REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
mechanik, stłuczka, rysa, blacharz Fot. Fotolia
mechanik, stłuczka, rysa, blacharz Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób przed zakupem auta sprawdza stan jego karoserii w serwisie ASO. Okazuje się, że większość takich warsztatów nie jest w stanie na 100% stwierdzić, że auto jest bezwypadkowe. Jak to możliwe?

Decydując się na zakup używanego pojazdu warto poddać go badaniu technicznemu nie tylko pod kątem mechanicznym, ale i blacharskim. Trzeba sobie zdać bowiem sprawę z faktu, że na polskim rynku dominują auta z przeszłością powypadkową. To może rodzić poważnej obawy dotyczące nie tylko poziomu bezpieczeństwa jakie takie auto zapewnia, ale i kondycji jego mechanicznych podzespołów.

REKLAMA

Przegląd karoserii w ASO

Aby ocenić stan tzw. blacharki auta przyszli nabywcy pojazdu bardzo często oddają auto do serwisu ASO danej marki. Tam zostają poinformowani, że mogą wykonać tzw. przegląd przedzakupowy, który zweryfikuje stan mechaniczny auta oraz jego powłoki lakierniczej. Problem polega na tym, że ocena powłoki lakierniczej pojazdu wykonana za pomocą tzw. miernika grubości lakieru bardzo często nie jest miarodajna. Dlaczego?

Zobacz też: Stan techniczny auta w ogłoszeniu i w rzeczywistości - raport

Badanie powłoki lakierniczej auta

Zdecydowana większość sprawdzanych przez nas serwisów ASO na pytanie o przegląd stanu nadwozia auta zaproponował zwykle badanie miernikiem grubości powłoki lakierniczej. Według ich zapewnień przyrząd ten pomoże specjaliście zweryfikować czy auto było naprawiane czy nie. W rzeczywistości, nie warto przykładać do tego badania przesadnej, bowiem serwis, który się podejmuje takiej weryfikacji nie wyda nam zaświadczenia o bezwypadkowości auta. Dlaczego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kontrola stanu technicznego auta przed zakupem - nie zawsze jest możliwa

Miernik prawdę Ci powie?

Serwis ASO, który bada grubość powłoki lakierniczej na poszczególnych elementach poszycia, stwierdza w gruncie rzeczy tylko to, czy któryś z nich nie był przypadkiem naprawiany (powtórne lakierowanie, nałożenie szpachlówki samochodowej itd.). Tego typu badanie nie określi jednak, czy któryś z elementów nie został w całości wymieniony na inny np. używany z innego pojazdu. To zweryfikować może przede wszystkim doświadczony blacharz lub lakiernik, ale przy dzisiejszym stopniu zaawansowania i umiejętności polskich blacharzy bardzo często jest to niezwykle trudne. Osobiście znam przypadek, że serwis ASO nie stwierdził napraw w aucie, które miało za sobą poważny wypadek.

Rama naprawcza - kosztowne ale skuteczne badanie

Dlatego decydując się na zakup używanego pojazdu, warto zabrać na jego oględziny doświadczonego blacharza lub oddać auto do takiego warsztatu blacharskiego (niekoniecznie autoryzowanego), który może wstawić samochód na tzw. ramę. Za pomocą tego urządzenia (oraz dodatkowych maszyn pomiarowych) specjalista może pomierzyć punkty konstrukcyjne auta (punkty bazowe). Jeśli odległości pomiędzy poszczególnymi punktami (pionowymi bądź poziomymi) nie będą zgodne z fabrycznymi to będzie jasny znak, że auto przeszło poważniejszą naprawę. A to już znacznie poważniejszy argument, aby zrezygnować z zakupu danego pojazdu niż tylko ślady po powtórnym lakierowaniu jakiegoś elementu jaki stwierdził serwis ASO na podstawie miernika. Koszt takiego badania jest zróżnicowany ale przeciętnie wynosi ok. 500 zł.

W kolejnym artykule przedstawimy wam koszty przeglądów za badanie powłoki lakierniczej w ASO oraz odpowiemy na pytanie czy są serwisy, które mogą zmierzyć auto na ramie naprawczej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA