REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ocena bezwypadkowości auta w ASO - warto?

mechanik, stłuczka, rysa, blacharz Fot. Fotolia
mechanik, stłuczka, rysa, blacharz Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób przed zakupem auta sprawdza stan jego karoserii w serwisie ASO. Okazuje się, że większość takich warsztatów nie jest w stanie na 100% stwierdzić, że auto jest bezwypadkowe. Jak to możliwe?

Decydując się na zakup używanego pojazdu warto poddać go badaniu technicznemu nie tylko pod kątem mechanicznym, ale i blacharskim. Trzeba sobie zdać bowiem sprawę z faktu, że na polskim rynku dominują auta z przeszłością powypadkową. To może rodzić poważnej obawy dotyczące nie tylko poziomu bezpieczeństwa jakie takie auto zapewnia, ale i kondycji jego mechanicznych podzespołów.

REKLAMA

Przegląd karoserii w ASO

Aby ocenić stan tzw. blacharki auta przyszli nabywcy pojazdu bardzo często oddają auto do serwisu ASO danej marki. Tam zostają poinformowani, że mogą wykonać tzw. przegląd przedzakupowy, który zweryfikuje stan mechaniczny auta oraz jego powłoki lakierniczej. Problem polega na tym, że ocena powłoki lakierniczej pojazdu wykonana za pomocą tzw. miernika grubości lakieru bardzo często nie jest miarodajna. Dlaczego?

Zobacz też: Stan techniczny auta w ogłoszeniu i w rzeczywistości - raport

Badanie powłoki lakierniczej auta

Zdecydowana większość sprawdzanych przez nas serwisów ASO na pytanie o przegląd stanu nadwozia auta zaproponował zwykle badanie miernikiem grubości powłoki lakierniczej. Według ich zapewnień przyrząd ten pomoże specjaliście zweryfikować czy auto było naprawiane czy nie. W rzeczywistości, nie warto przykładać do tego badania przesadnej, bowiem serwis, który się podejmuje takiej weryfikacji nie wyda nam zaświadczenia o bezwypadkowości auta. Dlaczego?

Zobacz też: Kontrola stanu technicznego auta przed zakupem - nie zawsze jest możliwa

Miernik prawdę Ci powie?

Serwis ASO, który bada grubość powłoki lakierniczej na poszczególnych elementach poszycia, stwierdza w gruncie rzeczy tylko to, czy któryś z nich nie był przypadkiem naprawiany (powtórne lakierowanie, nałożenie szpachlówki samochodowej itd.). Tego typu badanie nie określi jednak, czy któryś z elementów nie został w całości wymieniony na inny np. używany z innego pojazdu. To zweryfikować może przede wszystkim doświadczony blacharz lub lakiernik, ale przy dzisiejszym stopniu zaawansowania i umiejętności polskich blacharzy bardzo często jest to niezwykle trudne. Osobiście znam przypadek, że serwis ASO nie stwierdził napraw w aucie, które miało za sobą poważny wypadek.

Rama naprawcza - kosztowne ale skuteczne badanie

Dlatego decydując się na zakup używanego pojazdu, warto zabrać na jego oględziny doświadczonego blacharza lub oddać auto do takiego warsztatu blacharskiego (niekoniecznie autoryzowanego), który może wstawić samochód na tzw. ramę. Za pomocą tego urządzenia (oraz dodatkowych maszyn pomiarowych) specjalista może pomierzyć punkty konstrukcyjne auta (punkty bazowe). Jeśli odległości pomiędzy poszczególnymi punktami (pionowymi bądź poziomymi) nie będą zgodne z fabrycznymi to będzie jasny znak, że auto przeszło poważniejszą naprawę. A to już znacznie poważniejszy argument, aby zrezygnować z zakupu danego pojazdu niż tylko ślady po powtórnym lakierowaniu jakiegoś elementu jaki stwierdził serwis ASO na podstawie miernika. Koszt takiego badania jest zróżnicowany ale przeciętnie wynosi ok. 500 zł.

W kolejnym artykule przedstawimy wam koszty przeglądów za badanie powłoki lakierniczej w ASO oraz odpowiemy na pytanie czy są serwisy, które mogą zmierzyć auto na ramie naprawczej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Typy ładowarek samochodowych. Moc ważniejsza od liczby punktów! Przynajmniej dla ciężarówek

    Elektryfikacja oznacza konieczność rozbudowy sieci stacji ładowania. Dziś jednak coraz jaśniejsze staje się to, że do tej pory Europa szła w złym kierunku. Bo na mapie nie liczy się wcale ilość punktów, a oferowania przez nie moc.

    Kto musi odśnieżać drogi? Czasami to obowiązek... kierowcy. Inaczej zapłaci odszkodowanie

    Kierowcy też muszą odśnieżać drogi. Co prawda nie publiczne, ale mimo wszystko obowiązek taki mają. I warto o nim pamiętać. Zwłaszcza że w razie jego zaniedbania, mandat dochodzący do 1500 zł to naprawdę najmniejszy z problemów.

    Powołanie samochodu do wojska w 2024 r. Temat powraca. Jest nowe rozporządzenie

    Temat powołania samochodu do wojska powraca. A wszystko za sprawą rozporządzenia ministra o groźnie brzmiącej nazwie. To mówi o rodzajach rzeczy ruchomych podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. Co to oznacza dla kierowców?

    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    REKLAMA

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    Zmiany dla kierowców w 2024 r. Lista jest długa. Szykuje się kolejna rewolucja w przepisach

    Pojawią się strefy czystego transportu, konfiskata samochodu pijanych kierowców oraz obowiązkowa kamera na kierownicy i czarna skrzynka w aucie. A to dopiero początek zmian dla kierowców, które przyniesie 366 dni 2024 r. W tym materiale znajdziesz pełną listę nowości.

    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    REKLAMA

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    REKLAMA