REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E46: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Wymiana oleju silnikowego w BMW serii 3 E46.
Wymiana oleju silnikowego w BMW serii 3 E46.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju silnikowego w BMW E46 pozwala nam zachować silnik w odpowiedniej kondycji. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej silnikowy we wszystkich modelach BMW serii 3 E46.

Wymianę oleju silnikowego należy przeprowadzać co roku o tej samej porze. Olej wymieniamy co 15 000 km. Materiały eksploatacyjne nie są drogie, dlatego można sobie pozwolić na częstą wymianę. Koszt zakupu filtru to wydatek około 30 złotych. Jeśli chodzi o olej to wszystko zależy od tego na jakiego producenta się zdecydujemy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: BMW E46: wymiana pompy wspomagania

Do przeprowadzenia wymiany oleju w BMW E46 należy przygotować następujące narzędzie i materiały eksploatacyjne.

  • Kanał lub podnośnik
  • Puste naczynie
  • Olej silnikowy
  • Filtr oleju
  • Pierścień korka spustowego
  • Uszczelka obudowy filtru oleju

Do przeprowadzenia wymiany oleju zalecamy używać olej tego samego rodzaju. Nie należy mieszać różnych rodzajów i gatunków oleju. Mieszanie oleju różnych marek również nie jest wskazane. Jeżeli decydujemy się na jednego producenta to zalecamy przy nim zostać. Zużytego oleju nie należy wylewać w przypadkowe miejsca. Razem ze starym filtrem należy oddać go do punktu utylizacji.

REKLAMA

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana cieczy chłodzącej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wymiany potrzebna jest następująca ilość oleju

  • 316 od kwietnia 1998, 318i od września 1998 – 4.0L
  • 316i/318i od czerwca 2001 – 4.25L
  • 320i/323i/325i/328i/330i – 6.5L
  • 318d/320d od kwietnia 1998 – 5.0L
  • 320d od września 2001 – 5.5L
  • 330d – 6.75/7.0L

Przechodzimy do zlewania oleju silnikowego. Do naszej pracy będzie potrzebny podnośnik warsztatowy lub kanał. Można wykonać to również za pomocą tradycyjnego podnośnika (lewarka) jednak nie jest to bezpieczne jak w przypadku dwóch pozostałych rozwiązań. Przed zlewaniem oleju musimy rozgrzać silnik do temperatury roboczej. Unosimy samochód i otwieramy klapę pod miską olejową. Najlepiej zrobić to za pomocą śrubokręta gwiazdkowego.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana żarówek

Teraz podstawiamy puste naczynie pod miskę olejową i odkręcamy korek spustowy. Robimy to bardzo powoli i ostrożnie. Istnieje duże prawdopodobieństwo poparzenia. Olej silnikowy w początkowej fazie wypływa pod bardzo dużym ciśnieniem. Korek umiejscowiony jest z boku miski olejowej. Warto przyjrzeć się dokładnie jak wygląda zlany olej. Jeżeli widzimy w nim dużą ilość opiłków metalowych może to świadczyć o usterce silnika.

Zazwyczaj wskazuje to chociażby na zatarcie łożysk wału korbowego. W takim przypadku wymagana jest naprawa. Po jej wykonaniu konieczne jest dokładne wyczyszczenie kanałów i przewodów olejowych. Pozostałości mogą doprowadzić do ponownego uszkodzenia w bardzo krótkim czasie. Przechodzimy do wymiany filtru oleju. W modelu E46 stosowane są dwa rodzaje filtrów. Wszystko uzależnione jest od typu silnika.

Zaczniemy od filtra ze śrubą środkową. Na początku musimy ją wykręcić z pokrywy. Teraz wyjmujemy te dwa elementy i czekamy aż cały olej wypłynie z obudowy. Teraz pozostaje wyjąć stary wkład filtru. Warto mieć przy sobie czyste szmatki w celu wytarcia oleju, który został rozlany podczas tej operacji. Wkładamy nowy filtr zachowując wszelkie oznakowania co do kierunku montażu. Powinny być oznaczone na obudowie.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Kolejny krok to dokładne wyczyszczenie pokrywy filtru oleju. Nie zapominajmy również o wymianie gumowych pierścieni uszczelniających. Powinny być w zestawie razem z filtrem. Dokładnie dwa – jeden do środkowej śruby a drugi do pokrywy. Przed montażem zalecamy zwilżyć je delikatnie nowym olejem silnikowym. Montujemy wszystko na swoje miejsce i dokręcamy śrubę środkową.

W filtrze z pokrywą wkręcaną sposób postępowania wygląda następująca. Na początku musimy wykręcić pokrywę. Do tego będzie nam potrzebny klucz nasadowy 36. Czekamy aż cały olej wypłynie z obudowy filtra i wyjmujemy znajdujący się w nim wkład. Olej, który wyciekł wycieramy dokładnie za pomocą czystej szmatki. Podobnie jak w pierwszym przypadku wymieniamy uszczelki. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Przechodzimy do zalania silnika nowym olejem. Na początku musimy zakręcić korek spustowy. Do tego używamy nowego pierścienia uszczelniającego. Nie stosujemy przy tym zbyt dużej siły gdyż można uszkodzić gwint. Teraz opuszczamy samochód i wlewamy nowy olej. Odkręcamy korek wlewu i nalewamy około 75% nominalnej ilości. Nie zaleca się zalewania zbyt dużej ilości, może to doprowadzić do uszkodzenia katalizatora lub uszczelnienia silnika.

Odpalamy samochód i pozwalamy mu popracować na luzie, patrzymy czy gaśnie lampka kontrolna ciśnienia oleju. Po około 5 minutach wyjmujemy bagnet kontrolny oleju i sprawdzamy jego stan. Jeżeli widzimy, że jest go zbyt mało to dolewamy brakującą ilość. Warto wiedzieć, że różnica pomiędzy znakiem MIN a MAX wynosi w przybliżeniu 1 litr. Teraz ponownie unosimy samochód i sprawdzamy czy nie są widoczne żadne wycieki.

Zobacz też: Jak wymienić olej w moście BMW E36 328i Coupe?

Jeżeli nie stwierdzamy żadnych nieprawidłowości to zamykamy klapę znajdującą się pod miką olejową. Ryglujemy ją obracając zacisk za pomocą śrubokręta gwiazdkowego o ok. ¼ obrotu. Zalecamy ponownie sprawdzić poziom oleju po 2 dniach.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA