Jak często robić przegląd samochodu?
REKLAMA
REKLAMA
Jak często robić przegląd samochodu?
Najprostszą wskazówką definiującą częstotliwość wizyt w serwisie jest oczywiście spojrzenie do książki serwisowej i sprawdzenie zaleceń producenta. Niestety, od wielu już lat panuje niepokojący trend sztucznego wydłużania czasu między obligatoryjnymi wizytami w warsztacie, co zdecydowanie nie ma dobrego wpływu na podzespoły samochodu.
REKLAMA
– Jako rozsądne minimum pomiędzy przeglądami u mechanika powinniśmy przyjąć przebieg 15 000 kilometrów lub okres jednego roku. Z taką częstotliwością należy wymieniać olej silnikowy. Większość olejów z czasem zaczyna tracić swoje właściwości, co skutkuje spadkiem poziomu ochrony jednostki napędowej i stopniowym pogarszaniem się jej kondycji – komentuje Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska.
Zobacz też: Kara za spóźniony przegląd techniczny
Odwiedź warsztat i sprawdź płyny eksploatacyjne
REKLAMA
Znacznie rzadziej, ale również regularnie, należy wymieniać płyn hamulcowy, gdyż chłonie on wilgoć z otoczenia, co sprawia, że obniża się temperatura jego wrzenia. Stan ten może doprowadzić
do szybkiego „zagotowania się” hamulców, co niemal uniemożliwi zatrzymanie auta! Zaleca się jego wymianę co dwa lata lub co 60 000 kilometrów.
Większość producentów nie wskazuje jednoznacznie terminów wymian płynu chłodniczego oraz oleju w skrzyni biegów. Nie znaczy to jednak, że nie ulegają one degradacji czy zużyciu. Jeśli więc nie
ma o tym słowa w instrukcji, powinniśmy wymieniać płyn chłodniczy co 2-4 lata, w zależności od intensywności eksploatacji. Natomiast w przypadku manualnej skrzyni biegów co 5 lat lub 100 000 kilometrów. Właściciele „automatów” powinni przeprowadzić pierwszą wymianę nawet po 60 000 kilometrów (jeśli użytkujemy samochód intensywnie), a kolejne co 30-40 000 kilometrów.
Zobacz też: Auto nie przeszło przeglądu technicznego - co zrobić?
Serwis klimatyzacji
REKLAMA
Przynajmniej raz do roku należy również serwisować klimatyzację. Standardowy przegląd powinien obejmować wymianę filtra kabinowego, a także odgrzybianie całej instalacji. Wpływa to nie tylko na wydajność całego układu, ale także na nasze zdrowie. Korzystanie z zanieczyszczonej klimatyzacji może w skrajnych przypadkach sprawić, że nabawimy się alergii. Istotne jest także kontrolowanie poziomu chłodziwa w układzie. Jego niski poziom powoduje spadek wydajności chłodzenia, a zupełny brak może doprowadzić do zatarcia się sprężarki, której naprawa jest bardzo kosztowna.
Przy okazji standardowej wizyty w serwisie warto sprawdzić ogólny stan techniczny auta – na przykład zużycie zawieszenia, klocków i tarcz hamulcowych, kontrola zużycia wycieraczek, prawidłowe funkcjonowanie oświetlenia czy poziom ciśnienia w oponach. Wszystko to wpływa nie tylko na kondycję samochodu, ale również na bezpieczeństwo podróży.
Warto również odwiedzić serwis za każdym razem, kiedy zauważymy jakąś potencjalną usterkę. Niech czujność obudzi stukanie podczas przejeżdżania przez nierówności, które może być czymś błahym (chociażby wybity łącznik stabilizatora), ale równie dobrze może być pierwszym objawem poważniejszej usterki.
Źródło: Shell
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.