Mazda 323 IV: kontrola luzu zaworowego
REKLAMA
REKLAMA
Kiedy silnik jest rozgrzany, elementy mechanizmu zaworowego wydłużają się. Najbardziej podatne na taki efekt są trzonki zaworów. Wniosek jest taki, że przy ciepłym silniku zawory muszą być odpowiednio szczelne, dlatego pomiędzy nimi a dźwigniami zaworowymi powinno być trochę luzu.
REKLAMA
Jakie są objawy nieprawidłowego luzu?
Zbyt mały luz zaworowy powoduje, że zawory nie przylegają do gniazd. Bardzo mocno rozgrzane zawory wydechowe nie mają wówczas możliwości przekazania ciepła pierścieniom gniazda zaworu. Konsekwencją tego jest ich spalenie wraz z gniazdami, ponieważ obok gniazd nieustannie przepływają gorące spaliny. Zawory zostają zdeformowane, co powoduje brak uszczelnienia oraz wypalenie gniazd. Odczuwalny efekt takiego uszkodzenia to obniżenie ciśnienia sprężania, spadek mocy, większe spalanie i problemy z odpalaniem.
Zobacz też: Czym skutkuje pęknięcie paska rozrządu?
Za duży luz zaworowy powoduje późniejsze otwieranie się zaworów. Co za tym idzie, cylindry są słabiej napełniane, a silnik nie ma możliwości osiągnięcia pełnej mocy. Efektami ubocznymi takiej konfiguracji jest większe zużycie dźwigni zaworowych i wałka rozrządu. Towarzyszą temu również efekty akustyczne, ponieważ mechanizm zaworowy pracuje znacznie głośniej.
Jak przeprowadzić kontrolę luzu zaworowego?
Do przeprowadzenia całej operacji będą nam potrzebne następujące rzeczy:
• Klucz oczkowy 12
• Szczelinomierz
• Płaski śrubokręt (wąski)
Kontrolę luzu zaworowego należy przeprowadzać przy rozgrzanym silniku.
REKLAMA
Za pomocą klucza oczkowego zdejmujemy pokrywę głowicy cylindrów. Cały pomiar będzie się opierał na kontroli zaworów ssących, jak i wydechowych danego cylindra. Luz, jaki powinien być na wlocie i wylocie to 0,3 mm. Podczas pomiaru zawory muszą być odciążone. W tym celu obracamy wał korbowy silnika tak, aby pierwszy cylinder był ustawiony na górny punkt zwrotny (górne maksymalne położenie) na kole pasowym.
Robimy to w następujący sposób. Włączamy 5 bieg i popychamy auto w przód i w tył (manualna skrzynia) lub wykręcamy świece (automat). W prawym nadkolu, bezpośrednio przy osłonie silnika demontujemy plastikową pokrywkę. Za pomocą klucza nasadowego 21 obracamy wałem korbowym.
Zobacz też: Dlaczego warto dbać o olej w skrzyni biegów?
W celu sprawdzenia luzu zaworowego wsuwamy szczelinomierz pomiędzy trzonek zaworu a dźwignię zaworową. Powinien się on przesuwać z lekkim oporem. Do regulacji musimy odkręcić nakrętkę zabezpieczającą na dźwigni zaworowej. Za pomocą śrubokręta kręcimy śrubą do momentu aż będzie odpowiedni luz. Należy uważać, żeby nie zacisnąć i uszkodzić szczelinomierza.
Na koniec przeprowadzamy ostateczny pomiar. Należy pamiętać, że nigdy nie wykonuje się pomiaru luzu pomiędzy wałkiem rozrządu a dźwignią zaworową. Na koniec zamykamy pokrywę głowicy cylindrów.
Kontrolę luzu zaworowego można przeprowadzić co 40 tysięcy kilometrów, oczywiście można częściej.
REKLAMA
REKLAMA