REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Mondeo MK II: wymiana oleju silnikowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana oleju silnikowego w Fordzie Mondeo MK II.
Wymiana oleju silnikowego w Fordzie Mondeo MK II.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju ma dobry wpływ na stan techniczny naszego silnika. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej w Fordzie Mondeo MK II.

Wymianę oleju w silniku Diesla należy wymieniać, co 10 000km natomiast w benzynowym 15 000km. Dobrym rozwiązaniem będzie wykonywanie tej czynności, co roku o tej samej porze. Do pracy będzie nam potrzebny kanał lub platforma warsztatowa. Oczywiście można się zdecydować na tradycyjny podnośnik wraz z podstawkami. Jednak praca może okazać się nieco utrudniona.

REKLAMA

Zobacz też: Ford Mondeo MK II: wymiana płynu i sprawdzenie układu hamulcowego

Co będzie nam potrzebne?
• Nowy filtr
• Klucz do filtrów
• Olej
• Klucze nasadowe
• Pierścień uszczelniający
• Puste naczynie ok. 6 litrów

Zobacz też: Ford Mondeo MK II: sprawdzenie paska klinowego i zębatego

Na początku ważna uwaga dla posiadaczy aut z silnikiem benzynowym z automatyczną skrzynią biegów. Tutaj musimy stosować filtr oleju EFL-106. Inny może zostać uszkodzony przez półoś. Zakup filtrów to wydatek ok. 30zł wzwyż. W przypadku problemów z zakupem można poprosić sprzedawcę o odpowiedni zamiennik. Jeśli chodzi o olej poniżej znajduje się rozkład z potrzebną ilością dla każdego z silników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik: 1.6, 1.8, 2.0 – 4.25L
Silnik: 2.5 – 5.5L
Silnik: 1.8TD – 5.0L

Zobacz też: Ford Mondeo MK II: sprawdzenie układu chłodzenia

REKLAMA

Przed rozpoczęciem wymiany należy dobrze rozgrzać silnik. Rzadki olej znacznie szybciej spływa i jest możliwe zlanie znacznie większej ilości. Unosimy samochód lub wjeżdżamy na kanał i przystępujemy do pracy. Na początku odkręcamy korek wlewu od góry silnika. W silniku wysokoprężnym znajduje się od dołu specjalna osłona, którą również musimy zdemontować.

Podstawiamy puste naczynie pod miskę olejową i wykręcamy korek spustowy oleju (z boku miski). Robimy to bardzo ostrożnie. Jeżeli olej jest bardzo rozgrzany istnieje ryzyko oparzenia. W przypadku stwierdzenia dużej ilości metalowych opiłków można podejrzewać zatarcie łożysk wału korbowego lub korbowodowych. Po ewentualnej naprawie należy pamiętać o dokładnym oczyszczeniu kanałów i przewodów olejowych. Zakręcamy korek spustowy i podejmujemy następne kroki.

Teraz odkręcamy filtr oleju od kołnierza. Znajduje się ona z tyłu silnika, nad miską olejową obok paska klinowego. W celu wykręcenia będzie nam potrzebny klucz do filtrów. W ostateczności możemy wbić śrubokręt w boczną ściankę i obrócić go. Decydując się na drugą opcję należy być gotową na ewentualny wyciek oleju.

Zobacz też: Ford Mondeo MK II: wymiana płynu i sprawdzenie układu hamulcowego

Zalewamy silnik odpowiednią ilością oleju i zakręcamy korek wlewowy. Odpalamy silnik i czekamy aż zgaśnie kontrolka oleju. Pozostawiamy włączony silnik przez ok. 5 minut. Gasimy go i ponownie sprawdzamy stan na bagnecie. Jeżeli poziom jest za niski, dolewamy brakującą ilość.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA