Ford Mondeo MK II: kontrola skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu
REKLAMA
REKLAMA
W poradniku tym będziemy postępować zgodnie z założonym planem. Na początku zaczniemy od przeglądu osłony przegubów. Na koniec poddamy kontroli skrzynię biegów, sprawdzimy wzrokowo jej szczelność oraz stan oleju.
REKLAMA
Zaczynamy od sprawdzenia osłon gumowych przegubów półosi. Będziemy musieli unieść samochód. Można to zrobić za pomocą platformy warsztatowej, standardowego podnośnika wraz z kobyłkami lub korzystamy z kanału. Z pomocą lampy sprawdzamy czy guma osłony nie jest popękana. Szukamy ewentualnych śladów smaru na osłonach. W przypadku znalezienia uszkodzenia należy jak najszybciej dokonać wymiany. Wszelkie zabrudzenia przegubu znacznie skracają jego sprawność.
Zobacz też: Ford Mondeo MK II: wymiana filtru paliwa i powietrza
Jeżeli jest słyszalne stukanie na zakrętach podczas jazdy, najprawdopodobniej nasz przegub kwalifikuje się do wymiany. W większości przypadków dodanie smaru nic już nie pomoże.
REKLAMA
Teraz przechodzimy do sprawdzenia szczelności skrzyni biegów. Jest kilka miejsc, które zdecydowanie możemy podejrzewać o wycieki. Przede wszystkim miejsce łączenia silnika ze skrzynią biegów, korek wlewu oleju, półosie w miejscu łączenia ze skrzynią. Metoda jest bardzo łatwa.
Na początku myjemy obudowę skrzyni biegów, posypujemy kredą miejsca podejrzane o nieszczelność, opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Duże wycieki będą widoczne bez użycia kredy. Po przejechaniu ok. 30km wracamy, unosimy auto i sprawdzamy czy są widoczne jakieś ślady. W przypadku braku wycieków sprawdzamy poziom oleju w przekładni.
Zobacz też: Ford Mondeo MK II: sprawdzenie paska klinowego i zębatego
Powyższy opis tyczy się kontroli skrzyni automatycznej jak i manualnej. Chcąc sprawdzić stan oleju w automacie musimy postępować zgodnie z poniższą instrukcją. Pamiętajmy, aby olej w skrzyni był odpowiednio rozgrzany.
Ustawiamy samochód na równej powierzchni i pozostawiamy go na biegu jałowym przez ok. 2 minuty. Zaciągamy hamulec awaryjny i przystępujemy do kontroli. Wszystko wykonujemy na pracującym silniku. Wyjmujemy bagnet i odczytujemy stan. Poziom oleju powinien znajdować się obok znaku „Max” na wskaźniku. Do przecierania bagnetu używamy szmatek, które nie pozostawiają żadnych włókien. W przypadku konieczności uzupełnienia poziomu oleju pamiętamy, aby użyć tego samego rodzaju ATF.
Zalecamy wykonanie takiego przeglądu raz do roku. Oczywiście, jeśli nie ma żadnych przesłanek o ewentualnej usterce można wydłużyć ten okres.
REKLAMA
REKLAMA