REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym? fot. Newspress
Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Skrzynie biegów są w samochodach z przednim napędem, lub z silnikiem z tyłu, zintegrowane z mechanizmem różnicowym. W samochodach, w których napęd na tylne koła przenoszony jest wałem, mechanizm różnicowy znajduje się pośrodku tylnej osi w metalowej obudowie.

Jeżeli nie ma wycieków ze skrzyni biegów i z obudowy mechanizmu różnicowego, częste sprawdzanie poziomu oleju nie jest konieczne. W zupełności wystarczy to zrobić raz na każde 10000 km, przy okazji innych prac przy samochodzie. Gdy jednak istnieją wycieki, co łatwo sprawdzić podkładając na noc pod skrzynię biegów, oraz pod mechanizm różnicowy i tylne koła (w przypadku napędu na tylną oś) np. gazetę. Obecność na nich tłustych, czarno-brunatnych plam świadczy o istnieniu wycieków, które należy jak najszybciej usunąć.

REKLAMA

Zobacz również: Jak samemu wymienić tłumik?

W starszych modelach samochodów do sprawdzania poziomu oleju służyły specjalne otwory rewizyjne, zamykane przez śrubki-korki, wkręcane w boczne ścianki skrzyń biegów i w tylną połówkę obudowy mechanizmu różnicowego. Były one oznaczone najczęściej kolorem czerwonym. W przypadku trudności z ich rozpoznaniem trzeba skorzystać z instrukcji serwisowej samochodu. Bardzo wiele współczesnych samochodów nie ma ani otworu rewizyjnego w skrzyni biegów, ani nawet otworu spustowego do spuszczania zużytego oleju w mechanizmie różnicowym. Poziom oleju można skontrolować jedynie po wykręceniu korka otworu wlewowego, sprawdzając palcem, czy jest on w pobliżu dolnej krawędzi tego otworu. Czynność tę można wykonać jedynie po wjechaniu na kanał rewizyjny lub na przydrożny najazd (pomost do napraw samochodów).

Zobacz również: Kiedy wymienić filtr powietrza?

REKLAMA

Podczas sprawdzania poziomów oleju samochód powinien stać poziomo – nie wolno unosić jego jednej strony podnośnikiem. Po skończonej jeździe trzeba odczekać kilkanaście minut, aż wszystek olej spłynie na dno. Gdy po wykręceniu korka otworu rewizyjnego i zakołysaniu samochodem pojawi się w nim olej, poziom można uznać za właściwy. Jeżeli nie, należy go dolać, pamiętając, aby nie mieszać różnych gatunków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas wykręcania korków z otworów wlewowych i rewizyjnych skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego należy dopilnować, aby nie uszkodzić i nie zgubić znajdujących się pod nimi uszczelek. Najlepiej od razu wymienić je na nowe. Gdy to niemożliwe, stare osuszyć z oleju szmatką lub jednorazowym ręcznikiem papierowym i po stwierdzeniu, że są nieuszkodzone, nałożyć ostrożnie na korek i dokręcić. Nie używać przy tym zbyt dużej siły, zwłaszcza w przypadku obudów skrzyń biegów wykonanych ze stopów aluminium – bardzo łatwo zerwać w nich gwint.

Zobacz też: Usterki w układzie hamulcowym – jak ich szukać?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

REKLAMA

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

REKLAMA