REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 205: kontrola skrzyni biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Kontrola skrzyni biegów w Peugeocie 205. Fot.Newspress
Kontrola skrzyni biegów w Peugeocie 205. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Celem tego poradnika będzie sprawdzenie manualnej i automatycznej skrzyni biegów w samochodzie Peugeot 205. Dodatkową czynnością będzie wymiana oleju w automatycznej skrzyni Peugeota 205.

Kontrolę skrzyni biegów w Peugeocie 205 należy przeprowadzać co roku wraz z innymi przeglądami np. układu chłodzenia lub ogrzewania. Do przeprowadzenia kontroli będziemy potrzebować podnośnika samochodowego, warsztatowego lub kanału. Nie są wymagane żadne specjalne narzędzia.

REKLAMA

REKLAMA

Na początku znacząca uwaga dla właścicieli modelu 205 z silnikami o kodach XV, XW i XY ( 5, 50, 60, 60 KM bez katalizatora). W skrzyniach które zostały biegów tam zamontowane używany jest taki sam olej dla silnika i skrzynki przekładniowej.  Do sprawdzenia poziomu oleju w mechanicznej skrzynce przekładniowej przy silnikach TU i XU będziemy potrzebować:

  • Klucz nasadowy 8
  • Olej do skrzyni biegów

Nie ma potrzeby wymieniania oleju w manualnej skrzyni biegów. W regularnych odstępach czasu musimy jednak kontrolować jej szczelność i poziom oleju. Niski stan oleju znacznie skraca żywotność przekładni. Wymagane jest, aby olej sięgał do dolnej krawędzi otworu śruby wlewowej. W przypadku, kiedy nie widać z zewnątrz nieszczelności trzeba tylko kontrolować poziom oleju.

Zobacz też: Peugeot 205: przegląd układu kierowniczego

REKLAMA

Rozpoczynamy od podniesienia i podparcia samochodu. Odkręcamy śrubę wlewową ze skrzyni przekładniowej. Umiejscowiona jest ona w obudowie obok pokrywy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyglądając się dokładnie skrzyni zobaczymy dwie śruby spustowe oleju śruby. Znajdują się one na dole obudowy. Odkręcane one są tylko podczas naprawy skrzynki przekładniowej. Aby całkowicie wypełnić skrzynię biegów i przekładnie główną przy silnikach XU i TU potrzebujemy dwa litry oleju. Pamiętajmy o oddaniu zużytego oleju do punktu utylizacji. Jest absolutny zakaz wylewania takich płynów w dowolne miejsce.

W przypadku stwierdzenia ubytku musimy dolać odpowiednią ilość oleju przekładniowego. Poniżej znajdują się wytyczne dotyczące płynu eksploatacyjnego skrzyni biegów. Musi być on o lepkości SAE 75W – 80W zawierającym oznaczenie API – GL 5. Zalecane oleje przez firmę PEUGEOT: ”ESSO Gear Oil BV 75 W – 80 W” bądź ”SHELL SF 5288 75 W – 80 W”. Do wlewania niezbędna jest olejarka wraz z pompką albo wężykiem. Nie zaleca się wprowadzania jednorazowo zbyt dużej ilości. Na koniec przykręcamy śrubę wlewową przy pomocy momentu 50 Nm i opuszczamy na dół samochód.

Automatyczna skrzynia biegów

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola układu hamulcowego

Przechodzimy do sprawdzania poziomu i wymianie oleju w przekładni automatycznej. Zaczniemy od sprawdzenia poziomu oleju. Bardzo ważne jest, aby utrzymywać go w odpowiednim stanie. Co za tym idzie kontrola powinna być wykonywana co 10 000 km jednak nie rzadziej niż raz do roku jak to zostało zaznaczone na początku poradnika.

Pod przednią maską znajduje się bagnet służący do kontroli poziomu oleju w przekładni automatycznej, wypełniona jest ona olejem ATF ( Automatic Transmission Fluid ). Jeśli silnik i przekładnia są nagrzane przystępujemy do pracy. Prawidłowa temperatura oleju przekładniowego to około 80C. Ustawiamy auto na poziomej powierzchni. Nie wyłączamy silnika przez ok. 2 minuty. Pracuje on na luzie w celu zapełnienia przekładni hydrokinetycznej. Pozostawiamy dźwignię wybieraka w pozycji ”P” i zaciągamy hamulec ręczny. W trakcie tych czynności silnik nadal pracuje na biegu jałowym.

Teraz wyciągamy miernik prętowy i wycieramy go czystą szmatką, która nie zostawia włókien, polecam irchę. Potem wkładamy miernik do oporu i po wyciągnięciu odczytujemy poziom oleju. Po nagrzaniu silnika temperatura oleju powinna wynosić +80°C a jego poziom musi znajdować się pomiędzy oznaczeniami ”Min” i ”Max”. Jeśli poziom oleju jest za mały pompa zasysa powietrze, co jest słyszalne. Dlatego olej się pieni i możliwy jest błędny odczyt. Wtedy trzeba zatrzymać silnik i po upływie około dwóch minut dolać trochę oleju oraz kolejny raz skontrolować poziom oleju podczas pracy silnika. Olej uzupełniamy przez rurę wlewową po wyjęci bagnetu.

Zobacz też: Peugeot 205: wymiana oleju silnikowego

Przechodzimy do wymiany oleju. Ważne żeby był dedykowany do przekładni automatycznej. Wszystkie oleje, które są dopuszczone przez firmę Peugeot mogą być ze sobą mieszane. Na rynku jest dużo produktów, które mają za zadanie zmniejszenie tarcia. Odradzamy ich stosowanie, mogą doprowadzić do pogorszenia właściwości oleju a najgorszym przypadku do uszkodzenia przekładni.

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów przewidziana jest co 40 000km. Podobnie jak w przypadku oleju silnikowego, skrzynia biegów musi być odpowiednio rozgrzana przed wymianą oleju. Następnie unosimy samochód lub wjeżdżamy na kanał i odkręcamy korek spustowy na dole miski olejowej i przekładni głównej.

Wkręcamy je używając nowych pierścieni uszczelniających. Nowy olej wlewamy przez rurę po wyjęciu bagnetu oleju. Za pierwszym razem należy wlać ok. 2.3L oleju. Uruchamiamy silnik i pozostawiamy go na kulka minut. Po chwili sprawdzamy ponownie stan oleju. Jeżeli jest zbyt niski, wyłączamy silnik i dolewamy brakującą ilość. Pomiędzy oznaczeniem MIN a MAX jest 0.3L różnicy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA