BMW seria 3 E46: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
REKLAMA
Wymianę oleju silnikowego należy przeprowadzać co roku o tej samej porze. Olej wymieniamy co 15 000 km. Materiały eksploatacyjne nie są drogie, dlatego można sobie pozwolić na częstą wymianę. Koszt zakupu filtru to wydatek około 30 złotych. Jeśli chodzi o olej to wszystko zależy od tego na jakiego producenta się zdecydujemy.
REKLAMA
Zobacz też: BMW E46: wymiana pompy wspomagania
Do przeprowadzenia wymiany oleju w BMW E46 należy przygotować następujące narzędzie i materiały eksploatacyjne.
- Kanał lub podnośnik
- Puste naczynie
- Olej silnikowy
- Filtr oleju
- Pierścień korka spustowego
- Uszczelka obudowy filtru oleju
Do przeprowadzenia wymiany oleju zalecamy używać olej tego samego rodzaju. Nie należy mieszać różnych rodzajów i gatunków oleju. Mieszanie oleju różnych marek również nie jest wskazane. Jeżeli decydujemy się na jednego producenta to zalecamy przy nim zostać. Zużytego oleju nie należy wylewać w przypadkowe miejsca. Razem ze starym filtrem należy oddać go do punktu utylizacji.
Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana cieczy chłodzącej
Do wymiany potrzebna jest następująca ilość oleju
- 316 od kwietnia 1998, 318i od września 1998 – 4.0L
- 316i/318i od czerwca 2001 – 4.25L
- 320i/323i/325i/328i/330i – 6.5L
- 318d/320d od kwietnia 1998 – 5.0L
- 320d od września 2001 – 5.5L
- 330d – 6.75/7.0L
Przechodzimy do zlewania oleju silnikowego. Do naszej pracy będzie potrzebny podnośnik warsztatowy lub kanał. Można wykonać to również za pomocą tradycyjnego podnośnika (lewarka) jednak nie jest to bezpieczne jak w przypadku dwóch pozostałych rozwiązań. Przed zlewaniem oleju musimy rozgrzać silnik do temperatury roboczej. Unosimy samochód i otwieramy klapę pod miską olejową. Najlepiej zrobić to za pomocą śrubokręta gwiazdkowego.
Zobacz też: BMW seria 3 E46: wymiana żarówek
REKLAMA
Teraz podstawiamy puste naczynie pod miskę olejową i odkręcamy korek spustowy. Robimy to bardzo powoli i ostrożnie. Istnieje duże prawdopodobieństwo poparzenia. Olej silnikowy w początkowej fazie wypływa pod bardzo dużym ciśnieniem. Korek umiejscowiony jest z boku miski olejowej. Warto przyjrzeć się dokładnie jak wygląda zlany olej. Jeżeli widzimy w nim dużą ilość opiłków metalowych może to świadczyć o usterce silnika.
Zazwyczaj wskazuje to chociażby na zatarcie łożysk wału korbowego. W takim przypadku wymagana jest naprawa. Po jej wykonaniu konieczne jest dokładne wyczyszczenie kanałów i przewodów olejowych. Pozostałości mogą doprowadzić do ponownego uszkodzenia w bardzo krótkim czasie. Przechodzimy do wymiany filtru oleju. W modelu E46 stosowane są dwa rodzaje filtrów. Wszystko uzależnione jest od typu silnika.
Zaczniemy od filtra ze śrubą środkową. Na początku musimy ją wykręcić z pokrywy. Teraz wyjmujemy te dwa elementy i czekamy aż cały olej wypłynie z obudowy. Teraz pozostaje wyjąć stary wkład filtru. Warto mieć przy sobie czyste szmatki w celu wytarcia oleju, który został rozlany podczas tej operacji. Wkładamy nowy filtr zachowując wszelkie oznakowania co do kierunku montażu. Powinny być oznaczone na obudowie.
Zobacz też: BMW seria 3 E46: sprawdzanie ciśnienia sprężania
REKLAMA
Kolejny krok to dokładne wyczyszczenie pokrywy filtru oleju. Nie zapominajmy również o wymianie gumowych pierścieni uszczelniających. Powinny być w zestawie razem z filtrem. Dokładnie dwa – jeden do środkowej śruby a drugi do pokrywy. Przed montażem zalecamy zwilżyć je delikatnie nowym olejem silnikowym. Montujemy wszystko na swoje miejsce i dokręcamy śrubę środkową.
W filtrze z pokrywą wkręcaną sposób postępowania wygląda następująca. Na początku musimy wykręcić pokrywę. Do tego będzie nam potrzebny klucz nasadowy 36. Czekamy aż cały olej wypłynie z obudowy filtra i wyjmujemy znajdujący się w nim wkład. Olej, który wyciekł wycieramy dokładnie za pomocą czystej szmatki. Podobnie jak w pierwszym przypadku wymieniamy uszczelki. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Przechodzimy do zalania silnika nowym olejem. Na początku musimy zakręcić korek spustowy. Do tego używamy nowego pierścienia uszczelniającego. Nie stosujemy przy tym zbyt dużej siły gdyż można uszkodzić gwint. Teraz opuszczamy samochód i wlewamy nowy olej. Odkręcamy korek wlewu i nalewamy około 75% nominalnej ilości. Nie zaleca się zalewania zbyt dużej ilości, może to doprowadzić do uszkodzenia katalizatora lub uszczelnienia silnika.
Odpalamy samochód i pozwalamy mu popracować na luzie, patrzymy czy gaśnie lampka kontrolna ciśnienia oleju. Po około 5 minutach wyjmujemy bagnet kontrolny oleju i sprawdzamy jego stan. Jeżeli widzimy, że jest go zbyt mało to dolewamy brakującą ilość. Warto wiedzieć, że różnica pomiędzy znakiem MIN a MAX wynosi w przybliżeniu 1 litr. Teraz ponownie unosimy samochód i sprawdzamy czy nie są widoczne żadne wycieki.
Zobacz też: Jak wymienić olej w moście BMW E36 328i Coupe?
Jeżeli nie stwierdzamy żadnych nieprawidłowości to zamykamy klapę znajdującą się pod miką olejową. Ryglujemy ją obracając zacisk za pomocą śrubokręta gwiazdkowego o ok. ¼ obrotu. Zalecamy ponownie sprawdzić poziom oleju po 2 dniach.
REKLAMA
REKLAMA