REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym? fot. Newspress
Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Skrzynie biegów są w samochodach z przednim napędem, lub z silnikiem z tyłu, zintegrowane z mechanizmem różnicowym. W samochodach, w których napęd na tylne koła przenoszony jest wałem, mechanizm różnicowy znajduje się pośrodku tylnej osi w metalowej obudowie.

Jeżeli nie ma wycieków ze skrzyni biegów i z obudowy mechanizmu różnicowego, częste sprawdzanie poziomu oleju nie jest konieczne. W zupełności wystarczy to zrobić raz na każde 10000 km, przy okazji innych prac przy samochodzie. Gdy jednak istnieją wycieki, co łatwo sprawdzić podkładając na noc pod skrzynię biegów, oraz pod mechanizm różnicowy i tylne koła (w przypadku napędu na tylną oś) np. gazetę. Obecność na nich tłustych, czarno-brunatnych plam świadczy o istnieniu wycieków, które należy jak najszybciej usunąć.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak samemu wymienić tłumik?

W starszych modelach samochodów do sprawdzania poziomu oleju służyły specjalne otwory rewizyjne, zamykane przez śrubki-korki, wkręcane w boczne ścianki skrzyń biegów i w tylną połówkę obudowy mechanizmu różnicowego. Były one oznaczone najczęściej kolorem czerwonym. W przypadku trudności z ich rozpoznaniem trzeba skorzystać z instrukcji serwisowej samochodu. Bardzo wiele współczesnych samochodów nie ma ani otworu rewizyjnego w skrzyni biegów, ani nawet otworu spustowego do spuszczania zużytego oleju w mechanizmie różnicowym. Poziom oleju można skontrolować jedynie po wykręceniu korka otworu wlewowego, sprawdzając palcem, czy jest on w pobliżu dolnej krawędzi tego otworu. Czynność tę można wykonać jedynie po wjechaniu na kanał rewizyjny lub na przydrożny najazd (pomost do napraw samochodów).

Zobacz również: Kiedy wymienić filtr powietrza?

REKLAMA

Podczas sprawdzania poziomów oleju samochód powinien stać poziomo – nie wolno unosić jego jednej strony podnośnikiem. Po skończonej jeździe trzeba odczekać kilkanaście minut, aż wszystek olej spłynie na dno. Gdy po wykręceniu korka otworu rewizyjnego i zakołysaniu samochodem pojawi się w nim olej, poziom można uznać za właściwy. Jeżeli nie, należy go dolać, pamiętając, aby nie mieszać różnych gatunków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas wykręcania korków z otworów wlewowych i rewizyjnych skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego należy dopilnować, aby nie uszkodzić i nie zgubić znajdujących się pod nimi uszczelek. Najlepiej od razu wymienić je na nowe. Gdy to niemożliwe, stare osuszyć z oleju szmatką lub jednorazowym ręcznikiem papierowym i po stwierdzeniu, że są nieuszkodzone, nałożyć ostrożnie na korek i dokręcić. Nie używać przy tym zbyt dużej siły, zwłaszcza w przypadku obudów skrzyń biegów wykonanych ze stopów aluminium – bardzo łatwo zerwać w nich gwint.

Zobacz też: Usterki w układzie hamulcowym – jak ich szukać?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA