REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustawić fotel kierowcy?

Jak ustawić fotel kierowcy?
Jak ustawić fotel kierowcy?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas ustawiania fotela kierowcy należy wziąć pod uwagę nie tylko własną wygodę, lecz również zwrócić uwagę na przebieg pasów bezpieczeństwa i odległość od koła kierownicy.

Prawidłowe ustawienie fotela kierowcy

W części samochodów możliwa jest regulacja  wysokości siedziska fotela. Warto z niej skorzystać ustawiając je tak, by widzieć to, co dzieje się przed maską. - Plecy kierowcy powinny opierać się o fotel na całej długości – mówi fizjoterapeutka, Barbara Bednarczyk. – Dzięki prawidłowemu wsparciu krzywizn nie będziemy się szybko męczyć, a dodatkowo łatwo będzie kontrolować zarówno kierownicę, jak i to, co dzieje się na drodze.
Bezpieczne manewrowanie bez konieczności podpierania się nogami czy podtrzymywania się kierownicy możliwe będzie tylko w sytuacji, gdy ciężar ciała będzie całkowicie spoczywał na fotelu. Właściwa pozycja kierowcy uwzględnia używanie  sprzęgła, hamulca i gazu bez konieczności odrywania pięty od podłoża. Gdy śródstopie wciska dowolny pedał, noga w kolanie powinna być lekko zgięta. - Dzięki temu, że kończyna dolna nie będzie w pełni wyprostowana, kierowca będzie miał rezerwę pozwalającą na dociskanie hamulca w czasie nagłego hamowania – wyjaśnia Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.
Dodatkowo warto przywiązywać wagę do odległości pomiędzy kolanami a deską rozdzielczą. Dotykanie jej uniemożliwia swobodne wykonywanie manewrów oraz zwiększa ryzyko obrażeń nóg podczas wypadku drogowego.

REKLAMA

Zobacz też: Wyprostowana pozycja za kierownicą - dlaczego jest najlepsza?

Prawidłowe ustawienie zagłówków i kierownicy

REKLAMA

Oparcie głowy służy nie tylko wygodzie podróżujących, ale przede wszystkim bezpieczeństwu. - Zagłówek, który nie sięga potylicy, może złamać podstawę czaszki nie tylko podczas groźnego wypadku, ale również np. podczas uderzenia w tył naszego auta z prędkością 30-40 km/h – zaznacza fizjoterapeutka. - Jego górna krawędź powinna sięgać prawie czubka głowy.
Warto pamiętać, że z możliwości odpowiedniego regulowania zagłówków powinni w czasie jazdy korzystać wszyscy podróżujący.

Kierownica za daleko odsunięta od prowadzącego auto nie pozwala na bezpieczne manewrowanie. Z kolei za bardzo przysunięta może przyczynić się do zwiększenia obrażeń, gdy podczas wypadku otworzy się poduszka powietrzna. Optymalne ustawienie kierownicy można sprawdzić, układając na niej wyprostowane ręce. Jeśli nadgarstki układają się swobodnie na jej górnej krawędzi, zachowana została bezpieczna odległość. Dzięki temu w czasie jazdy kierowca będzie mógł delikatnie zgiąć łokcie w czasie skrętu. Ręce sztywno wyprostowane podczas jazdy skutkują szybszym męczeniem się prowadzącego.

Istotne jest także ułożenie rąk na kierownicy w czasie jazdy. - Doskonale sprawdza się pozycja „za piętnaście trzecia” - – zaznacza ekspert z Oponeo.pl. - Trzymanie kierownicy wewnątrz, poniżej poziomej osi bądź na krzyż grozi wyrwaniem jej z dłoni w czasie np. najechania na nierówność w jezdni.
Należy pamiętać, że osoba prowadząca auto powinna maksymalnie skupić się na drodze i ograniczyć inne czynności, które wymuszają trzymanie kierownicy tylko jedną ręką.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pasy bezpieczeństwa - czy warto je zapinać?

Jak poprawnie ustawić lusterka samochodowe i poprowadzić pasy bezpieczeństwa

REKLAMA

Widok w lusterku wstecznym powinien obejmować całą tylną szybę auta. W bocznych kierowca powinien widzieć boczny pas ruchu oraz kawałek własnego samochodu. Właściwe ustawienie lusterek pomaga zminimalizować zakres tzw. martwego pola, w którym kierowca nie widzi tego, co dzieje się na pasie obok.

Z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że w porównaniu z innymi krajami UE Polacy niechętnie stosują pasy bezpieczeństwa (83% w stosunku do Francji, Niemiec i Szwecji z wynikiem 98%). Część kierowców nie zapina ich w sposób właściwy. Pasy powinny być maksymalnie dociągnięte do ciała: dolna część w sposób ścisły przylegać do brzucha, a górna przechodzić przez środek klatki piersiowej i w połowie odległości między ramieniem oraz szyją. Kierowca, który umieści pas pod pachą, w razie wypadku naraża się na uszkodzenie obojczyka oraz żeber. Pas na ramieniu nie zabezpieczy ciała przed wysunięciem się podczas uderzenia, z kolei umieszczony na szyi może w razie ostrego hamowania zadać ranę ciętą w tym właśnie miejscu. W chłodniejsze dni osoby podróżujące w kurtce lub grubym swetrze, tracą kilka cennych centymetrów, które uniemożliwiłyby ścisłe dociągnięcie pasa, poprawiając tym samym bezpieczeństwo podróżującego.

Zobacz też: Prawidłowe hamowanie

Źródło: Oponeo.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA