REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływ zmiennej pogody na działanie samochodu

Wpływ zmiennej pogody na działanie samochodu. Fot. Fotolia
Wpływ zmiennej pogody na działanie samochodu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Silnik, układ elektryczny i układ hamulcowy są najbardziej narażone na negatywny wpływ na zmiennych warunków pogodowych. Dokładnie takich, jakie mamy często w Polsce.

W upale rosną temperatury robocze m.in. w układach smarowania

Specjaliści podkreślają, że podczas jazdy w upale rosną przede wszystkim temperatury robocze w układzie smarowania (silnika, skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego) oraz w układzie chłodzenia. Jeśli układy te są sprawne, a kierowcy zadbali o elementy takie jak: odpowiednie ciśnienie oleju, właściwy jego dobór, sprawny termostat, właściwy płyn w układzie chłodzenia, sprawne wentylatory i czysta chłodnica – temperatury powinny utrzymywać się w zalecanych zakresach. Jeśli jednak nie wszystkie elementy funkcjonują prawidłowo, przegrzaniu może ulec np. silnik samochodu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czyszczenie silnika suchym lodem – koszty

Do takiej sytuacji dochodzi m.in. jeśli nie sprawdzono płynu w układzie chłodzenia i jest on eksploatowany dłużej niż 3 lata. Funkcją płynu jest nie tylko odbieranie i transportowanie ciepła, ale również smarowanie układu uszczelnień pompy cieczy chłodzącej, a jego właściwości z wiekiem się pogarszają.
Podczas letnich upałów ważne jest także poprawne działanie termostatu oraz to czy – i w którym momencie – uruchamiają się wentylatory zamontowane na chłodnicy. Zwykle w czasie upałów wentylator działa jeszcze kilka chwil po wyłączeniu silnika. Jeśli tak nie jest, weryfikacji w serwisie wymaga działanie czujników temperatury i włącznika wentylatora. W starszych samochodach na przegrzewanie się układu może też mieć wpływ zakamieniona od wewnątrz i oblepiona owadami
z zewnątrz chłodnica. Nie zapewnia wtedy odpowiedniego przepływu i schłodzenia płynu, co może doprowadzić do awarii. Upały nie są również korzystne dla poprawnego działania akumulatora. Nie wszyscy kierowcy mają świadomość, że gorzej znosi on wysokie temperatury latem, niż niskie zimą.

– Akumulator obsługowy nagrzewając się, zwiększa dynamikę odparowywania wody, dlatego w ciepłe dni należy sprawdzać poziom elektrolitu i ewentualnie uzupełniać go dolewając destylowanej wody – przypomina Witold Rogowski z sieci ProfiAuto.

REKLAMA

Zobacz też: Styl jazdy, a żywotność silnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wpływ ciepła na klocki hamulcowe

Letnia aura miewa też niekorzystny wpływ na układ hamulcowy, Przy silnym nasłonecznieniu temperatura jezdni dochodzi do 70 stopni Celsjusza, co powoduje efekt „płynięcia” opony po asfalcie i znaczne wydłużenie drogi hamowania. Słabej jakości klocki hamulcowe pod wpływem ciepła szybciej poddają się zjawisku fadingu, czyli zaniku siły hamowania i będą potrzebowały większej siły do osiągnięcia efektu skutecznego wyhamowania przed przeszkodą. Do wysokich temperatur nie są także w żadnym razie przystosowane zimowe opony. Miękka mieszkanka, z której są wykonane, bardzo szybko się wtedy zużywa i nie zapewniają odpowiedniego trzymania bocznego na zakrętach, co wydłuża drogę hamowania i zaburza stabilność pojazdu.

Także obfite letnie opady i burze mogą mieć zgubny wpływ na stan samochodu, m. in. jeśli jego właściciel nie dostosuje techniki jazdy do warunków atmosferycznych. Podróżując w czasie burzy, nie należy się obawiać porażenia piorunem, ponieważ samochód działa w przybliżeniu jak tzw. klatka Faradaya i wyładowania nie zagrażają jego pasażerom ani elementom wyposażenia. Trzeba jednak przede wszystkim mieć na uwadze to, że na drodze mogą znaleźć się konary drzew czy zerwane sieci energetyczne. W przypadku przemieszczania się samochodem podczas gwałtownych ulew, najlepiej unikać także wjeżdżania w głębokie kałuże. Jeśli nie ma innej drogi, należy to zrobić powoli, na pierwszym biegu i lekko dodając gazu tak, aby końcowy tłumik nie zassał wody. Na takie przejazdy kierowcy powinni decydować się tylko wtedy, gdy upewnią się, że inny, wyższy pojazd pokonał przeszkodę nie zanurzając się bardziej niż do połowy koła. Zagraża im wówczas nie tylko głębokość rozlewiska, ale także to, co się w nim może znajdować.

Zobacz też: Kiedy i po co wymieniać filtry w samochodzie?

– Kamienie, gałęzie czy inne ostre przedmioty zgromadzone w rozlewiskach są w stanie uszkodzić pojazd np. poprzez urwanie wahacza czy uszkodzenie miski olejowej. Do kosztownej awarii może też doprowadzić dostanie się wody do filtru powietrza, układu zapłonowego czy silnika. Kierowcy powinni zwrócić także uwagę drożne odpływy w podszybiu, ponieważ wielu producentów samochodów umieszcza w nich sterowniki i zbierająca się tam woda może doprowadzić do zniszczenia wiązek i wtyczek połączeniowych. Należy również uważać na zalanie wnętrza auta, bo znajduje się w nim wiele sterowników, silników elektrycznych, kabli oraz wtyczek wrażliwych na działanie wilgoci – uzupełniają eksperci ProfiAuto.

Źródło: Materiały ProfiAuto

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA