REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Mondeo MK II: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Wymiana oleju silnikowego w Fordzie Mondeo MK II.
Wymiana oleju silnikowego w Fordzie Mondeo MK II.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju ma dobry wpływ na stan techniczny naszego silnika. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej w Fordzie Mondeo MK II.

Wymianę oleju w silniku Diesla należy wymieniać, co 10 000km natomiast w benzynowym 15 000km. Dobrym rozwiązaniem będzie wykonywanie tej czynności, co roku o tej samej porze. Do pracy będzie nam potrzebny kanał lub platforma warsztatowa. Oczywiście można się zdecydować na tradycyjny podnośnik wraz z podstawkami. Jednak praca może okazać się nieco utrudniona.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Ford Mondeo MK II: wymiana płynu i sprawdzenie układu hamulcowego

Co będzie nam potrzebne?
• Nowy filtr
• Klucz do filtrów
• Olej
• Klucze nasadowe
• Pierścień uszczelniający
• Puste naczynie ok. 6 litrów

Zobacz też: Ford Mondeo MK II: sprawdzenie paska klinowego i zębatego

REKLAMA

Na początku ważna uwaga dla posiadaczy aut z silnikiem benzynowym z automatyczną skrzynią biegów. Tutaj musimy stosować filtr oleju EFL-106. Inny może zostać uszkodzony przez półoś. Zakup filtrów to wydatek ok. 30zł wzwyż. W przypadku problemów z zakupem można poprosić sprzedawcę o odpowiedni zamiennik. Jeśli chodzi o olej poniżej znajduje się rozkład z potrzebną ilością dla każdego z silników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik: 1.6, 1.8, 2.0 – 4.25L
Silnik: 2.5 – 5.5L
Silnik: 1.8TD – 5.0L

Zobacz też: Ford Mondeo MK II: sprawdzenie układu chłodzenia

Przed rozpoczęciem wymiany należy dobrze rozgrzać silnik. Rzadki olej znacznie szybciej spływa i jest możliwe zlanie znacznie większej ilości. Unosimy samochód lub wjeżdżamy na kanał i przystępujemy do pracy. Na początku odkręcamy korek wlewu od góry silnika. W silniku wysokoprężnym znajduje się od dołu specjalna osłona, którą również musimy zdemontować.

Podstawiamy puste naczynie pod miskę olejową i wykręcamy korek spustowy oleju (z boku miski). Robimy to bardzo ostrożnie. Jeżeli olej jest bardzo rozgrzany istnieje ryzyko oparzenia. W przypadku stwierdzenia dużej ilości metalowych opiłków można podejrzewać zatarcie łożysk wału korbowego lub korbowodowych. Po ewentualnej naprawie należy pamiętać o dokładnym oczyszczeniu kanałów i przewodów olejowych. Zakręcamy korek spustowy i podejmujemy następne kroki.

Teraz odkręcamy filtr oleju od kołnierza. Znajduje się ona z tyłu silnika, nad miską olejową obok paska klinowego. W celu wykręcenia będzie nam potrzebny klucz do filtrów. W ostateczności możemy wbić śrubokręt w boczną ściankę i obrócić go. Decydując się na drugą opcję należy być gotową na ewentualny wyciek oleju.

Zobacz też: Ford Mondeo MK II: wymiana płynu i sprawdzenie układu hamulcowego

Zalewamy silnik odpowiednią ilością oleju i zakręcamy korek wlewowy. Odpalamy silnik i czekamy aż zgaśnie kontrolka oleju. Pozostawiamy włączony silnik przez ok. 5 minut. Gasimy go i ponownie sprawdzamy stan na bagnecie. Jeżeli poziom jest za niski, dolewamy brakującą ilość.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA