REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mazda 323 IV: kontrola paska rozrządu

Robert Kuśpiel
Wymiana rozrządu w Mazdzie 323 przewidziana jest co 100 000 km.
Wymiana rozrządu w Mazdzie 323 przewidziana jest co 100 000 km.

REKLAMA

REKLAMA

Zachowanie odpowiedniego stanu paska rozrządu oraz jego regularna wymiana to podstawy eksploatacji każdego silnika. W poradniku tym dowiesz się, jak skontrolować pasek rozrządu.

Wymiana rozrządu w Mazdzie 323 przewidziana jest co 100 000 km. Oczywiście dopuszczalne jest niewielkie odchylenie od tego przebiegu, jednak znacznie przekroczenie tej granicy może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Ponieważ to właśnie zawory sterowane są poprzez pasek rozrządu, za jego pomocą zostaje przenoszona na wałek rozrządu połowa obrotów wału korbowego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o silnik turbo - na co uważać, jak dbać o turbinę?

Czym grozi zerwany pasek?

Podczas zerwania paska, między tłokiem stojącym w najwyższym położeniu a otwartymi zaworami nie ma wolnej przestrzeni. Tłok, który porusza się do góry uderza w zawory. Efektem tego jest ich wykrzywienie oraz uszkodzenie tłoka, a taka sytuacja oznacza uszkodzenie silnika. Wówczas najczęściej pozostaje nam już tylko dosyć kosztowny remont lub zakup nowego silnika.

Jak skontrolować stan paska?

Zaczynamy od demontażu osłony paska rozrządu. Składa się ona z dwóch części: dolnej i górnej. Do kontroli wystarczy demontaż tej pierwszej, my jednak pokażemy, jak zdjąć obie.

REKLAMA

Pierwszy krok to wykręcenie trzech lub czterech śrub z górnej osłony. Ilość ich zależy tego, którą wersję silnika posiadamy. Następnie demontujemy prowadnicę od bagnetu kontroli poziomu oleju. Chwytamy osłonę i unosimy ją do góry (rozwiązanie w silniku SOHC).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do dolnej osłony. Zaczynamy od wykręcenia jej dolnej części, chroniącej komorę silnika. W kolejnym kroku odkręcamy pompę wspomagania od zacisku mocującego. Luzujemy nakrętką zaciskową na zacisku mocującym, znajdującym się bezpośrednio pod pompą wspomagania. Dociskamy ją na dół i zdejmujemy pasek z koła pasowego. Teraz odkręcamy koło pasowe pompy wody. Przechodzimy do zdjęcia paska alternatora. Delikatnie luzujemy wszystkie mocowania alternatora i przekręcamy go w stronę silnika.

Zobacz też: Jak zapobiec zerwaniu się paska rozrządu?

Zdejmujemy pasek z koła pasowego alternatora na końcu z wału korbowego. Pozostaje nam odkręcić trzy śruby i zdjąć osłonę (rozwiązanie silnika DOHC).

W celu dokładnego obejrzenia paska musimy obracać wałem korbowym. Włączamy 5 bieg i popychamy auto do przodu i w tył (manualna skrzynia) lub wykręcamy świece (automat) - wszystko po to, żeby kompresja nie blokowała skrzyni. W prawym nadkolu, bezpośrednio przy osłonie silnika demontujemy plastikową pokrywę. Za pomocą klucza nasadowego 21 obracamy wałem korbowym. Podczas kręcenia oglądamy dokładnie pasek, sprawdzamy, czy nie ma pęknięć, widocznych uszkodzeń, śladów po oleju.

Kontrolę przeprowadzamy w następujący sposób. W silniku SOHC naprężenie paska kontrolujemy z przodu pomiędzy kołami zębatymi wału korbowego i wałka rozrządu. W silniku DOHC przeprowadzamy kontrolę pomiędzy dwoma kołami wałków rozrządu. Dociskamy mocno kciukiem i wyznaczamy ugięcie paska. W Silniku SOHC ugięcie powinno wynosić 11 – 13 mm, a w DOHC 9 – 11 mm.

Jeżeli stwierdzimy widoczne zużycie paska, nie powinniśmy czekać z wymianą.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA