REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym?

Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym? fot. Newspress
Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Skrzynie biegów są w samochodach z przednim napędem, lub z silnikiem z tyłu, zintegrowane z mechanizmem różnicowym. W samochodach, w których napęd na tylne koła przenoszony jest wałem, mechanizm różnicowy znajduje się pośrodku tylnej osi w metalowej obudowie.

Jeżeli nie ma wycieków ze skrzyni biegów i z obudowy mechanizmu różnicowego, częste sprawdzanie poziomu oleju nie jest konieczne. W zupełności wystarczy to zrobić raz na każde 10000 km, przy okazji innych prac przy samochodzie. Gdy jednak istnieją wycieki, co łatwo sprawdzić podkładając na noc pod skrzynię biegów, oraz pod mechanizm różnicowy i tylne koła (w przypadku napędu na tylną oś) np. gazetę. Obecność na nich tłustych, czarno-brunatnych plam świadczy o istnieniu wycieków, które należy jak najszybciej usunąć.

REKLAMA

Zobacz również: Jak samemu wymienić tłumik?

W starszych modelach samochodów do sprawdzania poziomu oleju służyły specjalne otwory rewizyjne, zamykane przez śrubki-korki, wkręcane w boczne ścianki skrzyń biegów i w tylną połówkę obudowy mechanizmu różnicowego. Były one oznaczone najczęściej kolorem czerwonym. W przypadku trudności z ich rozpoznaniem trzeba skorzystać z instrukcji serwisowej samochodu. Bardzo wiele współczesnych samochodów nie ma ani otworu rewizyjnego w skrzyni biegów, ani nawet otworu spustowego do spuszczania zużytego oleju w mechanizmie różnicowym. Poziom oleju można skontrolować jedynie po wykręceniu korka otworu wlewowego, sprawdzając palcem, czy jest on w pobliżu dolnej krawędzi tego otworu. Czynność tę można wykonać jedynie po wjechaniu na kanał rewizyjny lub na przydrożny najazd (pomost do napraw samochodów).

Zobacz również: Kiedy wymienić filtr powietrza?

REKLAMA

Podczas sprawdzania poziomów oleju samochód powinien stać poziomo – nie wolno unosić jego jednej strony podnośnikiem. Po skończonej jeździe trzeba odczekać kilkanaście minut, aż wszystek olej spłynie na dno. Gdy po wykręceniu korka otworu rewizyjnego i zakołysaniu samochodem pojawi się w nim olej, poziom można uznać za właściwy. Jeżeli nie, należy go dolać, pamiętając, aby nie mieszać różnych gatunków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas wykręcania korków z otworów wlewowych i rewizyjnych skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego należy dopilnować, aby nie uszkodzić i nie zgubić znajdujących się pod nimi uszczelek. Najlepiej od razu wymienić je na nowe. Gdy to niemożliwe, stare osuszyć z oleju szmatką lub jednorazowym ręcznikiem papierowym i po stwierdzeniu, że są nieuszkodzone, nałożyć ostrożnie na korek i dokręcić. Nie używać przy tym zbyt dużej siły, zwłaszcza w przypadku obudów skrzyń biegów wykonanych ze stopów aluminium – bardzo łatwo zerwać w nich gwint.

Zobacz też: Usterki w układzie hamulcowym – jak ich szukać?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA