REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić filtry paliwa i powietrza?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Regularna wymiana filtrów paliwa i powietrza w naszym samochodzie może mieć duży wpływ na żywotność silnika i osiągi auta.  fot. Newspress
Regularna wymiana filtrów paliwa i powietrza w naszym samochodzie może mieć duży wpływ na żywotność silnika i osiągi auta. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana filtrów paliwa i powietrza w naszym samochodzie może mieć duży wpływ na żywotność silnika i osiągi auta. Podpowiadamy, jak wymienić filtr paliwa oraz filtr powietrza w samochodzie.

Każda część samochodu, która wykorzystuje do działania płyny lub powietrze, powinna być zabezpieczona filtrem separującym zanieczyszczenia. Filtr powietrza powinniśmy wymieniać średnio raz do roku lub po przejechaniu 15 000 kilometrów, natomiast filtr paliwa dwa razy rzadziej.

REKLAMA

REKLAMA

Filtr powietrza znajduje się zazwyczaj w plastikowej obudowie na szczycie lub z boku silnika. Obudowa to dużej wielkości element pod maską samochodu. Pokrywa filtra zazwyczaj przymocowana jest do reszty obudowy za pomocą metalowych klipsów lub zatrzasków. Można odgiąć je płaskim śrubokrętem lub nożem. Czasem pokrywa zabezpieczana jest śrubami.

Gdy usuniemy pokrywę, zobaczymy filtr, który może mieć kształt walca lub prostopadłościanu. Zazwyczaj ma jasny kolor, co ułatwia ocenić skalę zabrudzenia. Jest wykonany z miękkiego materiału lub papieru, więc jego wyjęcie nie powinno sprawić problemu. Po usunięciu filtra powinniśmy sprawdzić w jakim jest stanie. W tym celu wystarczy kilka razy wygiąć go i obserwować, czy wydostaje się z niego dużo kurzu/brudu. Jeśli tak, powinniśmy go wymienić. 

Zobacz również: Jak często trzeba wymieniać olej i jak dobrać go do swojego auta?

REKLAMA

Filtr powietrza można zakupić w dowolnym sklepie motoryzacyjnym. Jego koszt to od około 20 do 200 złotych, w zależności od typu, marki i modelu samochodu. Przy kupnie nowego filtra warto mieć ten zużyty przy sobie w celu porównania. Nowy filtr umieszczamy w obudowie i zabezpieczamy ją, aby się nie otworzyła. Najprostszymi filtrami powietrza są filtry typu papierowego, ich koszt to zwykle kilkanaście do kilkudziesięciu złotych. Można też zainwestować we wkładki filtrowe wyższej klasy, np. firmy K&N, które wystarczy okresowo czyścić i smarować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana filtra paliwa jest nieco bardziej skomplikowana, gdyż samo odnalezienie go może być wyzwaniem. W większości samochodów nowej generacji filtr paliwa znajduje się w baku paliwowym. W takim przypadku polecamy skorzystać z usługi fachowca.

Zobacz również: Jak sprawdzić kompetencje mechanika?

Samodzielna wymiana

Jeśli jednak filtr paliwa jest w zasięgu ręki, możemy z powodzeniem zabrać się do jego wymiany. Filtr raczej rzadko znajduje się w komorze silnika, zaś najczęściej montuje się go w okolicy baku paliwa. Jeśli nie jest widoczny lub nie umiemy go rozpoznać, możemy poszukać przewodu paliwowego, który jest miękki, mniej więcej o grubości palca, poprowadzony z tylnej części samochodu. Przewód powinien nas doprowadzić do filtra paliwa. Te dwa elementy zazwyczaj połączone są z pomocą małej, metalowej opaski, którą należy rozgiąć śrubokrętem lub odkręcić w zależności od typu zamontowanej opaski.

Filtr podłączony jest do przewodów prowadzonych z baku do silnika. Odłączamy go, a przewody zabezpieczamy tak, aby nie wyciekała z nich benzyna. Możemy zrobić to np. zatykając je dwoma ołówkami. Zastępując stary filtr nowym, upewnijmy się, że kierujemy go w dobrą stronę. Zazwyczaj na filtrze jest strzałka, informująca o kierunku przepływu paliwa. Jeśli jednak jej nie ma, radzi się zapamiętać ułożenie starego filtra przed ściągnięciem. Przy montażu ważne jest, aby naciągnąć przewody na króćce filtra tak głęboko, jak to tylko możliwe, a następnie założyć opaski zaciskowe. Powinny one być w zestawie z filtrem, o ile w naszym modelu samochodu producent zastosował jednorazowe. Jeśli nie, możemy użyć starych opasek.

Filtry paliwa i powietrza są bardzo ważnym elementem funkcjonowania silnika naszego samochodu. Regularne kontrole i wymiany mogą poprawić osiągi auta oraz przedłużyć żywotność silnika. Dbajmy więc o to, aby filtry były zawsze w dobrym stanie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA