REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Styl jazdy, a żywotność silnika. fot. Fotolia
Styl jazdy, a żywotność silnika. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zbyt dynamiczna jazda na nierozgrzanym jeszcze silniku znacznie skraca żywotność jednostki napędowej. Jakie jeszcze mogą być skutki stylu jazdy, który zazwyczaj stosują niecierpliwi kierowcy?

Zmotoryzowani wykazujący dużą nadpobudliwość podczas prowadzenia samochodu muszą się liczyć z tym, że ich agresywny styl jazdy przekłada się na szybsze zużycie poszczególnych podzespołów samochodu. Począwszy od silnika, a na sprzęgle, przegubach i dwumasowym kole zamachowym kończąc.

REKLAMA

REKLAMA

Czym skutkuje zbyt dynamiczna jazda, gdy silnik nie jest rozgrzany?

Właściciele samochodów, którzy nie biorą na poważnie rad producentów samochodów odnośnie optymalnej temperatury pracy dla jednostki napędowej musza się liczyć ze znacznym skróceniem okresu jej bezawaryjnej eksploatacji.
Kierowcy, którzy wykorzystują pełną moc silnika w przypadku, gdy jest jeszcze zimny muszą zdawać sobie sprawę, że zimny silnik nie jest właściwie smarowany. Krążący w nim niedostatecznie rozgrzany olej nie osiąga jeszcze odpowiednio wydajnych właściwości smarujących. W takich warunkach niedostatecznie smarowane są nie tylko cylindry lecz również pozostałe części ruchome jednostki napędowej. Przy czym warto zdać sobie sprawę, że temperatura rozgrzania silnika nie jest jednoznaczna z temperaturą cieczy smarującej. Dlatego istotne jest, by nie wkręcać silnika powyżej (2500 obr./min. w przypadku Diesli oraz 3000 obr./min w przypadku silników benzynowych) zanim jednostka nie osiągnie optymalnej temperatury pracy.
Nie można zapominać, że także jazda na zbyt niskich obrotach jest szkodliwa dla jednostek napędowych, a zwłaszcza w sytuacji gdy silnik nie osiągnął jeszcze optymalnej temperatury pracy.

Zobacz też: Błędy w używaniu kierunkowskazów

Zbyt wczesne wyłączenie jednostki napędowej

Właściciele pojazdów powinni wykazywać się cierpliwością również przed wyłączeniem jednostki napędowej. Dotyczy to zwłaszcza samochodów wyposażonych w turbosprężarki. W instrukcjach obsługi samochodów można wyczytać zalecenia z zakresu obsługi pojazdu, w których producenci zwracają uwagę, by po dłuższej jeździe z wykorzystaniem wyższych obrotów silnika przed zgaszeniem jednostki napędowej odczekać nawet do dwóch minut (nie krócej niż 20 sekund).
Czas pracy na wolnych obrotach jest potrzebny do schłodzenia m.in. układu doładowania powietrza. Właściciele pojazdów, którzy nie stosują się do tych zaleceń muszą się liczyć z rychłą perspektywą awarii turbosprężarki.

REKLAMA

Zobacz też: Poradnik dobrego kierowcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Styl zmiany biegów a awaria koła dwumasowego

Niewielu zmotoryzowanych zdaje sobie sprawę, że szybka zmiana biegów z gwałtownym puszczaniem pedały sprzęgła nie świadczy o ich doskonałej technice jazdy, ale może poskutkować kosztowną awarią.
Zbyt gwałtowne puszczanie sprzęgła niemalże bezpośrednio przyczynia się do usterki dwumasowego koła, a zbyt gwałtowne szarpanie dźwignią biegów skutecznie i drastycznie skraca żywotność synchronizatorów.
Co więcej, gwałtowne ruszanie samochodem z miejsca, zwłaszcza przy skręconych kołach ogromnie przeciąża przeguby napędowe. W skrajnych przypadkach może dojść do ukręcenia przegubu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA