REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 205: kontrola skrzyni biegów

Robert Kuśpiel
Kontrola skrzyni biegów w Peugeocie 205. Fot.Newspress
Kontrola skrzyni biegów w Peugeocie 205. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Celem tego poradnika będzie sprawdzenie manualnej i automatycznej skrzyni biegów w samochodzie Peugeot 205. Dodatkową czynnością będzie wymiana oleju w automatycznej skrzyni Peugeota 205.

Kontrolę skrzyni biegów w Peugeocie 205 należy przeprowadzać co roku wraz z innymi przeglądami np. układu chłodzenia lub ogrzewania. Do przeprowadzenia kontroli będziemy potrzebować podnośnika samochodowego, warsztatowego lub kanału. Nie są wymagane żadne specjalne narzędzia.

REKLAMA

Na początku znacząca uwaga dla właścicieli modelu 205 z silnikami o kodach XV, XW i XY ( 5, 50, 60, 60 KM bez katalizatora). W skrzyniach które zostały biegów tam zamontowane używany jest taki sam olej dla silnika i skrzynki przekładniowej.  Do sprawdzenia poziomu oleju w mechanicznej skrzynce przekładniowej przy silnikach TU i XU będziemy potrzebować:

  • Klucz nasadowy 8
  • Olej do skrzyni biegów

Nie ma potrzeby wymieniania oleju w manualnej skrzyni biegów. W regularnych odstępach czasu musimy jednak kontrolować jej szczelność i poziom oleju. Niski stan oleju znacznie skraca żywotność przekładni. Wymagane jest, aby olej sięgał do dolnej krawędzi otworu śruby wlewowej. W przypadku, kiedy nie widać z zewnątrz nieszczelności trzeba tylko kontrolować poziom oleju.

Zobacz też: Peugeot 205: przegląd układu kierowniczego

Rozpoczynamy od podniesienia i podparcia samochodu. Odkręcamy śrubę wlewową ze skrzyni przekładniowej. Umiejscowiona jest ona w obudowie obok pokrywy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przyglądając się dokładnie skrzyni zobaczymy dwie śruby spustowe oleju śruby. Znajdują się one na dole obudowy. Odkręcane one są tylko podczas naprawy skrzynki przekładniowej. Aby całkowicie wypełnić skrzynię biegów i przekładnie główną przy silnikach XU i TU potrzebujemy dwa litry oleju. Pamiętajmy o oddaniu zużytego oleju do punktu utylizacji. Jest absolutny zakaz wylewania takich płynów w dowolne miejsce.

W przypadku stwierdzenia ubytku musimy dolać odpowiednią ilość oleju przekładniowego. Poniżej znajdują się wytyczne dotyczące płynu eksploatacyjnego skrzyni biegów. Musi być on o lepkości SAE 75W – 80W zawierającym oznaczenie API – GL 5. Zalecane oleje przez firmę PEUGEOT: ”ESSO Gear Oil BV 75 W – 80 W” bądź ”SHELL SF 5288 75 W – 80 W”. Do wlewania niezbędna jest olejarka wraz z pompką albo wężykiem. Nie zaleca się wprowadzania jednorazowo zbyt dużej ilości. Na koniec przykręcamy śrubę wlewową przy pomocy momentu 50 Nm i opuszczamy na dół samochód.

Automatyczna skrzynia biegów

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola układu hamulcowego

REKLAMA

Przechodzimy do sprawdzania poziomu i wymianie oleju w przekładni automatycznej. Zaczniemy od sprawdzenia poziomu oleju. Bardzo ważne jest, aby utrzymywać go w odpowiednim stanie. Co za tym idzie kontrola powinna być wykonywana co 10 000 km jednak nie rzadziej niż raz do roku jak to zostało zaznaczone na początku poradnika.

Pod przednią maską znajduje się bagnet służący do kontroli poziomu oleju w przekładni automatycznej, wypełniona jest ona olejem ATF ( Automatic Transmission Fluid ). Jeśli silnik i przekładnia są nagrzane przystępujemy do pracy. Prawidłowa temperatura oleju przekładniowego to około 80C. Ustawiamy auto na poziomej powierzchni. Nie wyłączamy silnika przez ok. 2 minuty. Pracuje on na luzie w celu zapełnienia przekładni hydrokinetycznej. Pozostawiamy dźwignię wybieraka w pozycji ”P” i zaciągamy hamulec ręczny. W trakcie tych czynności silnik nadal pracuje na biegu jałowym.

Teraz wyciągamy miernik prętowy i wycieramy go czystą szmatką, która nie zostawia włókien, polecam irchę. Potem wkładamy miernik do oporu i po wyciągnięciu odczytujemy poziom oleju. Po nagrzaniu silnika temperatura oleju powinna wynosić +80°C a jego poziom musi znajdować się pomiędzy oznaczeniami ”Min” i ”Max”. Jeśli poziom oleju jest za mały pompa zasysa powietrze, co jest słyszalne. Dlatego olej się pieni i możliwy jest błędny odczyt. Wtedy trzeba zatrzymać silnik i po upływie około dwóch minut dolać trochę oleju oraz kolejny raz skontrolować poziom oleju podczas pracy silnika. Olej uzupełniamy przez rurę wlewową po wyjęci bagnetu.

Zobacz też: Peugeot 205: wymiana oleju silnikowego

Przechodzimy do wymiany oleju. Ważne żeby był dedykowany do przekładni automatycznej. Wszystkie oleje, które są dopuszczone przez firmę Peugeot mogą być ze sobą mieszane. Na rynku jest dużo produktów, które mają za zadanie zmniejszenie tarcia. Odradzamy ich stosowanie, mogą doprowadzić do pogorszenia właściwości oleju a najgorszym przypadku do uszkodzenia przekładni.

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów przewidziana jest co 40 000km. Podobnie jak w przypadku oleju silnikowego, skrzynia biegów musi być odpowiednio rozgrzana przed wymianą oleju. Następnie unosimy samochód lub wjeżdżamy na kanał i odkręcamy korek spustowy na dole miski olejowej i przekładni głównej.

Wkręcamy je używając nowych pierścieni uszczelniających. Nowy olej wlewamy przez rurę po wyjęciu bagnetu oleju. Za pierwszym razem należy wlać ok. 2.3L oleju. Uruchamiamy silnik i pozostawiamy go na kulka minut. Po chwili sprawdzamy ponownie stan oleju. Jeżeli jest zbyt niski, wyłączamy silnik i dolewamy brakującą ilość. Pomiędzy oznaczeniem MIN a MAX jest 0.3L różnicy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA