REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E46: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Wymiana oleju silnikowego w BMW serii 3 E46.
Wymiana oleju silnikowego w BMW serii 3 E46.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju silnikowego w BMW E46 pozwala nam zachować silnik w odpowiedniej kondycji. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej silnikowy we wszystkich modelach BMW serii 3 E46.

Wymianę oleju silnikowego należy przeprowadzać co roku o tej samej porze. Olej wymieniamy co 15 000 km. Materiały eksploatacyjne nie są drogie, dlatego można sobie pozwolić na częstą wymianę. Koszt zakupu filtru to wydatek około 30 złotych. Jeśli chodzi o olej to wszystko zależy od tego na jakiego producenta się zdecydujemy.

REKLAMA

Zobacz też: BMW E46: wymiana pompy wspomagania

Do przeprowadzenia wymiany oleju w BMW E46 należy przygotować następujące narzędzie i materiały eksploatacyjne.

  • Kanał lub podnośnik
  • Puste naczynie
  • Olej silnikowy
  • Filtr oleju
  • Pierścień korka spustowego
  • Uszczelka obudowy filtru oleju

Do przeprowadzenia wymiany oleju zalecamy używać olej tego samego rodzaju. Nie należy mieszać różnych rodzajów i gatunków oleju. Mieszanie oleju różnych marek również nie jest wskazane. Jeżeli decydujemy się na jednego producenta to zalecamy przy nim zostać. Zużytego oleju nie należy wylewać w przypadkowe miejsca. Razem ze starym filtrem należy oddać go do punktu utylizacji.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana cieczy chłodzącej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wymiany potrzebna jest następująca ilość oleju

  • 316 od kwietnia 1998, 318i od września 1998 – 4.0L
  • 316i/318i od czerwca 2001 – 4.25L
  • 320i/323i/325i/328i/330i – 6.5L
  • 318d/320d od kwietnia 1998 – 5.0L
  • 320d od września 2001 – 5.5L
  • 330d – 6.75/7.0L

Przechodzimy do zlewania oleju silnikowego. Do naszej pracy będzie potrzebny podnośnik warsztatowy lub kanał. Można wykonać to również za pomocą tradycyjnego podnośnika (lewarka) jednak nie jest to bezpieczne jak w przypadku dwóch pozostałych rozwiązań. Przed zlewaniem oleju musimy rozgrzać silnik do temperatury roboczej. Unosimy samochód i otwieramy klapę pod miską olejową. Najlepiej zrobić to za pomocą śrubokręta gwiazdkowego.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana żarówek

REKLAMA

Teraz podstawiamy puste naczynie pod miskę olejową i odkręcamy korek spustowy. Robimy to bardzo powoli i ostrożnie. Istnieje duże prawdopodobieństwo poparzenia. Olej silnikowy w początkowej fazie wypływa pod bardzo dużym ciśnieniem. Korek umiejscowiony jest z boku miski olejowej. Warto przyjrzeć się dokładnie jak wygląda zlany olej. Jeżeli widzimy w nim dużą ilość opiłków metalowych może to świadczyć o usterce silnika.

Zazwyczaj wskazuje to chociażby na zatarcie łożysk wału korbowego. W takim przypadku wymagana jest naprawa. Po jej wykonaniu konieczne jest dokładne wyczyszczenie kanałów i przewodów olejowych. Pozostałości mogą doprowadzić do ponownego uszkodzenia w bardzo krótkim czasie. Przechodzimy do wymiany filtru oleju. W modelu E46 stosowane są dwa rodzaje filtrów. Wszystko uzależnione jest od typu silnika.

Zaczniemy od filtra ze śrubą środkową. Na początku musimy ją wykręcić z pokrywy. Teraz wyjmujemy te dwa elementy i czekamy aż cały olej wypłynie z obudowy. Teraz pozostaje wyjąć stary wkład filtru. Warto mieć przy sobie czyste szmatki w celu wytarcia oleju, który został rozlany podczas tej operacji. Wkładamy nowy filtr zachowując wszelkie oznakowania co do kierunku montażu. Powinny być oznaczone na obudowie.

Zobacz też: BMW seria 3 E46: sprawdzanie ciśnienia sprężania

REKLAMA

Kolejny krok to dokładne wyczyszczenie pokrywy filtru oleju. Nie zapominajmy również o wymianie gumowych pierścieni uszczelniających. Powinny być w zestawie razem z filtrem. Dokładnie dwa – jeden do środkowej śruby a drugi do pokrywy. Przed montażem zalecamy zwilżyć je delikatnie nowym olejem silnikowym. Montujemy wszystko na swoje miejsce i dokręcamy śrubę środkową.

W filtrze z pokrywą wkręcaną sposób postępowania wygląda następująca. Na początku musimy wykręcić pokrywę. Do tego będzie nam potrzebny klucz nasadowy 36. Czekamy aż cały olej wypłynie z obudowy filtra i wyjmujemy znajdujący się w nim wkład. Olej, który wyciekł wycieramy dokładnie za pomocą czystej szmatki. Podobnie jak w pierwszym przypadku wymieniamy uszczelki. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Przechodzimy do zalania silnika nowym olejem. Na początku musimy zakręcić korek spustowy. Do tego używamy nowego pierścienia uszczelniającego. Nie stosujemy przy tym zbyt dużej siły gdyż można uszkodzić gwint. Teraz opuszczamy samochód i wlewamy nowy olej. Odkręcamy korek wlewu i nalewamy około 75% nominalnej ilości. Nie zaleca się zalewania zbyt dużej ilości, może to doprowadzić do uszkodzenia katalizatora lub uszczelnienia silnika.

Odpalamy samochód i pozwalamy mu popracować na luzie, patrzymy czy gaśnie lampka kontrolna ciśnienia oleju. Po około 5 minutach wyjmujemy bagnet kontrolny oleju i sprawdzamy jego stan. Jeżeli widzimy, że jest go zbyt mało to dolewamy brakującą ilość. Warto wiedzieć, że różnica pomiędzy znakiem MIN a MAX wynosi w przybliżeniu 1 litr. Teraz ponownie unosimy samochód i sprawdzamy czy nie są widoczne żadne wycieki.

Zobacz też: Jak wymienić olej w moście BMW E36 328i Coupe?

Jeżeli nie stwierdzamy żadnych nieprawidłowości to zamykamy klapę znajdującą się pod miką olejową. Ryglujemy ją obracając zacisk za pomocą śrubokręta gwiazdkowego o ok. ¼ obrotu. Zalecamy ponownie sprawdzić poziom oleju po 2 dniach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA