REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mazda 323 IV: kontrola paska rozrządu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana rozrządu w Mazdzie 323 przewidziana jest co 100 000 km.
Wymiana rozrządu w Mazdzie 323 przewidziana jest co 100 000 km.

REKLAMA

REKLAMA

Zachowanie odpowiedniego stanu paska rozrządu oraz jego regularna wymiana to podstawy eksploatacji każdego silnika. W poradniku tym dowiesz się, jak skontrolować pasek rozrządu.

Wymiana rozrządu w Mazdzie 323 przewidziana jest co 100 000 km. Oczywiście dopuszczalne jest niewielkie odchylenie od tego przebiegu, jednak znacznie przekroczenie tej granicy może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Ponieważ to właśnie zawory sterowane są poprzez pasek rozrządu, za jego pomocą zostaje przenoszona na wałek rozrządu połowa obrotów wału korbowego.

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o silnik turbo - na co uważać, jak dbać o turbinę?

Czym grozi zerwany pasek?

Podczas zerwania paska, między tłokiem stojącym w najwyższym położeniu a otwartymi zaworami nie ma wolnej przestrzeni. Tłok, który porusza się do góry uderza w zawory. Efektem tego jest ich wykrzywienie oraz uszkodzenie tłoka, a taka sytuacja oznacza uszkodzenie silnika. Wówczas najczęściej pozostaje nam już tylko dosyć kosztowny remont lub zakup nowego silnika.

Jak skontrolować stan paska?

Zaczynamy od demontażu osłony paska rozrządu. Składa się ona z dwóch części: dolnej i górnej. Do kontroli wystarczy demontaż tej pierwszej, my jednak pokażemy, jak zdjąć obie.

REKLAMA

Pierwszy krok to wykręcenie trzech lub czterech śrub z górnej osłony. Ilość ich zależy tego, którą wersję silnika posiadamy. Następnie demontujemy prowadnicę od bagnetu kontroli poziomu oleju. Chwytamy osłonę i unosimy ją do góry (rozwiązanie w silniku SOHC).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do dolnej osłony. Zaczynamy od wykręcenia jej dolnej części, chroniącej komorę silnika. W kolejnym kroku odkręcamy pompę wspomagania od zacisku mocującego. Luzujemy nakrętką zaciskową na zacisku mocującym, znajdującym się bezpośrednio pod pompą wspomagania. Dociskamy ją na dół i zdejmujemy pasek z koła pasowego. Teraz odkręcamy koło pasowe pompy wody. Przechodzimy do zdjęcia paska alternatora. Delikatnie luzujemy wszystkie mocowania alternatora i przekręcamy go w stronę silnika.

Zobacz też: Jak zapobiec zerwaniu się paska rozrządu?

Zdejmujemy pasek z koła pasowego alternatora na końcu z wału korbowego. Pozostaje nam odkręcić trzy śruby i zdjąć osłonę (rozwiązanie silnika DOHC).

REKLAMA

W celu dokładnego obejrzenia paska musimy obracać wałem korbowym. Włączamy 5 bieg i popychamy auto do przodu i w tył (manualna skrzynia) lub wykręcamy świece (automat) - wszystko po to, żeby kompresja nie blokowała skrzyni. W prawym nadkolu, bezpośrednio przy osłonie silnika demontujemy plastikową pokrywę. Za pomocą klucza nasadowego 21 obracamy wałem korbowym. Podczas kręcenia oglądamy dokładnie pasek, sprawdzamy, czy nie ma pęknięć, widocznych uszkodzeń, śladów po oleju.

Kontrolę przeprowadzamy w następujący sposób. W silniku SOHC naprężenie paska kontrolujemy z przodu pomiędzy kołami zębatymi wału korbowego i wałka rozrządu. W silniku DOHC przeprowadzamy kontrolę pomiędzy dwoma kołami wałków rozrządu. Dociskamy mocno kciukiem i wyznaczamy ugięcie paska. W Silniku SOHC ugięcie powinno wynosić 11 – 13 mm, a w DOHC 9 – 11 mm.

Jeżeli stwierdzimy widoczne zużycie paska, nie powinniśmy czekać z wymianą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA