Mazda 323 IV: pomiar ciśnienia sprężania
REKLAMA
REKLAMA
Przeprowadzenie pomiaru sprężania w każdym z cylindrów silnika informuje nas, czy zawory i pierścienie tłokowe są jeszcze szczelne. Od stanu tych elementów zależy moc Mazdy 323, spalanie paliwa i oleju oraz rozruch silnika na zimno.
REKLAMA
Jak wykonać pomiar?
W celu przeprowadzenia odpowiedniego pomiaru musimy rozgrzać silnik. Jest to spowodowane tym, że wówczas pierścienie tłokowe uszczelniają się lepiej przy ciepłym oleju. Pierwszy krok to zaciągnięcie hamulca ręcznego i ustawienie lewarka skrzyni biegów na luz lub w pozycji „P” w skrzyni automatycznej. Wyłączamy zapłon i przechodzimy do wykręcenia świec zapłonowych. W tym celu wyjmujemy białą wtyczkę z cewki zapłonowej.
Zobacz też: Mazda 323 IV: kontrola luzu zaworowego
REKLAMA
Do przeprowadzenia pomiaru potrzebny jest specjalny przyrząd do kontroli ciśnienia, jeżeli mamy do niego dostęp. W otworze, gdzie była wkręcona pierwsza świeca (lewy cylinder – stojąc przodem do maski) zakładamy gumową stożkową końcówkę aparatury do pomiaru ciśnienia lub wkręcamy przewód przyłączeniowy w gwint otworu świecy zapłonowej.
Teraz będzie nam potrzebna druga osoba. Musi ona wcisnąć pedał gazu oraz za pomocą rozrusznika obracać wałem korbowym do momentu aż ciśnienie przestanie wzrastać. Powinno to trwać około 5 sekund. Odczytujemy wartość i przechodzimy do kolejnego cylindra. Po wykonaniu wszystkich pomiarów porównujemy uzyskane wartości z nominalnymi występującymi w danym silniku Mazdy 323 IV.
Ciśnienie dla poszczególnych silników (bar)
Silnik Prawidłowy stan Wymaga remontu Max różnica pomiędzy cylindrami
1.4 49/54 kW 13.9 9.7 2.0
1.6 62/65 kW 13.5 9.5 2.0
1.9 76 kW SOHC 12.2 8.5 2.0
1.9 94 kW DOHC 12.8 9.0 2.0
Zobacz też: Mazda 323 IV: kontrola paska rozrządu
Kiedy ciśnienie pomiędzy cylindrami jest większe niż 3 bary, może oznaczać to: zatarcie pierścieni tłokowych, zużycie tłoków i pierścieni, osad w gniazdach zaworów i na trzonkach, uszkodzenie gniazda zaworu, wybicie lub przypalenie zaworu.
Jak zlokalizować usterkę?
Sposób na lokalizację usterki nie jest trudny. W otwór po świecy musimy wprowadzić trochę gęstego oleju i jeszcze raz wykonać pomiar. Jeżeli ciśnienie jest nadal nieprawdziwe, to powodem są zawory. W przypadku, kiedy ciśnienie rośnie winę ponoszą pierścienie tłokowe lub też sam cylinder. Należy zwrócić uwagę, czy ciśnienie sprężania w sąsiedni cylindrze również nie jest za niskie. Jeżeli tak jest, możemy podejrzewać uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub odkształcenie się głowicy.
REKLAMA
REKLAMA