REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mazda 323 IV: kontrola luzu zaworowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Odpowiednie luzy zaworowe znacznie przedłużają żywotność silnika.
Odpowiednie luzy zaworowe znacznie przedłużają żywotność silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiednie luzy zaworowe znacznie przedłużą żywotność naszego silnika. W poradniku tym dowiesz się wszystkiego o luzach zaworowych i ich regulacji.

Kiedy silnik jest rozgrzany, elementy mechanizmu zaworowego wydłużają się. Najbardziej podatne na taki efekt są trzonki zaworów. Wniosek jest taki, że przy ciepłym silniku zawory muszą być odpowiednio szczelne, dlatego pomiędzy nimi a dźwigniami zaworowymi powinno być trochę luzu.

REKLAMA

Jakie są objawy nieprawidłowego luzu?

Zbyt mały luz zaworowy powoduje, że zawory nie przylegają do gniazd. Bardzo mocno rozgrzane zawory wydechowe nie mają wówczas możliwości przekazania ciepła pierścieniom gniazda zaworu. Konsekwencją tego jest ich spalenie wraz z gniazdami, ponieważ obok gniazd nieustannie przepływają gorące spaliny. Zawory zostają zdeformowane, co powoduje brak uszczelnienia oraz wypalenie gniazd. Odczuwalny efekt takiego uszkodzenia to obniżenie ciśnienia sprężania, spadek mocy, większe spalanie i problemy z odpalaniem.

Zobacz też: Czym skutkuje pęknięcie paska rozrządu?

Za duży luz zaworowy powoduje późniejsze otwieranie się zaworów. Co za tym idzie, cylindry są słabiej napełniane, a silnik nie ma możliwości osiągnięcia pełnej mocy. Efektami ubocznymi takiej konfiguracji jest większe zużycie dźwigni zaworowych i wałka rozrządu. Towarzyszą temu również efekty akustyczne, ponieważ mechanizm zaworowy pracuje znacznie głośniej.

Jak przeprowadzić kontrolę luzu zaworowego?

Do przeprowadzenia całej operacji będą nam potrzebne następujące rzeczy:
• Klucz oczkowy 12
• Szczelinomierz
• Płaski śrubokręt (wąski)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrolę luzu zaworowego należy przeprowadzać przy rozgrzanym silniku.

REKLAMA

Za pomocą klucza oczkowego zdejmujemy pokrywę głowicy cylindrów. Cały pomiar będzie się opierał na kontroli zaworów ssących, jak i wydechowych danego cylindra. Luz, jaki powinien być na wlocie i wylocie to 0,3 mm. Podczas pomiaru zawory muszą być odciążone. W tym celu obracamy wał korbowy silnika tak, aby pierwszy cylinder był ustawiony na górny punkt zwrotny (górne maksymalne położenie) na kole pasowym.

Robimy to w następujący sposób. Włączamy 5 bieg i popychamy auto w przód i w tył (manualna skrzynia) lub wykręcamy świece (automat). W prawym nadkolu, bezpośrednio przy osłonie silnika demontujemy plastikową pokrywkę. Za pomocą klucza nasadowego 21 obracamy wałem korbowym.

Zobacz też: Dlaczego warto dbać o olej w skrzyni biegów?

W celu sprawdzenia luzu zaworowego wsuwamy szczelinomierz pomiędzy trzonek zaworu a dźwignię zaworową. Powinien się on przesuwać z lekkim oporem. Do regulacji musimy odkręcić nakrętkę zabezpieczającą na dźwigni zaworowej. Za pomocą śrubokręta kręcimy śrubą do momentu aż będzie odpowiedni luz. Należy uważać, żeby nie zacisnąć i uszkodzić szczelinomierza.

Na koniec przeprowadzamy ostateczny pomiar. Należy pamiętać, że nigdy nie wykonuje się pomiaru luzu pomiędzy wałkiem rozrządu a dźwignią zaworową. Na koniec zamykamy pokrywę głowicy cylindrów.

Kontrolę luzu zaworowego można przeprowadzić co 40 tysięcy kilometrów, oczywiście można częściej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA