REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 205: kontrola skrzyni biegów

Robert Kuśpiel
Kontrola skrzyni biegów w Peugeocie 205. Fot.Newspress
Kontrola skrzyni biegów w Peugeocie 205. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Celem tego poradnika będzie sprawdzenie manualnej i automatycznej skrzyni biegów w samochodzie Peugeot 205. Dodatkową czynnością będzie wymiana oleju w automatycznej skrzyni Peugeota 205.

Kontrolę skrzyni biegów w Peugeocie 205 należy przeprowadzać co roku wraz z innymi przeglądami np. układu chłodzenia lub ogrzewania. Do przeprowadzenia kontroli będziemy potrzebować podnośnika samochodowego, warsztatowego lub kanału. Nie są wymagane żadne specjalne narzędzia.

REKLAMA

REKLAMA

Na początku znacząca uwaga dla właścicieli modelu 205 z silnikami o kodach XV, XW i XY ( 5, 50, 60, 60 KM bez katalizatora). W skrzyniach które zostały biegów tam zamontowane używany jest taki sam olej dla silnika i skrzynki przekładniowej.  Do sprawdzenia poziomu oleju w mechanicznej skrzynce przekładniowej przy silnikach TU i XU będziemy potrzebować:

  • Klucz nasadowy 8
  • Olej do skrzyni biegów

Nie ma potrzeby wymieniania oleju w manualnej skrzyni biegów. W regularnych odstępach czasu musimy jednak kontrolować jej szczelność i poziom oleju. Niski stan oleju znacznie skraca żywotność przekładni. Wymagane jest, aby olej sięgał do dolnej krawędzi otworu śruby wlewowej. W przypadku, kiedy nie widać z zewnątrz nieszczelności trzeba tylko kontrolować poziom oleju.

Zobacz też: Peugeot 205: przegląd układu kierowniczego

REKLAMA

Rozpoczynamy od podniesienia i podparcia samochodu. Odkręcamy śrubę wlewową ze skrzyni przekładniowej. Umiejscowiona jest ona w obudowie obok pokrywy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyglądając się dokładnie skrzyni zobaczymy dwie śruby spustowe oleju śruby. Znajdują się one na dole obudowy. Odkręcane one są tylko podczas naprawy skrzynki przekładniowej. Aby całkowicie wypełnić skrzynię biegów i przekładnie główną przy silnikach XU i TU potrzebujemy dwa litry oleju. Pamiętajmy o oddaniu zużytego oleju do punktu utylizacji. Jest absolutny zakaz wylewania takich płynów w dowolne miejsce.

W przypadku stwierdzenia ubytku musimy dolać odpowiednią ilość oleju przekładniowego. Poniżej znajdują się wytyczne dotyczące płynu eksploatacyjnego skrzyni biegów. Musi być on o lepkości SAE 75W – 80W zawierającym oznaczenie API – GL 5. Zalecane oleje przez firmę PEUGEOT: ”ESSO Gear Oil BV 75 W – 80 W” bądź ”SHELL SF 5288 75 W – 80 W”. Do wlewania niezbędna jest olejarka wraz z pompką albo wężykiem. Nie zaleca się wprowadzania jednorazowo zbyt dużej ilości. Na koniec przykręcamy śrubę wlewową przy pomocy momentu 50 Nm i opuszczamy na dół samochód.

Automatyczna skrzynia biegów

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola układu hamulcowego

Przechodzimy do sprawdzania poziomu i wymianie oleju w przekładni automatycznej. Zaczniemy od sprawdzenia poziomu oleju. Bardzo ważne jest, aby utrzymywać go w odpowiednim stanie. Co za tym idzie kontrola powinna być wykonywana co 10 000 km jednak nie rzadziej niż raz do roku jak to zostało zaznaczone na początku poradnika.

Pod przednią maską znajduje się bagnet służący do kontroli poziomu oleju w przekładni automatycznej, wypełniona jest ona olejem ATF ( Automatic Transmission Fluid ). Jeśli silnik i przekładnia są nagrzane przystępujemy do pracy. Prawidłowa temperatura oleju przekładniowego to około 80C. Ustawiamy auto na poziomej powierzchni. Nie wyłączamy silnika przez ok. 2 minuty. Pracuje on na luzie w celu zapełnienia przekładni hydrokinetycznej. Pozostawiamy dźwignię wybieraka w pozycji ”P” i zaciągamy hamulec ręczny. W trakcie tych czynności silnik nadal pracuje na biegu jałowym.

Teraz wyciągamy miernik prętowy i wycieramy go czystą szmatką, która nie zostawia włókien, polecam irchę. Potem wkładamy miernik do oporu i po wyciągnięciu odczytujemy poziom oleju. Po nagrzaniu silnika temperatura oleju powinna wynosić +80°C a jego poziom musi znajdować się pomiędzy oznaczeniami ”Min” i ”Max”. Jeśli poziom oleju jest za mały pompa zasysa powietrze, co jest słyszalne. Dlatego olej się pieni i możliwy jest błędny odczyt. Wtedy trzeba zatrzymać silnik i po upływie około dwóch minut dolać trochę oleju oraz kolejny raz skontrolować poziom oleju podczas pracy silnika. Olej uzupełniamy przez rurę wlewową po wyjęci bagnetu.

Zobacz też: Peugeot 205: wymiana oleju silnikowego

Przechodzimy do wymiany oleju. Ważne żeby był dedykowany do przekładni automatycznej. Wszystkie oleje, które są dopuszczone przez firmę Peugeot mogą być ze sobą mieszane. Na rynku jest dużo produktów, które mają za zadanie zmniejszenie tarcia. Odradzamy ich stosowanie, mogą doprowadzić do pogorszenia właściwości oleju a najgorszym przypadku do uszkodzenia przekładni.

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów przewidziana jest co 40 000km. Podobnie jak w przypadku oleju silnikowego, skrzynia biegów musi być odpowiednio rozgrzana przed wymianą oleju. Następnie unosimy samochód lub wjeżdżamy na kanał i odkręcamy korek spustowy na dole miski olejowej i przekładni głównej.

Wkręcamy je używając nowych pierścieni uszczelniających. Nowy olej wlewamy przez rurę po wyjęciu bagnetu oleju. Za pierwszym razem należy wlać ok. 2.3L oleju. Uruchamiamy silnik i pozostawiamy go na kulka minut. Po chwili sprawdzamy ponownie stan oleju. Jeżeli jest zbyt niski, wyłączamy silnik i dolewamy brakującą ilość. Pomiędzy oznaczeniem MIN a MAX jest 0.3L różnicy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA