Nissan Primera P10/P11: sprawdzenie poziomu oleju w automatycznej/manualnej skrzyni biegów
REKLAMA
REKLAMA
W poradniku tym opiszemy procedurę wymiany w manualnej i automatycznej skrzyni biegów w Nissanie Primera P10/P11. W przypadku tej pierwszej kontrola przewidziana jest, co 15 000 km. Jeżeli mamy drugi typ przeglądu musimy dokonać, co 30 000 km. Zaczynamy od przekładni manualnej.
REKLAMA
Ustawiamy samochód na równej powierzchni. Najlepiej sprawdzać stan oleju bezpośrednio przed odpaleniem lub po wyłączeniu silnika (odczekać ok. 5 minut). Jeśli wykonamy kontrolę bezpośrednio po zakończeniu, pewna część oleju osiądzie na elementach skrzyni. Efektem tego będzie fałszywy odczyt obecnego stanu. W celu ułatwienia pracy proponujemy ustawić samochód na kanale lub na kobyłkach.
Zobacz też: Jak nie dać się oszukać w warsztacie samochodowym?
REKLAMA
Na skrzyni biegów znajduje się korek wlewu i kontroli poziomu oleju. Za pomocą szmatki czyścimy powierzchnię wokół niego. Wykręcamy go i kontrolujemy stan. Poziom powinien sięgać dolnej krawędzi otworu wlewu. Może zdarzyć się tak, że nieduża ilość oleju zbierze się za korkiem i wycieknie podczas wykręcania. Nie musi to koniecznie oznaczać nieprawidłowego stanu.
Należy poczekać aż przestanie wypływać, wtedy dolewamy nowego. Prawidłowy stan osiągamy gdy wypływ ustanie. W przypadku silnika 1.6 pojemność przekładni wynosi 2.9l. Jest duża gama olejów, które możemy stosować jednym z nich jest 75W90. Można go kupić za ok. 30zł za litr. Wbrew pozorom uzupełnienie stanu jest dosyć kłopotliwą operacją. Potrzeba dużo czasu, aby ustalił się prawidłowy stan.
W przypadku, jeśli wymagana jest większa dolewka proponujemy wkręcić korek wlewu, kontrolny i wykonać krótką jazdę. Umożliwi to prawidłowe rozprowadzenie oleju na wszystkich elementach skrzyni biegów. Po powrocie ponownie czekamy aż spłynie olej i dokonujemy kontroli poziomu.
W automatycznej skrzyni kontrolę przeprowadza się, co 30 000 km. Stosujemy olej ATF, pojemność skrzyni biegów to 7l. Przed rozpoczęciem prac należy przejechać samochodem krótki odcinek, żeby skrzynia osiągnęła temperaturę pracy. Parkujemy samochód na równej powierzchni i zaczynamy sprawdzać stan oleju. Wyjmujemy wskaźnik znajdujący się z przodu pod rozdzielaczem zapłonu, który zamontowany jest na lewym końcu głowicy silnika.
Zobacz też: Dlaczego czuć benzynę wewnątrz auta?
Ustawiamy przekładnie w pozycji „P” i na uruchomionym silniku sprawdzamy poziom oleju. Wyjmujemy wskaźnik, wycieramy i ponownie wkładamy. Należy pamiętać, że są dwa oznaczenia po jednej stronie bagnetu Cold (30 - 50˚C) a po drugiej Hot (50 - 80˚C). Jeżeli skrzynia jest mocno rozgrzana stosujemy oznaczenie Hot. Uzupełniamy stan oleju, aby znajdował się pomiędzy dolnym a górnym znacznikiem. Wlewamy go przez rurkę wskaźnika.
Po uzupełnieniu wykonujemy jazdę kontrolną i ponownie sprawdzamy jego stan. Spadek poziomu oleju poniżej dolnego znacznika może doprowadzić do poważnych uszkodzeń.
REKLAMA
REKLAMA