REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływ zmiennej pogody na działanie samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Wpływ zmiennej pogody na działanie samochodu. Fot. Fotolia
Wpływ zmiennej pogody na działanie samochodu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Silnik, układ elektryczny i układ hamulcowy są najbardziej narażone na negatywny wpływ na zmiennych warunków pogodowych. Dokładnie takich, jakie mamy często w Polsce.

W upale rosną temperatury robocze m.in. w układach smarowania

Specjaliści podkreślają, że podczas jazdy w upale rosną przede wszystkim temperatury robocze w układzie smarowania (silnika, skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego) oraz w układzie chłodzenia. Jeśli układy te są sprawne, a kierowcy zadbali o elementy takie jak: odpowiednie ciśnienie oleju, właściwy jego dobór, sprawny termostat, właściwy płyn w układzie chłodzenia, sprawne wentylatory i czysta chłodnica – temperatury powinny utrzymywać się w zalecanych zakresach. Jeśli jednak nie wszystkie elementy funkcjonują prawidłowo, przegrzaniu może ulec np. silnik samochodu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czyszczenie silnika suchym lodem – koszty

Do takiej sytuacji dochodzi m.in. jeśli nie sprawdzono płynu w układzie chłodzenia i jest on eksploatowany dłużej niż 3 lata. Funkcją płynu jest nie tylko odbieranie i transportowanie ciepła, ale również smarowanie układu uszczelnień pompy cieczy chłodzącej, a jego właściwości z wiekiem się pogarszają.
Podczas letnich upałów ważne jest także poprawne działanie termostatu oraz to czy – i w którym momencie – uruchamiają się wentylatory zamontowane na chłodnicy. Zwykle w czasie upałów wentylator działa jeszcze kilka chwil po wyłączeniu silnika. Jeśli tak nie jest, weryfikacji w serwisie wymaga działanie czujników temperatury i włącznika wentylatora. W starszych samochodach na przegrzewanie się układu może też mieć wpływ zakamieniona od wewnątrz i oblepiona owadami
z zewnątrz chłodnica. Nie zapewnia wtedy odpowiedniego przepływu i schłodzenia płynu, co może doprowadzić do awarii. Upały nie są również korzystne dla poprawnego działania akumulatora. Nie wszyscy kierowcy mają świadomość, że gorzej znosi on wysokie temperatury latem, niż niskie zimą.

– Akumulator obsługowy nagrzewając się, zwiększa dynamikę odparowywania wody, dlatego w ciepłe dni należy sprawdzać poziom elektrolitu i ewentualnie uzupełniać go dolewając destylowanej wody – przypomina Witold Rogowski z sieci ProfiAuto.

REKLAMA

Zobacz też: Styl jazdy, a żywotność silnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wpływ ciepła na klocki hamulcowe

Letnia aura miewa też niekorzystny wpływ na układ hamulcowy, Przy silnym nasłonecznieniu temperatura jezdni dochodzi do 70 stopni Celsjusza, co powoduje efekt „płynięcia” opony po asfalcie i znaczne wydłużenie drogi hamowania. Słabej jakości klocki hamulcowe pod wpływem ciepła szybciej poddają się zjawisku fadingu, czyli zaniku siły hamowania i będą potrzebowały większej siły do osiągnięcia efektu skutecznego wyhamowania przed przeszkodą. Do wysokich temperatur nie są także w żadnym razie przystosowane zimowe opony. Miękka mieszkanka, z której są wykonane, bardzo szybko się wtedy zużywa i nie zapewniają odpowiedniego trzymania bocznego na zakrętach, co wydłuża drogę hamowania i zaburza stabilność pojazdu.

Także obfite letnie opady i burze mogą mieć zgubny wpływ na stan samochodu, m. in. jeśli jego właściciel nie dostosuje techniki jazdy do warunków atmosferycznych. Podróżując w czasie burzy, nie należy się obawiać porażenia piorunem, ponieważ samochód działa w przybliżeniu jak tzw. klatka Faradaya i wyładowania nie zagrażają jego pasażerom ani elementom wyposażenia. Trzeba jednak przede wszystkim mieć na uwadze to, że na drodze mogą znaleźć się konary drzew czy zerwane sieci energetyczne. W przypadku przemieszczania się samochodem podczas gwałtownych ulew, najlepiej unikać także wjeżdżania w głębokie kałuże. Jeśli nie ma innej drogi, należy to zrobić powoli, na pierwszym biegu i lekko dodając gazu tak, aby końcowy tłumik nie zassał wody. Na takie przejazdy kierowcy powinni decydować się tylko wtedy, gdy upewnią się, że inny, wyższy pojazd pokonał przeszkodę nie zanurzając się bardziej niż do połowy koła. Zagraża im wówczas nie tylko głębokość rozlewiska, ale także to, co się w nim może znajdować.

Zobacz też: Kiedy i po co wymieniać filtry w samochodzie?

– Kamienie, gałęzie czy inne ostre przedmioty zgromadzone w rozlewiskach są w stanie uszkodzić pojazd np. poprzez urwanie wahacza czy uszkodzenie miski olejowej. Do kosztownej awarii może też doprowadzić dostanie się wody do filtru powietrza, układu zapłonowego czy silnika. Kierowcy powinni zwrócić także uwagę drożne odpływy w podszybiu, ponieważ wielu producentów samochodów umieszcza w nich sterowniki i zbierająca się tam woda może doprowadzić do zniszczenia wiązek i wtyczek połączeniowych. Należy również uważać na zalanie wnętrza auta, bo znajduje się w nim wiele sterowników, silników elektrycznych, kabli oraz wtyczek wrażliwych na działanie wilgoci – uzupełniają eksperci ProfiAuto.

Źródło: Materiały ProfiAuto

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA