REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 205: kontrola skrzyni biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Kontrola skrzyni biegów w Peugeocie 205. Fot.Newspress
Kontrola skrzyni biegów w Peugeocie 205. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Celem tego poradnika będzie sprawdzenie manualnej i automatycznej skrzyni biegów w samochodzie Peugeot 205. Dodatkową czynnością będzie wymiana oleju w automatycznej skrzyni Peugeota 205.

Kontrolę skrzyni biegów w Peugeocie 205 należy przeprowadzać co roku wraz z innymi przeglądami np. układu chłodzenia lub ogrzewania. Do przeprowadzenia kontroli będziemy potrzebować podnośnika samochodowego, warsztatowego lub kanału. Nie są wymagane żadne specjalne narzędzia.

REKLAMA

Na początku znacząca uwaga dla właścicieli modelu 205 z silnikami o kodach XV, XW i XY ( 5, 50, 60, 60 KM bez katalizatora). W skrzyniach które zostały biegów tam zamontowane używany jest taki sam olej dla silnika i skrzynki przekładniowej.  Do sprawdzenia poziomu oleju w mechanicznej skrzynce przekładniowej przy silnikach TU i XU będziemy potrzebować:

  • Klucz nasadowy 8
  • Olej do skrzyni biegów

Nie ma potrzeby wymieniania oleju w manualnej skrzyni biegów. W regularnych odstępach czasu musimy jednak kontrolować jej szczelność i poziom oleju. Niski stan oleju znacznie skraca żywotność przekładni. Wymagane jest, aby olej sięgał do dolnej krawędzi otworu śruby wlewowej. W przypadku, kiedy nie widać z zewnątrz nieszczelności trzeba tylko kontrolować poziom oleju.

Zobacz też: Peugeot 205: przegląd układu kierowniczego

Rozpoczynamy od podniesienia i podparcia samochodu. Odkręcamy śrubę wlewową ze skrzyni przekładniowej. Umiejscowiona jest ona w obudowie obok pokrywy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przyglądając się dokładnie skrzyni zobaczymy dwie śruby spustowe oleju śruby. Znajdują się one na dole obudowy. Odkręcane one są tylko podczas naprawy skrzynki przekładniowej. Aby całkowicie wypełnić skrzynię biegów i przekładnie główną przy silnikach XU i TU potrzebujemy dwa litry oleju. Pamiętajmy o oddaniu zużytego oleju do punktu utylizacji. Jest absolutny zakaz wylewania takich płynów w dowolne miejsce.

W przypadku stwierdzenia ubytku musimy dolać odpowiednią ilość oleju przekładniowego. Poniżej znajdują się wytyczne dotyczące płynu eksploatacyjnego skrzyni biegów. Musi być on o lepkości SAE 75W – 80W zawierającym oznaczenie API – GL 5. Zalecane oleje przez firmę PEUGEOT: ”ESSO Gear Oil BV 75 W – 80 W” bądź ”SHELL SF 5288 75 W – 80 W”. Do wlewania niezbędna jest olejarka wraz z pompką albo wężykiem. Nie zaleca się wprowadzania jednorazowo zbyt dużej ilości. Na koniec przykręcamy śrubę wlewową przy pomocy momentu 50 Nm i opuszczamy na dół samochód.

Automatyczna skrzynia biegów

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola układu hamulcowego

REKLAMA

Przechodzimy do sprawdzania poziomu i wymianie oleju w przekładni automatycznej. Zaczniemy od sprawdzenia poziomu oleju. Bardzo ważne jest, aby utrzymywać go w odpowiednim stanie. Co za tym idzie kontrola powinna być wykonywana co 10 000 km jednak nie rzadziej niż raz do roku jak to zostało zaznaczone na początku poradnika.

Pod przednią maską znajduje się bagnet służący do kontroli poziomu oleju w przekładni automatycznej, wypełniona jest ona olejem ATF ( Automatic Transmission Fluid ). Jeśli silnik i przekładnia są nagrzane przystępujemy do pracy. Prawidłowa temperatura oleju przekładniowego to około 80C. Ustawiamy auto na poziomej powierzchni. Nie wyłączamy silnika przez ok. 2 minuty. Pracuje on na luzie w celu zapełnienia przekładni hydrokinetycznej. Pozostawiamy dźwignię wybieraka w pozycji ”P” i zaciągamy hamulec ręczny. W trakcie tych czynności silnik nadal pracuje na biegu jałowym.

Teraz wyciągamy miernik prętowy i wycieramy go czystą szmatką, która nie zostawia włókien, polecam irchę. Potem wkładamy miernik do oporu i po wyciągnięciu odczytujemy poziom oleju. Po nagrzaniu silnika temperatura oleju powinna wynosić +80°C a jego poziom musi znajdować się pomiędzy oznaczeniami ”Min” i ”Max”. Jeśli poziom oleju jest za mały pompa zasysa powietrze, co jest słyszalne. Dlatego olej się pieni i możliwy jest błędny odczyt. Wtedy trzeba zatrzymać silnik i po upływie około dwóch minut dolać trochę oleju oraz kolejny raz skontrolować poziom oleju podczas pracy silnika. Olej uzupełniamy przez rurę wlewową po wyjęci bagnetu.

Zobacz też: Peugeot 205: wymiana oleju silnikowego

Przechodzimy do wymiany oleju. Ważne żeby był dedykowany do przekładni automatycznej. Wszystkie oleje, które są dopuszczone przez firmę Peugeot mogą być ze sobą mieszane. Na rynku jest dużo produktów, które mają za zadanie zmniejszenie tarcia. Odradzamy ich stosowanie, mogą doprowadzić do pogorszenia właściwości oleju a najgorszym przypadku do uszkodzenia przekładni.

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów przewidziana jest co 40 000km. Podobnie jak w przypadku oleju silnikowego, skrzynia biegów musi być odpowiednio rozgrzana przed wymianą oleju. Następnie unosimy samochód lub wjeżdżamy na kanał i odkręcamy korek spustowy na dole miski olejowej i przekładni głównej.

Wkręcamy je używając nowych pierścieni uszczelniających. Nowy olej wlewamy przez rurę po wyjęciu bagnetu oleju. Za pierwszym razem należy wlać ok. 2.3L oleju. Uruchamiamy silnik i pozostawiamy go na kulka minut. Po chwili sprawdzamy ponownie stan oleju. Jeżeli jest zbyt niski, wyłączamy silnik i dolewamy brakującą ilość. Pomiędzy oznaczeniem MIN a MAX jest 0.3L różnicy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

REKLAMA

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA