REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mazda 323 IV: kontrola paska rozrządu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana rozrządu w Mazdzie 323 przewidziana jest co 100 000 km.
Wymiana rozrządu w Mazdzie 323 przewidziana jest co 100 000 km.

REKLAMA

REKLAMA

Zachowanie odpowiedniego stanu paska rozrządu oraz jego regularna wymiana to podstawy eksploatacji każdego silnika. W poradniku tym dowiesz się, jak skontrolować pasek rozrządu.

Wymiana rozrządu w Mazdzie 323 przewidziana jest co 100 000 km. Oczywiście dopuszczalne jest niewielkie odchylenie od tego przebiegu, jednak znacznie przekroczenie tej granicy może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Ponieważ to właśnie zawory sterowane są poprzez pasek rozrządu, za jego pomocą zostaje przenoszona na wałek rozrządu połowa obrotów wału korbowego.

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o silnik turbo - na co uważać, jak dbać o turbinę?

Czym grozi zerwany pasek?

Podczas zerwania paska, między tłokiem stojącym w najwyższym położeniu a otwartymi zaworami nie ma wolnej przestrzeni. Tłok, który porusza się do góry uderza w zawory. Efektem tego jest ich wykrzywienie oraz uszkodzenie tłoka, a taka sytuacja oznacza uszkodzenie silnika. Wówczas najczęściej pozostaje nam już tylko dosyć kosztowny remont lub zakup nowego silnika.

Jak skontrolować stan paska?

Zaczynamy od demontażu osłony paska rozrządu. Składa się ona z dwóch części: dolnej i górnej. Do kontroli wystarczy demontaż tej pierwszej, my jednak pokażemy, jak zdjąć obie.

REKLAMA

Pierwszy krok to wykręcenie trzech lub czterech śrub z górnej osłony. Ilość ich zależy tego, którą wersję silnika posiadamy. Następnie demontujemy prowadnicę od bagnetu kontroli poziomu oleju. Chwytamy osłonę i unosimy ją do góry (rozwiązanie w silniku SOHC).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do dolnej osłony. Zaczynamy od wykręcenia jej dolnej części, chroniącej komorę silnika. W kolejnym kroku odkręcamy pompę wspomagania od zacisku mocującego. Luzujemy nakrętką zaciskową na zacisku mocującym, znajdującym się bezpośrednio pod pompą wspomagania. Dociskamy ją na dół i zdejmujemy pasek z koła pasowego. Teraz odkręcamy koło pasowe pompy wody. Przechodzimy do zdjęcia paska alternatora. Delikatnie luzujemy wszystkie mocowania alternatora i przekręcamy go w stronę silnika.

Zobacz też: Jak zapobiec zerwaniu się paska rozrządu?

Zdejmujemy pasek z koła pasowego alternatora na końcu z wału korbowego. Pozostaje nam odkręcić trzy śruby i zdjąć osłonę (rozwiązanie silnika DOHC).

REKLAMA

W celu dokładnego obejrzenia paska musimy obracać wałem korbowym. Włączamy 5 bieg i popychamy auto do przodu i w tył (manualna skrzynia) lub wykręcamy świece (automat) - wszystko po to, żeby kompresja nie blokowała skrzyni. W prawym nadkolu, bezpośrednio przy osłonie silnika demontujemy plastikową pokrywę. Za pomocą klucza nasadowego 21 obracamy wałem korbowym. Podczas kręcenia oglądamy dokładnie pasek, sprawdzamy, czy nie ma pęknięć, widocznych uszkodzeń, śladów po oleju.

Kontrolę przeprowadzamy w następujący sposób. W silniku SOHC naprężenie paska kontrolujemy z przodu pomiędzy kołami zębatymi wału korbowego i wałka rozrządu. W silniku DOHC przeprowadzamy kontrolę pomiędzy dwoma kołami wałków rozrządu. Dociskamy mocno kciukiem i wyznaczamy ugięcie paska. W Silniku SOHC ugięcie powinno wynosić 11 – 13 mm, a w DOHC 9 – 11 mm.

Jeżeli stwierdzimy widoczne zużycie paska, nie powinniśmy czekać z wymianą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA