REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mazda 323 IV: pomiar ciśnienia sprężania

Robert Kuśpiel
Za pomocą pomiaru ciśnienia sprężania można przekonać się, w jakiej kondycji jest nasz silnik w Mazdzie 323 IV.
Za pomocą pomiaru ciśnienia sprężania można przekonać się, w jakiej kondycji jest nasz silnik w Mazdzie 323 IV.

REKLAMA

REKLAMA

Za pomocą pomiaru ciśnienia sprężania można przekonać się, w jakiej kondycji jest nasz silnik w Maździe 323 IV. W poradniku tym dowiesz się, jakie są poprawne wartości ciśnienia i jak wykonać pomiar.

Przeprowadzenie pomiaru sprężania w każdym z cylindrów silnika informuje nas, czy zawory i pierścienie tłokowe są jeszcze szczelne. Od stanu tych elementów zależy moc Mazdy 323, spalanie paliwa i oleju oraz rozruch silnika na zimno.

REKLAMA

REKLAMA

Jak wykonać pomiar?

W celu przeprowadzenia odpowiedniego pomiaru musimy rozgrzać silnik. Jest to spowodowane tym, że wówczas pierścienie tłokowe uszczelniają się lepiej przy ciepłym oleju. Pierwszy krok to zaciągnięcie hamulca ręcznego i ustawienie lewarka skrzyni biegów na luz lub w pozycji „P” w skrzyni automatycznej. Wyłączamy zapłon i przechodzimy do wykręcenia świec zapłonowych. W tym celu wyjmujemy białą wtyczkę z cewki zapłonowej.

Zobacz też: Mazda 323 IV: kontrola luzu zaworowego

Do przeprowadzenia pomiaru potrzebny jest specjalny przyrząd do kontroli ciśnienia, jeżeli mamy do niego dostęp. W otworze, gdzie była wkręcona pierwsza świeca (lewy cylinder – stojąc przodem do maski) zakładamy gumową stożkową końcówkę aparatury do pomiaru ciśnienia lub wkręcamy przewód przyłączeniowy w gwint otworu świecy zapłonowej.

REKLAMA

Teraz będzie nam potrzebna druga osoba. Musi ona wcisnąć pedał gazu oraz za pomocą rozrusznika obracać wałem korbowym do momentu aż ciśnienie przestanie wzrastać. Powinno to trwać około 5 sekund. Odczytujemy wartość i przechodzimy do kolejnego cylindra. Po wykonaniu wszystkich pomiarów porównujemy uzyskane wartości z nominalnymi występującymi w danym silniku Mazdy 323 IV.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciśnienie dla poszczególnych silników (bar)
Silnik             Prawidłowy stan        Wymaga remontu           Max różnica pomiędzy cylindrami
1.4 49/54 kW      13.9                                 9.7                                         2.0
1.6 62/65 kW      13.5                                 9.5                                         2.0
1.9 76 kW SOHC 12.2                                  8.5                                         2.0
1.9 94 kW DOHC 12.8                                  9.0                                         2.0

Zobacz też: Mazda 323 IV: kontrola paska rozrządu

Kiedy ciśnienie pomiędzy cylindrami jest większe niż 3 bary, może oznaczać to: zatarcie pierścieni tłokowych, zużycie tłoków i pierścieni, osad w gniazdach zaworów i na trzonkach, uszkodzenie gniazda zaworu, wybicie lub przypalenie zaworu.

Jak zlokalizować usterkę?

Sposób na lokalizację usterki nie jest trudny. W otwór po świecy musimy wprowadzić trochę gęstego oleju i jeszcze raz wykonać pomiar. Jeżeli ciśnienie jest nadal nieprawdziwe, to powodem są zawory. W przypadku, kiedy ciśnienie rośnie winę ponoszą pierścienie tłokowe lub też sam cylinder. Należy zwrócić uwagę, czy ciśnienie sprężania w sąsiedni cylindrze również nie jest za niskie. Jeżeli tak jest, możemy podejrzewać uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub odkształcenie się głowicy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA