REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym?

Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym? fot. Newspress
Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Skrzynie biegów są w samochodach z przednim napędem, lub z silnikiem z tyłu, zintegrowane z mechanizmem różnicowym. W samochodach, w których napęd na tylne koła przenoszony jest wałem, mechanizm różnicowy znajduje się pośrodku tylnej osi w metalowej obudowie.

Jeżeli nie ma wycieków ze skrzyni biegów i z obudowy mechanizmu różnicowego, częste sprawdzanie poziomu oleju nie jest konieczne. W zupełności wystarczy to zrobić raz na każde 10000 km, przy okazji innych prac przy samochodzie. Gdy jednak istnieją wycieki, co łatwo sprawdzić podkładając na noc pod skrzynię biegów, oraz pod mechanizm różnicowy i tylne koła (w przypadku napędu na tylną oś) np. gazetę. Obecność na nich tłustych, czarno-brunatnych plam świadczy o istnieniu wycieków, które należy jak najszybciej usunąć.

REKLAMA

Zobacz również: Jak samemu wymienić tłumik?

W starszych modelach samochodów do sprawdzania poziomu oleju służyły specjalne otwory rewizyjne, zamykane przez śrubki-korki, wkręcane w boczne ścianki skrzyń biegów i w tylną połówkę obudowy mechanizmu różnicowego. Były one oznaczone najczęściej kolorem czerwonym. W przypadku trudności z ich rozpoznaniem trzeba skorzystać z instrukcji serwisowej samochodu. Bardzo wiele współczesnych samochodów nie ma ani otworu rewizyjnego w skrzyni biegów, ani nawet otworu spustowego do spuszczania zużytego oleju w mechanizmie różnicowym. Poziom oleju można skontrolować jedynie po wykręceniu korka otworu wlewowego, sprawdzając palcem, czy jest on w pobliżu dolnej krawędzi tego otworu. Czynność tę można wykonać jedynie po wjechaniu na kanał rewizyjny lub na przydrożny najazd (pomost do napraw samochodów).

Zobacz również: Kiedy wymienić filtr powietrza?

REKLAMA

Podczas sprawdzania poziomów oleju samochód powinien stać poziomo – nie wolno unosić jego jednej strony podnośnikiem. Po skończonej jeździe trzeba odczekać kilkanaście minut, aż wszystek olej spłynie na dno. Gdy po wykręceniu korka otworu rewizyjnego i zakołysaniu samochodem pojawi się w nim olej, poziom można uznać za właściwy. Jeżeli nie, należy go dolać, pamiętając, aby nie mieszać różnych gatunków.

Podczas wykręcania korków z otworów wlewowych i rewizyjnych skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego należy dopilnować, aby nie uszkodzić i nie zgubić znajdujących się pod nimi uszczelek. Najlepiej od razu wymienić je na nowe. Gdy to niemożliwe, stare osuszyć z oleju szmatką lub jednorazowym ręcznikiem papierowym i po stwierdzeniu, że są nieuszkodzone, nałożyć ostrożnie na korek i dokręcić. Nie używać przy tym zbyt dużej siły, zwłaszcza w przypadku obudów skrzyń biegów wykonanych ze stopów aluminium – bardzo łatwo zerwać w nich gwint.

Zobacz też: Usterki w układzie hamulcowym – jak ich szukać?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    REKLAMA

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA