REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Mondeo MK II: sprawdzenie paska klinowego i zębatego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Sprawdzenie paska klinowego i zębatego w Fordzie Mondeo MK II.
Sprawdzenie paska klinowego i zębatego w Fordzie Mondeo MK II.

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowy stan paska klinowego i zębatego jest bardzo ważny. Czytając ten poradnik dowiesz się jak samemu dokonać takiej kontroli w Mondeo II generacji.

W silniku benzynowym naciąg paska klinowego realizowany jest automatycznie. Dlatego nie ma potrzeby sprawdzenia go pod względem odpowiedniego ustawienia. W przypadku silnika Diesla sprawa wygląda zupełnie inaczej. Tutaj należy przeprowadzić kontrolę naciągu za pomocą kciuka. Należy pamiętać, że niedokładne ustawienie doprowadza do zwiększonego uszkodzenia. Oczywiście nie możemy przesadzić z naprężeniem paska. Zbyt duże prowadzi do uszkodzenia łożysk napędzanego zespołu. Plusem całej operacji jest brak konieczności posiadania specjalistycznego sprzętu.

REKLAMA

REKLAMA

Zaczynamy od wzrokowego sprawdzenia wszystkich kół pasowych i rolek napędzających. Najważniejsze, żeby były właściwie ustawione względem siebie. Koła pasowe powinny znajdować się w jednej płaszczyźnie. Nierównomierne ułożenie powodować będzie piski podczas pracy. Pod żadnym pozorem nie zalecamy smarować pasków lub elementów napędzających, nie pozbędziemy się w ten sposób przykrego hałasu.

Zobacz też: Ford Mondeo MK II: wymiana świec zapłonowych

Ustawiamy dźwignię zmiany biegów na luz i zaciągamy hamulec ręczny. Za pomocą kredy nanosimy oznaczenie na powierzchni paska klinowego. Teraz przystępujemy do obracania wału korbowego do momentu aż ponownie zobaczymy nasze oznaczenie. Do tej operacji będzie nam potrzebny klucz nasadowy na środkową śrubę koła pasowego znajdującą się na wale korbowym.

REKLAMA

Obracając go oglądamy dokładnie stan paska. Delikatne zużycie nie kwalifikuje go do natychmiastowej wymiany. Mamy tutaj na myśli wszelkiego rodzaju niewielkie wytarcia. W przypadku wyraźnych ubytków, które mogą powodować głośną pracę należy bezzwłocznie wymienić pasek. Na koniec weryfikujemy go pod względem pęknięć. Jeżeli jest ich zbyt dużo na małym odcinku to również czeka nas wymiana. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku wyrwanych żeber paska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do sprawdzenia paska rozrządu. Tutaj wymiana przewidziana jest, co 120 000km. Przeprowadzona przez nas kontrola ma na celu upewnienie się, czy nie ma żadnych zakłóceń podczas jego pracy. Oglądając go dokładnie jesteśmy stanie stwierdzić, w jakim jest stanie. W tym celu musimy zdjąć plastikową obudowę. Następnie obracamy wał korbowy podobnie jak w przypadku paska klinowego.

Zobacz też: Ford Mondeo MK II: wymiana filtru paliwa i powietrza

Pamiętajmy o prawidłowym ustawieniu podczas wymiany. Nieprawidłowy układ może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Przestawienie rozrządu może nasz drogo kosztować.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA