REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustawić fotel kierowcy?

Jak ustawić fotel kierowcy?
Jak ustawić fotel kierowcy?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas ustawiania fotela kierowcy należy wziąć pod uwagę nie tylko własną wygodę, lecz również zwrócić uwagę na przebieg pasów bezpieczeństwa i odległość od koła kierownicy.

Prawidłowe ustawienie fotela kierowcy

W części samochodów możliwa jest regulacja  wysokości siedziska fotela. Warto z niej skorzystać ustawiając je tak, by widzieć to, co dzieje się przed maską. - Plecy kierowcy powinny opierać się o fotel na całej długości – mówi fizjoterapeutka, Barbara Bednarczyk. – Dzięki prawidłowemu wsparciu krzywizn nie będziemy się szybko męczyć, a dodatkowo łatwo będzie kontrolować zarówno kierownicę, jak i to, co dzieje się na drodze.
Bezpieczne manewrowanie bez konieczności podpierania się nogami czy podtrzymywania się kierownicy możliwe będzie tylko w sytuacji, gdy ciężar ciała będzie całkowicie spoczywał na fotelu. Właściwa pozycja kierowcy uwzględnia używanie  sprzęgła, hamulca i gazu bez konieczności odrywania pięty od podłoża. Gdy śródstopie wciska dowolny pedał, noga w kolanie powinna być lekko zgięta. - Dzięki temu, że kończyna dolna nie będzie w pełni wyprostowana, kierowca będzie miał rezerwę pozwalającą na dociskanie hamulca w czasie nagłego hamowania – wyjaśnia Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.
Dodatkowo warto przywiązywać wagę do odległości pomiędzy kolanami a deską rozdzielczą. Dotykanie jej uniemożliwia swobodne wykonywanie manewrów oraz zwiększa ryzyko obrażeń nóg podczas wypadku drogowego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Wyprostowana pozycja za kierownicą - dlaczego jest najlepsza?

Prawidłowe ustawienie zagłówków i kierownicy

Oparcie głowy służy nie tylko wygodzie podróżujących, ale przede wszystkim bezpieczeństwu. - Zagłówek, który nie sięga potylicy, może złamać podstawę czaszki nie tylko podczas groźnego wypadku, ale również np. podczas uderzenia w tył naszego auta z prędkością 30-40 km/h – zaznacza fizjoterapeutka. - Jego górna krawędź powinna sięgać prawie czubka głowy.
Warto pamiętać, że z możliwości odpowiedniego regulowania zagłówków powinni w czasie jazdy korzystać wszyscy podróżujący.

Kierownica za daleko odsunięta od prowadzącego auto nie pozwala na bezpieczne manewrowanie. Z kolei za bardzo przysunięta może przyczynić się do zwiększenia obrażeń, gdy podczas wypadku otworzy się poduszka powietrzna. Optymalne ustawienie kierownicy można sprawdzić, układając na niej wyprostowane ręce. Jeśli nadgarstki układają się swobodnie na jej górnej krawędzi, zachowana została bezpieczna odległość. Dzięki temu w czasie jazdy kierowca będzie mógł delikatnie zgiąć łokcie w czasie skrętu. Ręce sztywno wyprostowane podczas jazdy skutkują szybszym męczeniem się prowadzącego.

REKLAMA

Istotne jest także ułożenie rąk na kierownicy w czasie jazdy. - Doskonale sprawdza się pozycja „za piętnaście trzecia” - – zaznacza ekspert z Oponeo.pl. - Trzymanie kierownicy wewnątrz, poniżej poziomej osi bądź na krzyż grozi wyrwaniem jej z dłoni w czasie np. najechania na nierówność w jezdni.
Należy pamiętać, że osoba prowadząca auto powinna maksymalnie skupić się na drodze i ograniczyć inne czynności, które wymuszają trzymanie kierownicy tylko jedną ręką.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pasy bezpieczeństwa - czy warto je zapinać?

Jak poprawnie ustawić lusterka samochodowe i poprowadzić pasy bezpieczeństwa

Widok w lusterku wstecznym powinien obejmować całą tylną szybę auta. W bocznych kierowca powinien widzieć boczny pas ruchu oraz kawałek własnego samochodu. Właściwe ustawienie lusterek pomaga zminimalizować zakres tzw. martwego pola, w którym kierowca nie widzi tego, co dzieje się na pasie obok.

Z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że w porównaniu z innymi krajami UE Polacy niechętnie stosują pasy bezpieczeństwa (83% w stosunku do Francji, Niemiec i Szwecji z wynikiem 98%). Część kierowców nie zapina ich w sposób właściwy. Pasy powinny być maksymalnie dociągnięte do ciała: dolna część w sposób ścisły przylegać do brzucha, a górna przechodzić przez środek klatki piersiowej i w połowie odległości między ramieniem oraz szyją. Kierowca, który umieści pas pod pachą, w razie wypadku naraża się na uszkodzenie obojczyka oraz żeber. Pas na ramieniu nie zabezpieczy ciała przed wysunięciem się podczas uderzenia, z kolei umieszczony na szyi może w razie ostrego hamowania zadać ranę ciętą w tym właśnie miejscu. W chłodniejsze dni osoby podróżujące w kurtce lub grubym swetrze, tracą kilka cennych centymetrów, które uniemożliwiłyby ścisłe dociągnięcie pasa, poprawiając tym samym bezpieczeństwo podróżującego.

Zobacz też: Prawidłowe hamowanie

Źródło: Oponeo.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA