BMW E39: przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego
REKLAMA
REKLAMA
Na początku przestawimy plan naszego działania sprawdzającego zawieszenie w BMW Serii 5 E39. Zaczniemy od sprawdzenia przegubów drążków kierowniczych. Skontrolujemy ewentualne luzy, zamocowania i osłony ochronne. Następnie sprawdzimy przeguby wahaczy oraz układ kierowniczy. Na koniec zostawimy wspomaganie układu kierowniczego. Sprawdzimy szczelność, poziom oleju oraz wszystkie przewody i połączenia.
REKLAMA
Pierwszy krok to uniesienie samochodu. Możemy skorzystać z platformy warsztatowej, kanału lub podnośnika tradycyjnego wraz z „kobyłkami”. Z każdej strony sprawdzamy osłony czy nie widać na nich żadnych uszkodzeń. Szukamy również ewentualnych śladów smaru i oleju. Jeżeli jedna z nich będzie uszkodzona należy wymienić ją na nową.
Zobacz też: Czy warto kupować części regenerowane?
REKLAMA
Teraz przystępujemy do sprawdzenia luzu w układzie kierowniczym. Ustawiamy koła do jazdy na wprost, otwieramy okno i przez nie zaczynamy kręcić kierownicą. Luz nie powinien być większy jak 25mm (bez poruszenia kołami). W przypadku widocznie większej różnicy musimy sprawdzić drążki oraz samą przekładnie kierowniczą. Chwytamy za drążki oburącz i silnie poruszamy. Przeguby nie powinny mieć jakiegokolwiek luzu.
Na końcu przeprowadzamy kontrolę poziomu oleju w układzie wspomagania. Przed tym warto się zaopatrzyć w olej ATF z oznaczeniem Dexron II. Najlepiej wybrać się do autoryzowanej stacji obsługi i zakupić rekomendowany przez serwisantów. Nie ma szczególnych wymogów, co do kontroli poziomu oleju. Może być zimny lub rozgrzany.
Odkręcamy pokrywę zbiorniczka układu wspomagania, wycieramy wskaźnik i ponownie wkładamy. Poziom oleju musi znajdować się pomiędzy znakami na bagnecie pomiarowym. W razie potrzeby uzupełniamy do odpowiedniego stanu. Pamiętajmy, że używamy tylko świeżego oleju pozbawionego jakichkolwiek zabrudzeń. Uruchamiamy silnik i dolewamy oleju o ile będzie to wskazane.
Zobacz też: Czy tańsze zamienniki części samochodowych są gorsze?
REKLAMA
Przystępujemy do odpowietrzenia układu. Na uruchomiony silniku obracamy kilkakrotnie kierownicę w obie strony do oporu. Spowoduje to automatyczne odpowietrzenie. Wyłączamy silnik i obserwujemy stan płynu dopuszczalne jest przekroczenie poziomu „MAX” o ok. 5mm. Jeżeli nie mamy żadnych podejrzeń, co do wadliwej pracy układu, zakręcamy korek.
Jak widać cała operacja nie jest trudna i można ją z powodzeniem wykonać samemu. Pamiętajmy, że regularne przeglądy BMW Serii 5 E39 znacznie ograniczą ilość nieoczekiwanych awarii. Polecamy wykonywać je, co 10 000km.
REKLAMA
REKLAMA