodzącą. Teraz odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego. Robimy to bardzo ostrożnie jeżeli nasz silnik jest ciepły. Istnieje duże ryzyko poparzenia.
Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana świec zapłonowych
REKLAMA
Kolejnym krokiem jest uniesienie samochodu. Możemy to zrobić korzystając z podnośnika warsztatowego lub tradycyjnego lewarka. Jednak w takim wypadku pamiętajmy o ustawieniu naszego samochodu na podstawkach. Następnie demontujemy dolną osłonę silnika. W modelach Coupe od września 199, kabriolet od kwietnia 2000, sedan, kombi oraz Compact od grudnia 2000 musimy wymontować płytę usztywniającą ramy zawieszenia. Nie tyczy się to modelu z napędem na wszystkie koła.
Teraz podstawiamy puste naczynie pod chłodnice i odkręcamy korek spustowy. Znajduje się on na dole chłodnicy. Są również modele, w których znajduje się osobny korek spustowy na zbiorniczku wyrównawczym, który również trzeba odkręcić. Będzie nam teraz potrzebne dodatkowe naczynie, które ustawimy pod silnikiem. Wykręcamy korek spustowy w kadłubie silnika. W przypadku problemów ze znalezieniem to znajduje się on pod kolektorem wylotowym. Czekamy do momentu aż spłynie cała ciecz chłodząca.
W tym momencie zakręcamy odkręcone wcześniej korki spustowe używając nowych pierścieni uszczelniających. Montujemy płytę ramy zawieszenia przedniego – jeżeli była zdemontowana oraz dolną osłonę silnika. Przystępujemy do napełnienia i odpowietrzenia układu chłodzenia. Przedstawimy tutaj wszystkie wersje silnikowe opisując dokładnie poszczególne kroki.
Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla
Silniki M43TU i M52TU
REKLAMA
Zaczynamy od silników benzynowych o oznaczeniu kodowym M43TU i M52TU. Tyczy się to wersji 316i, 318i, 320i, 323i, 328i od kwietnia 1998roku. Na początku musimy ustawić ogrzewanie samochodu na najwyższy tryb. Dmuchawę ustawiamy na najniższy tryb i przekręcamy kluczyk na zapłon. Teraz należy odkręcić śrubę odpowietrzającą. Znajduje się ona na górze przy chłodnicy, bezpośrednio obok zbiorniczka wyrównawczego.
Wlewamy do niego nowy płyn do momentu aż przez odpowietrznik nie zacznie wypływać płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. Śrubę odpowietrzającą dokręcamy bardzo delikatnie. Teraz uzupełniamy zbiorniczek do pełna i odpalamy samochód. Naciskamy pedał gazu 4 razy. Należy to robić w krótkich odcinkach czasu. Operację tą robimy przy otwartym zbiorniczku wyrównawczym.
W silniku M43TU zakręcamy korek na zbiorniku i nagrzewamy silnik do momentu aż otworzy się termostat. W modelu M52TU nie musimy tego wykonywać gdyż termostat odpowietrzy się samoczynnie. Kontrolę płynu chłodniczego przeprowadzamy po całkowitym ostygnięciu silnika. Ewentualne braki uzupełniamy.
Silniki N40, N42, N45 i N46.
Przechodzimy do silników N40, N42, N45 i N46. Dotyczy to wersji 316i, 318i od czerwca 2001. Początek jest taki sam jak w przypadku opisanym powyżej. Na początku musimy odkręcić śruby odpowietrzające na górze przy chłodnicy, obok zbiorniczka wyrównawczego. W tym przypadku dodatkowo wykręcamy odpowietrzniki na przewodzie ogrzewania, który znajduje się obok filtra oleju.
Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola skrzyni biegów
Teraz musimy ustawić ogrzewanie samochodu na najwyższy tryb. Dmuchawę ustawiamy na najniższy tryb i przekręcamy kluczyk na zapłon. Nalewamy do zbiorniczka świeżego płynu do momentu aż we wszystkich odpowietrznikach zacznie wypływać płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. Zakręcamy je i dolewamy płyn chłodniczy nam maksymalną ilość. Uruchamiamy silnik i wciskamy 4 razy na krótko pedał gazu. Najlepiej jakby silnik osiągnął około 5000 Obr/min.
Wyłączamy go i odkręcamy korek i dolewamy brakującą ilość płynu. Zakręcamy zbiorniczek i uruchamiamy silnik. Nagrzewamy go do momentu aż otworzy się termostat. Po tym zabiegu czekamy aż się schłodzi i ponownie dokonujemy kontroli. Jeżeli stan jest nieodpowiedni to dolewamy brakującą ilość płynu.
Silnik M54
Przechodzimy do silników typu M54. Dokładnie chodzi o modele 320i, 325i, 330i od czerwca 2001. Sposób postępowania jest taki sam jak dla silników N40, N42, N45 i N46. Różnica jest taka, że odpowietrznik jest tylko w standardowym miejscu, czyli obok zbiornika wyrównawczego u góry przy chłodnicy. Zasada napełniania układu jest taka sama. Odpowietrzanie termostatu i późniejsza kontrola również przebiega w taki sam sposób.
Silniki M47 i M47TU
Kolejna gama silników to M47 i M47TU. Są to Diesle o sygnaturze 318d i 320d. Tutaj musimy poluzować śruby i zdjąć górną osłonę silnika. Teraz standardowo musimy poluzować odpowietrzniki. Znajdują się one przy chłodnicy obiegu recyrkulacji spalin i przy wymienniku ciepła pomiędzy olejem a płynem chłodzącym. Dodatkowo odkręcamy kolejny odpowietrznik znajdujący się na rurce przy podszybiu na dogrzewaczu.
Zobacz też: BMW seria 3 E46: kontrola układu hamulcowego
Jeżeli mamy wersję z klimatyzacją automatyczną to mamy do wymontowania jeszcze jeden odpowietrznik. Znajduje się ona pod maską po prawej stronie przy prawy kielichu kolumny. Dokładna jej lokalizacja jest obok elastycznego przewodu, który biegnie do wymiennika ciepła w układzie ogrzewania. Odpowietrzenie w silniku wysokoprężnym wygląda trochę inaczej niż w benzynowym.
W silniku M47 na początku otwieramy zbiorniczek wyrównawczy i uruchamiamy silnik. Musi pracować na biegu jałowym. My ustawiamy temperaturę ogrzewania na maksymalną wydajność. Uzupełniamy zbiorniczek największą możliwą ilością płynu i pozostawiamy go włączonego do momentu aż nie będziemy musieli wykonywać dodatkowych dolewek. Zakręcamy zbiorniczek i wciskamy kilkakrotnie pedał gazu do momentu osiągnięcia prędkości obrotowej rzędu 2000obr/min.
Wyłączam silnik i czekamy około 5 minut i odpalamy go ponownie. Odkręcamy delikatnie korek i sprawdzamy pozom cieczy chłodzącej. W przypadku braku uzupełniamy do odpowiedniego stanu. Gasimy silnik i czekamy aż w zupełności ostygnie. Ponownie wykonujemy kontrolę na zimnym silniku.
W silniku M47TU sprawa wygląda podobnie. Wlewamy płyn do zbiorniczka i zakręcamy odpowietrzniki na przewodzie powrotnym i przy rozwidleniu przewodów przy zbiorniku wyrównawczym kiedy zacznie wypływać ciecz bez pęcherzyków. Napełniamy zbiornik i dokręcamy odpowietrzniki e termostacie chłodnicy i w dopływie wymiennika ciepła. W tym silniku podczas uzupełnienia układu nie wypływa przez nie ciecz.
Zobacz też: BMW E39: plan czynności obsługowych co 20 000 km
Uzupełniamy zbiorniczek największą możliwą ilością płynu i pozostawiamy go włączonego do momentu aż nie będziemy musieli wykonywać dodatkowych dolewek. Zakręcamy go i wciskamy kilkakrotnie pedał gazu do momentu osiągnięcia prędkości obrotowej rzędu 2500obr/min. Teraz odkręcamy zbiorniczek i przy pracującym silniku obserwujemy kiedy przestaną pokazywać się pęcherzyki powietrza na powierzchni płynu. W razie potrzeby dolewamy płynu. Na koniec sprawdzamy czy wszystko dokładnie zamontowaliśmy i zdejmujemy torbę z alternatora.
Silniki M57 i M57TU
Pozostaje nam do omówienia ostatni typ silnika. Jest to najmocniejsza jednostka wysokoprężna, jaka była montowana do modelu E46. Jego sygnatura to M57 i M57TU. Montowany był w modelu 330d. Sposób postępowania jest trochę inny niż w pozostałych silnikach Diesla.
Na początku musimy odkręcamy śrubę mocującą przewód powietrza i wyjmujemy go z osłony filtru powietrza. Teraz możemy zdemontować górną osłonę silnika. Zamocowana jest za pomocą 4 śrub. Kolejnym krokiem jest poluzowanie śruby odpowietrzającej znajdującej się przy zbiorniczku wyrównawczym oraz przy dopływie do chłodnicy. Przed nalaniem płynu musimy poluzować śrubę odpowietrzającą w przewodzie powrotnym biegnącym z układu ogrzewania. Wlewamy ciecz i zakręcamy go kiedy zobaczymy, że wypływa ciecz bez pęcherzyków powietrza.
Z pozostałymi odpowietrznikami robimy tak samo. Otwieramy zbiorniczek wyrównawczy i uruchamiamy silnik. Musi pracować na biegu jałowym. My ustawiamy temperaturę ogrzewania na maksymalną wydajność. Uzupełniamy zbiorniczek największą możliwą ilością płynu i pozostawiamy go włączonego do momentu aż nie będziemy musieli wykonywać dodatkowych dolewek. Zakręcamy zbiorniczek i wciskamy kilkakrotnie pedał gazu do momentu osiągnięcia prędkości obrotowej rzędu 2000obr/min.
Teraz odkręcamy zbiorniczek i uzupełniamy brakujący stan płynu. Gasimy silnik i czekamy aż ostygnie. Po tym czasie sprawdzamy ponownie poziom płynu na zimnym silniku i uzupełniamy ewentualne braki. W silniku M57TU proces ten wygląda podobnie jednak są pewne punkty, które są odmienne dla tych silników.
Zobacz też: Jak dbać o klimatyzację?
Ustawiamy dmuchawą na największą temperaturę i na najniższą wydajność. Wlewamy płyn i odkręcamy odpowietrzniki przy zbiorniczku wyrównawczym i dopływie chłodnicy. Zakręcamy je jak nie będą widoczne pęcherzyki powietrza. Nalewamy płyn do maksymalnego poziomu i zakręcamy zbiorniczek. Odpalamy silnik i pozostawiamy go pracującego przez 5 minut. Wyłączamy go i odkręcamy powoli korek.
Uzupełniamy brakującą ilość płynu i uruchamiamy go na kolejne 5 minut i ponownie powtarzamy tą samą czynność. Na koniec ( silnik M57 i M57TU) zakręcamy dokładnie korek na zbiorniczku i zdejmujemy torbę z alternatora. Przy odpowietrzaniu układu chłodzenia bardzo ważna jest kolejność wykonywanych czynności. Pominięcie któregoś z kroków spowoduje niecałkowite odpowietrzenie układu.
REKLAMA
REKLAMA