Mazda 323 IV: kontrola pompy paliwa
REKLAMA
REKLAMA
Większość kierowców interesuję się pompą paliwa dopiero jak ulegnie uszkodzeniu. My przeprowadzimy jej dokładną kontrolę, żeby wiedzieć, w jakim jest stanie i czy czeka nas naprawa. Całą operację proponujemy wykonywać, co 100 000km. Oczywiście można i częściej, jednak po przejechaniu tylu tysięcy kilometrów należy zrobić gruntowny przegląd auta.
REKLAMA
Pompa znajduje się w zbiorniku paliwa i jest chłodzona benzyną. Dzięki temu przy pracy w wysokich temperaturach nie tworzą się bąbelki pary, które powodują przerwy podczas pracy silnika. Zaczynamy od zlokalizowania zakłóceń występujących podczas pracy pompy paliwa. Otwieramy maskę i lokalizujemy wtyczkę diagnostyczną, znajduje się ona w komorze silnika przy lewym gnieździe amortyzatora. Szukamy styków zacisku oznaczonych „F/P” oraz „GND” i mostkujemy je (stykamy ze sobą).
Zobacz też: Mazda 323 IV: kontrola układu wydechowego
REKLAMA
Wykręcamy nakrętkę wlewu paliwa. Teraz będzie potrzebna nam pomoc drugiej osoby. My zostajemy na swoim miejscu natomiast druga osoba włącza zapłon. Nasłuchujemy przy wlewie paliwa czy słychać pracę pompy. Jeżeli nie będzie nic słychać odpinamy i podnosimy tylne siedzenie. Zobaczymy tam wtyczkę, którą musimy rozłączyć. Pierwszy krok to sprawdzenie czy jest odpowiednie napięcie.
Mierzymy czy pomiędzy stykiem przewodu w kolorze czarno różowym a masą jest napięcie 12V. Oczywiście sprawdzamy to przy włączonym zapłonie. W przypadku jego braku sprawdzamy bezpieczniki i przekaźnik pompy paliwa. W tym drugim przypadku musimy zdjąć poszycie środkowego tunelu po prawej stronie i wykonać pomiar napięcia. Podłączamy woltomierz do masy i Mierzym wejścia na stykach wtyczki. Przy włączonym zapłonie napięcie powinno być na przewodzie jasnozielonym i czerwonym.
Zobacz też: Mazda 323 IV: wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów
Jeżeli jest napięcie, należy przeprowadzić pomiar rezystancji między stykiem przewodów czarno różowego i czarnego. Jeżeli będzie ok. 1Ω oznacza to usterkę pompy. W przypadku uszkodzenia pompy można próbować ją naprawić. Jednak polecamy zakup nowej pompy. Jeżeli mamy zamiar pojeździć jeszcze trochę autem warto zainwestować. Chcąc wydłużyć żywotność pompy paliwa należy zwracać uwagę, na jakość paliwa.
W przypadku Mazdy 323 zakup pompy paliwa nie obciąży tak bardzo naszego budżetu jak w przypadku nowych aut. W nich zakup tego elementu jest bardzo kosztowny. Jak widać kontrola pompy paliwa nie jest trudna i warto ją wykonać zanim usterka zaskoczy nas w najmniej oczekiwanym momencie.
REKLAMA
REKLAMA