REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ocena bezwypadkowości auta w ASO - warto?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
mechanik, stłuczka, rysa, blacharz Fot. Fotolia
mechanik, stłuczka, rysa, blacharz Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób przed zakupem auta sprawdza stan jego karoserii w serwisie ASO. Okazuje się, że większość takich warsztatów nie jest w stanie na 100% stwierdzić, że auto jest bezwypadkowe. Jak to możliwe?

Decydując się na zakup używanego pojazdu warto poddać go badaniu technicznemu nie tylko pod kątem mechanicznym, ale i blacharskim. Trzeba sobie zdać bowiem sprawę z faktu, że na polskim rynku dominują auta z przeszłością powypadkową. To może rodzić poważnej obawy dotyczące nie tylko poziomu bezpieczeństwa jakie takie auto zapewnia, ale i kondycji jego mechanicznych podzespołów.

REKLAMA

Przegląd karoserii w ASO

Aby ocenić stan tzw. blacharki auta przyszli nabywcy pojazdu bardzo często oddają auto do serwisu ASO danej marki. Tam zostają poinformowani, że mogą wykonać tzw. przegląd przedzakupowy, który zweryfikuje stan mechaniczny auta oraz jego powłoki lakierniczej. Problem polega na tym, że ocena powłoki lakierniczej pojazdu wykonana za pomocą tzw. miernika grubości lakieru bardzo często nie jest miarodajna. Dlaczego?

Zobacz też: Stan techniczny auta w ogłoszeniu i w rzeczywistości - raport

Badanie powłoki lakierniczej auta

Zdecydowana większość sprawdzanych przez nas serwisów ASO na pytanie o przegląd stanu nadwozia auta zaproponował zwykle badanie miernikiem grubości powłoki lakierniczej. Według ich zapewnień przyrząd ten pomoże specjaliście zweryfikować czy auto było naprawiane czy nie. W rzeczywistości, nie warto przykładać do tego badania przesadnej, bowiem serwis, który się podejmuje takiej weryfikacji nie wyda nam zaświadczenia o bezwypadkowości auta. Dlaczego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kontrola stanu technicznego auta przed zakupem - nie zawsze jest możliwa

Miernik prawdę Ci powie?

Serwis ASO, który bada grubość powłoki lakierniczej na poszczególnych elementach poszycia, stwierdza w gruncie rzeczy tylko to, czy któryś z nich nie był przypadkiem naprawiany (powtórne lakierowanie, nałożenie szpachlówki samochodowej itd.). Tego typu badanie nie określi jednak, czy któryś z elementów nie został w całości wymieniony na inny np. używany z innego pojazdu. To zweryfikować może przede wszystkim doświadczony blacharz lub lakiernik, ale przy dzisiejszym stopniu zaawansowania i umiejętności polskich blacharzy bardzo często jest to niezwykle trudne. Osobiście znam przypadek, że serwis ASO nie stwierdził napraw w aucie, które miało za sobą poważny wypadek.

Rama naprawcza - kosztowne ale skuteczne badanie

Dlatego decydując się na zakup używanego pojazdu, warto zabrać na jego oględziny doświadczonego blacharza lub oddać auto do takiego warsztatu blacharskiego (niekoniecznie autoryzowanego), który może wstawić samochód na tzw. ramę. Za pomocą tego urządzenia (oraz dodatkowych maszyn pomiarowych) specjalista może pomierzyć punkty konstrukcyjne auta (punkty bazowe). Jeśli odległości pomiędzy poszczególnymi punktami (pionowymi bądź poziomymi) nie będą zgodne z fabrycznymi to będzie jasny znak, że auto przeszło poważniejszą naprawę. A to już znacznie poważniejszy argument, aby zrezygnować z zakupu danego pojazdu niż tylko ślady po powtórnym lakierowaniu jakiegoś elementu jaki stwierdził serwis ASO na podstawie miernika. Koszt takiego badania jest zróżnicowany ale przeciętnie wynosi ok. 500 zł.

W kolejnym artykule przedstawimy wam koszty przeglądów za badanie powłoki lakierniczej w ASO oraz odpowiemy na pytanie czy są serwisy, które mogą zmierzyć auto na ramie naprawczej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA