REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Mondeo MK II: sprawdzenie paska klinowego i zębatego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Sprawdzenie paska klinowego i zębatego w Fordzie Mondeo MK II.
Sprawdzenie paska klinowego i zębatego w Fordzie Mondeo MK II.

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowy stan paska klinowego i zębatego jest bardzo ważny. Czytając ten poradnik dowiesz się jak samemu dokonać takiej kontroli w Mondeo II generacji.

W silniku benzynowym naciąg paska klinowego realizowany jest automatycznie. Dlatego nie ma potrzeby sprawdzenia go pod względem odpowiedniego ustawienia. W przypadku silnika Diesla sprawa wygląda zupełnie inaczej. Tutaj należy przeprowadzić kontrolę naciągu za pomocą kciuka. Należy pamiętać, że niedokładne ustawienie doprowadza do zwiększonego uszkodzenia. Oczywiście nie możemy przesadzić z naprężeniem paska. Zbyt duże prowadzi do uszkodzenia łożysk napędzanego zespołu. Plusem całej operacji jest brak konieczności posiadania specjalistycznego sprzętu.

REKLAMA

REKLAMA

Zaczynamy od wzrokowego sprawdzenia wszystkich kół pasowych i rolek napędzających. Najważniejsze, żeby były właściwie ustawione względem siebie. Koła pasowe powinny znajdować się w jednej płaszczyźnie. Nierównomierne ułożenie powodować będzie piski podczas pracy. Pod żadnym pozorem nie zalecamy smarować pasków lub elementów napędzających, nie pozbędziemy się w ten sposób przykrego hałasu.

Zobacz też: Ford Mondeo MK II: wymiana świec zapłonowych

Ustawiamy dźwignię zmiany biegów na luz i zaciągamy hamulec ręczny. Za pomocą kredy nanosimy oznaczenie na powierzchni paska klinowego. Teraz przystępujemy do obracania wału korbowego do momentu aż ponownie zobaczymy nasze oznaczenie. Do tej operacji będzie nam potrzebny klucz nasadowy na środkową śrubę koła pasowego znajdującą się na wale korbowym.

REKLAMA

Obracając go oglądamy dokładnie stan paska. Delikatne zużycie nie kwalifikuje go do natychmiastowej wymiany. Mamy tutaj na myśli wszelkiego rodzaju niewielkie wytarcia. W przypadku wyraźnych ubytków, które mogą powodować głośną pracę należy bezzwłocznie wymienić pasek. Na koniec weryfikujemy go pod względem pęknięć. Jeżeli jest ich zbyt dużo na małym odcinku to również czeka nas wymiana. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku wyrwanych żeber paska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do sprawdzenia paska rozrządu. Tutaj wymiana przewidziana jest, co 120 000km. Przeprowadzona przez nas kontrola ma na celu upewnienie się, czy nie ma żadnych zakłóceń podczas jego pracy. Oglądając go dokładnie jesteśmy stanie stwierdzić, w jakim jest stanie. W tym celu musimy zdjąć plastikową obudowę. Następnie obracamy wał korbowy podobnie jak w przypadku paska klinowego.

Zobacz też: Ford Mondeo MK II: wymiana filtru paliwa i powietrza

Pamiętajmy o prawidłowym ustawieniu podczas wymiany. Nieprawidłowy układ może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Przestawienie rozrządu może nasz drogo kosztować.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

REKLAMA

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA