BMW E39: kontrola wyposażenia elektrycznego
REKLAMA
REKLAMA
Plan naszego działania mającego na celu sprawdzenie układu elektrycznego w BMW E39 Serii 5 wygląda następująco. Na początku sprawdzimy oświetlenie. Skontrolujemy reflektory, światła tylne i kierunkowskazy. Jeżeli przednie lampy nie świecą równo to musimy się udać na regulację do stacji kontroli pojazdów. Sprawdzamy działanie spryskiwacza szyb i reflektorów oraz na końcu akumulator. Pozostaje nam skontrolowanie pilota centralnego zamka.
REKLAMA
Na początku zaczniemy od sprawdzenia akumulatora, ponieważ jest naszym głównym źródłem prądu. Do przeprowadzenia takiej kontroli będzie nam potrzebny aerometr (pomiar elektrolitu) oraz woda destylowana, jako materiał eksploatacyjny. Akumulator W BMW e39 Serii 5 znajduje się w bagażniku po prawej stronie pod pokryciem bocznym. Odchylamy je i zdejmujemy osłonę nad akumulatorem.
Zobacz też: Jak wyczyścić elektrody i klemy akumulatora?
REKLAMA
Teraz za pomocą aerometru sprawdzamy gęstość i stan naładowania. Poziom elektrolitu powinien znajdować się ok. 5mm nad elementami ogniw. Musi sięgać do dolnej krawędzi zgrubienia na obwodzie. Jeżeli stan jest zbyt niski to wykręcamy korki akumulatora i napełniamy każde ogniwo oddzielnie wykorzystując wodę destylowaną. Przykręcamy osłonę akumulatora i przechodzimy do kontroli oświetlenia.
Tutaj sprawa jest bardzo łatwa. Włączamy wszystkie możliwe światła i wychodzimy z samochodu w celu sprawdzenia ich działania. Światła stopu można sprawdzić dojeżdżając do ściany lub w ciemnym garażu. Przepalone żarówki należy jak najszybciej wymienić, żeby nasze auto było dobrze widoczne na drodze. Przy okazji sprawdzamy działanie spryskiwaczy szyby i lamp przednich.
Zobacz też: Wymiana żarówek - jakie wybrać i jak zainstalować?
Na koniec sprawdzamy kluczyk zdalnego sterowania centralnym zamkiem. Będziemy wymieniać baterię. W modelach BMW Serii 5 E39 do sierpnia 1999, jeżeli na wyświetlaczu pojawi się komunikat „FunkschlusselBatt” oznacza to konieczność jej wymiany. Wymiana powinna trwać krócej niż jedną minutę. W przeciwnym razie będziemy musieli aktywować zdalne sterowanie. Za pomocą małego śrubokręta podważamy obudowę.
Odkręcamy dwa wkręty i zdejmujemy pokrywę. Wyjmujemy baterię i montujemy nową tego samego typu – CR1220. Przykręcamy pokrywę baterii i montujemy osłonę.
W modelach od września 1999 zamiast baterii znajduje się akumulator, który jest ładowany podczas jazdy. W tym przypadku należy pamiętać o kluczyku zapasowym. Przynajmniej raz do roku należy go naładować podczas dłuższej trasy.
Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że nie potrzebujemy wymieniać baterii ani akumulatora.
REKLAMA
REKLAMA