Jak wymienić filtry paliwa i powietrza?
REKLAMA
REKLAMA
Każda część samochodu, która wykorzystuje do działania płyny lub powietrze, powinna być zabezpieczona filtrem separującym zanieczyszczenia. Filtr powietrza powinniśmy wymieniać średnio raz do roku lub po przejechaniu 15 000 kilometrów, natomiast filtr paliwa dwa razy rzadziej.
REKLAMA
REKLAMA
Filtr powietrza znajduje się zazwyczaj w plastikowej obudowie na szczycie lub z boku silnika. Obudowa to dużej wielkości element pod maską samochodu. Pokrywa filtra zazwyczaj przymocowana jest do reszty obudowy za pomocą metalowych klipsów lub zatrzasków. Można odgiąć je płaskim śrubokrętem lub nożem. Czasem pokrywa zabezpieczana jest śrubami.
Gdy usuniemy pokrywę, zobaczymy filtr, który może mieć kształt walca lub prostopadłościanu. Zazwyczaj ma jasny kolor, co ułatwia ocenić skalę zabrudzenia. Jest wykonany z miękkiego materiału lub papieru, więc jego wyjęcie nie powinno sprawić problemu. Po usunięciu filtra powinniśmy sprawdzić w jakim jest stanie. W tym celu wystarczy kilka razy wygiąć go i obserwować, czy wydostaje się z niego dużo kurzu/brudu. Jeśli tak, powinniśmy go wymienić.
Zobacz również: Jak często trzeba wymieniać olej i jak dobrać go do swojego auta?
Filtr powietrza można zakupić w dowolnym sklepie motoryzacyjnym. Jego koszt to od około 20 do 200 złotych, w zależności od typu, marki i modelu samochodu. Przy kupnie nowego filtra warto mieć ten zużyty przy sobie w celu porównania. Nowy filtr umieszczamy w obudowie i zabezpieczamy ją, aby się nie otworzyła. Najprostszymi filtrami powietrza są filtry typu papierowego, ich koszt to zwykle kilkanaście do kilkudziesięciu złotych. Można też zainwestować we wkładki filtrowe wyższej klasy, np. firmy K&N, które wystarczy okresowo czyścić i smarować.
Wymiana filtra paliwa jest nieco bardziej skomplikowana, gdyż samo odnalezienie go może być wyzwaniem. W większości samochodów nowej generacji filtr paliwa znajduje się w baku paliwowym. W takim przypadku polecamy skorzystać z usługi fachowca.
Zobacz również: Jak sprawdzić kompetencje mechanika?
Samodzielna wymiana
REKLAMA
Jeśli jednak filtr paliwa jest w zasięgu ręki, możemy z powodzeniem zabrać się do jego wymiany. Filtr raczej rzadko znajduje się w komorze silnika, zaś najczęściej montuje się go w okolicy baku paliwa. Jeśli nie jest widoczny lub nie umiemy go rozpoznać, możemy poszukać przewodu paliwowego, który jest miękki, mniej więcej o grubości palca, poprowadzony z tylnej części samochodu. Przewód powinien nas doprowadzić do filtra paliwa. Te dwa elementy zazwyczaj połączone są z pomocą małej, metalowej opaski, którą należy rozgiąć śrubokrętem lub odkręcić w zależności od typu zamontowanej opaski.
Filtr podłączony jest do przewodów prowadzonych z baku do silnika. Odłączamy go, a przewody zabezpieczamy tak, aby nie wyciekała z nich benzyna. Możemy zrobić to np. zatykając je dwoma ołówkami. Zastępując stary filtr nowym, upewnijmy się, że kierujemy go w dobrą stronę. Zazwyczaj na filtrze jest strzałka, informująca o kierunku przepływu paliwa. Jeśli jednak jej nie ma, radzi się zapamiętać ułożenie starego filtra przed ściągnięciem. Przy montażu ważne jest, aby naciągnąć przewody na króćce filtra tak głęboko, jak to tylko możliwe, a następnie założyć opaski zaciskowe. Powinny one być w zestawie z filtrem, o ile w naszym modelu samochodu producent zastosował jednorazowe. Jeśli nie, możemy użyć starych opasek.
Filtry paliwa i powietrza są bardzo ważnym elementem funkcjonowania silnika naszego samochodu. Regularne kontrole i wymiany mogą poprawić osiągi auta oraz przedłużyć żywotność silnika. Dbajmy więc o to, aby filtry były zawsze w dobrym stanie.
REKLAMA
REKLAMA