Mazda 323 IV: wymiana płynu chłodzącego
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Należy pamiętać, że dokładną kontrolę poziomu płynu chłodzącego w Maździe 323 IV przeprowadza się przy wyłączonym silniku. Jeżeli silnik jest zimny, stan cieczy powinien się zawierać pomiędzy znacznikiem LOW a FULL. W przypadku nagrzanego silnika możliwe jest nieznaczne przekroczenie górnej wartości. Umiejscowienie zbiorniczka wyrównawczego uzależnione jest od wersji nadwozia Mazdy 323. W modelach ze ściętym i załamanym tyłem – zbiornik znajduje się po prawej stronie z przodu (patrząc przodem do maski). W modelu Mazda 323 IV „F” znajduje się po przeciwnej stronie.
REKLAMA
W przypadku małego ubytku możemy dokonywać dolewek na zimnym lub gorącym silniku. Należy pamiętać, że dolewanie wody znacznie obniża odporność płynu na zamarzanie. Podczas dolewania nie można przekroczyć górnego znacznika. Przy większej stracie płynu musimy bardziej uważać. Nakrętkę odkręcamy powoli, żeby wypuścić nadciśnienie. Najlepiej robić to przez szmatkę. Nie należy dolewać zimnej wody na rozgrzany silnik, zbyt duża różnica temperatur może doprowadzić do skrzywienia głowicy lub nawet pęknięcia bloku
Zobacz też: Mazda 323 IV: wymiana pompy paliwa
Płyn chłodzący w Mazdzie 323 należy wymieniać co dwa lata. Jeżeli wcześniej będzie konieczność wykonania znaczącej naprawy (wymiana silnika, chłodnicy), wymieniamy go wcześniej.
Jak wymienić płyn chłodzący?
REKLAMA
Pierwszy krok to odczekanie do momentu, aż silnik będzie zimny. Spuszczanie przy gorącym może doprowadzić do poparzenia. Teraz odkręcamy korek znajdujący się na chłodnicy i podkładamy pod nią szerokie naczynie. Odkręcamy korek spustowy znajdujący się pod nią i czekamy aż spłynie cały płyn. Przed zalaniem nowego zaleca się przepłukanie całego układu wodą.
Przechodzimy do napełnienia układu. W autach z manualną skrzynią biegów potrzebujemy 5l płynu natomiast z automatyczną 6l. Ilości mogą być trochę mniejsze gdyż w układzie zostaję pewne ilości płynu. Zakręcamy korek spustowy i zalewamy układ płynem. Odpalamy samochód z otwartą nakrętką i czekamy aż rozgrzeje się górny przewód w chłodnicy. Przy uruchomionym silniku uzupełniamy brakującą ilość płynu.
Zobacz też: Mazda 323 IV: pomiar ciśnienia sprężania
Zakręcamy korek i wykonujemy jazdę próbną. Następnie sprawdzamy poziom płynu i ewentualną różnicę uzupełniamy w przedstawiony wyżej sposób. Czynność tą powtarzać do momentu aż stwierdzimy, że nie ma ubytków w zbiorniczku wyrównawczym.
REKLAMA
REKLAMA