REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naprawić poza ASO i nie stracić gwarancji

Naprawić poza ASO i nie stracić gwarancji. Fot. Fotolia
Naprawić poza ASO i nie stracić gwarancji. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo dopuszcza serwisowanie samochodu poza autoryzowaną stacją obsługi i nie przewiduje za to utraty gwarancji. Jednak, żeby zachować prawo do bezpłatnych napraw w ASO, warsztat nieautoryzowany musi spełniać określone wymogi.

Serwisując samochód poza ASO nie stracisz gwarancji

Od czerwca 2010 roku zaczęły obowiązywać przepisy dotyczące stosowania w sektorze motoryzacyjnym europejskiego prawa o konkurencji.

REKLAMA

REKLAMA

- Zapis obowiązującego obecnie rozporządzenia Komisji UE zakazuje uzależniania ważności gwarancji od tego, czy nabywca danego pojazdu dokonuje napraw i przeglądów w autoryzowanej sieci naprawczej – wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Warto więc pamiętać, że diler nie może zmusić właściciela pojazdu do serwisowania go w sieci ASO. Może jednak zaoferować pakiety przedłużonej gwarancji, pakiety assistance lub inne ubezpieczenia, które w warunkach szczególnych mają zawartą klauzulę, że konieczne jest serwisowanie w ASO. Jest to działanie w pełni zgodne z prawem, warto więc dokładnie zapoznać się z podpisywanymi dokumentami.

Badanie przeprowadzone przez serwis Allegro.pl wykazały, że niecałe 70 proc. konsumentów słyszało o tym rozporządzeniu, ale tylko 23 proc. właścicieli pojazdów w czasie trwania gwarancji zdecydowało się dokonać przeglądu lub naprawy poza siecią ASO.

Najczęstszymi powodami wymienianymi przez osoby, które słyszały o unijnych wytycznych, ale nie korzystają z możliwości serwisowania pojazdów na gwarancji poza siecią autoryzowanych serwisów są: „nieznajomość aktów prawnych, które regulują to zagadnienie” oraz „strach przed utratą gwarancji”.

REKLAMA

Wśród 33 proc. ankietowanych, którym nieznane są obowiązujące rozporządzenia Komisji UE zaledwie 14 proc. nie wyraziło zainteresowania korzystania z dodatkowych przywilejów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jakich używanych części nie wolno montować w samochodzie?

Jakie wymogi musi spełniać warsztat nieautoryzowany, by po skorzystaniu z jego usług nie stracić gwarancji

- Zanim wybierzemy się do warsztatu niebędącego w autoryzowanej sieci danego producenta, warto sprawdzić, jakie kryteria jakościowe określił on dla ASO. Jeżeli serwis niezależny spełnia te warunki nie utracimy gwarancji – wyjaśnia Piotr Ciesielski – Trzeba więc wybrać taki warsztat, który ma odpowiednie wyposażenie, a procedura i technologia napraw jest zgodna z tą, którą jest wykorzystywana w serwisach autoryzowanych.

Podczas wizyty w warsztacie niezależnym warto zadbać, aby w książce serwisowej pojazdu znalazły się odpowiednie wpisy, które będą potwierdzone posiadanymi rachunkami, fakturami lub potwierdzeniami wykonania danej usługi. Ważnym elementem całej dokumentacji będą również wydruki z komputera diagnostycznego oraz numery katalogowe części oraz specyfikacje wymienianych płynów.

Skompletowanie całej dokumentacji związanej z serwisowaniem samochodu poza siecią ASO jest o tyle ważne, że jeżeli serwis autoryzowany odmówi naprawy pojazdu w ramach gwarancji, należy niezwłocznie zażądać, aby decyzja i argumenty zostały przedstawione na piśmie. Należy bowiem pamiętać, że producenci mają prawo do takiej odmowy, jeżeli udowodnią, że bezpośrednią przyczyną powstania usterki jest przegląd lub naprawa przeprowadzone wadliwie lub niezgodnie ze specyfikacją ustaloną przez producenta.

Zobacz też: Czy płyny eksploatacyjne mogą się przeterminować?

- Co więcej, mamy prawo udać się do dowolnego warsztatu (również ASO) z częściami zamiennymi zatwierdzonymi przez producenta kupionymi na przykład w serwisie Allegro.pl i zlecić ich montaż. W tej sytuacji, jeśli zachowana zostaje procedura i technologia montażu zalecana przez producenta, również nie stracimy gwarancji – dodaje Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl.

Wybierając warsztat niezależny zadbajmy o to, aby użył zatwierdzonych przez producenta części zamiennych. To niezwykle ważne, aby nie stracić gwarancji. Tak zwane oryginalne części nie muszą być zapakowane w opakowanie z logo producenta samochodów, wystarczy jeżeli będą zgodne z normami producenta. Sprawa dotyczy zarówno zamienników, jak i podzespołów tak zwanego „pierwszego montażu”.

Na koniec warto pamiętać, że możemy dokonywać poza siecią ASO naprawy pozagwarancyjne, ale bezpłatne naprawy gwarancyjne muszą już być wykonywane w sieci autoryzowanych warsztatów.

Źródło: materiały prasowe Allegro.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA