REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy kupować części nowe, kiedy regenerowane, a kiedy używane?

Paulina Samoraj
Kiedy kupować części nowe, kiedy regenerowane, a kiedy używane? Fot. Fotolia
Kiedy kupować części nowe, kiedy regenerowane, a kiedy używane? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Posiadając auto trzeba liczyć się z kosztami. Od nas jednak zależy stan i jakoś podzespołów, które zamontujemy. Kiedy zdecydować się na nowe części, a kiedy można wybrać tańsze rozwiązania?

Kiedy stosować tylko części nowe?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę czy dany element bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo. Głównie dotyczy to podzespołów układu hamulcowego: klocków, tarcz, przewodów i pomp oraz układu kierowniczego – wahaczy, drążków oraz końcówek. Użycie tańszego odpowiednika wiąże się z dużym ryzykiem dla naszego życia i zdrowia.

REKLAMA

REKLAMA

Do stanu elementów mających wpływ na nasze bezpieczeństwo zaliczyć należy również układ zawieszenia. Mocno zużyte sprężyny zawieszenia mogą wyrządzić wiele szkód. Znajdują się one w bliskim otoczeniu koła, dlatego też ewentualne ich pęknięcie mogło by doprowadzić do uszkodzenia opony.

Dodatkowo według prawa musimy naprawić lub wymienić uszkodzone części układu wydechowego na nowe. Ma to na celu mniejszej emisji splin i dobro środowiska.

Jednak nie jesteśmy ograniczeni tylko do kupna nowych elementów. Na rynku dostępne są wysokiej klasy, tańsze zamienniki, które również charakteryzują się podobnymi parametrami. Dlatego też nie ma nic złego w wyborze tańszego oleju lub filtru.

REKLAMA

Zobacz też: Czyszczenie silnika suchym lodem – koszty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Części regenerowane

Czasem jednak bywa tak, że wymiana na nowe niektórych podzespołów jest zwyczajnie nieopłacalna lub w skrajnych przypadkach niemożliwa. W takiej sytuacje niezwykle pomocne są części regenerowane. Takie rozwiązanie sprawdza się w przypadku drogich turbosprężarek. Za połowę ceny, po regeneracji, otrzymać można w pełni sprawny produkt, w którym wszystkie części zostały wymienione na nowe. Dotyczy to również przekładni kierowniczych.
Częstym problemem elementów regenerowanych jest brak zamienników. Przykładem tego są zaciski hamulcowe w niektórych pojazdach. W takiej sytuacji należy wybrać podzespoły odnowione przez wyspecjalizowane serwisy.

Stosowanie części używanych ma swoje zalety i wady. Klasyczny problem elementów wcześniej eksploatowanych to brak gwarancji. Zawsze istnieje ryzyko, że dana, naprawiona usterka może w każdej chwili powrócić. Niejednokrotnie zdarza się, że części używane pochodzą z pojazdów, które uległy wypadkowi. Zatem nie znamy ich dokładnego stopnia uszkodzenia.  Jeżeli już z różnych względów zdecydujemy się na używane elementy, pamiętajmy, żeby dotyczyły one wyłącznie części niemających wpływu na nasze bezpieczeństwo. Do tej grupy należą na przykład podnośniki okien, elementy drzwi lub tapicerki czy nawet boczne szyby.

Zobacz też: Nowoczesne warsztaty mechaniczne - jak wybrać najlepszy?

Źródło: materiały prasowe Martom

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA