Jakich używanych części nie wolno montować w samochodzie?
REKLAMA
REKLAMA
Zakup używanych części
Używane części samochodowe cieszą się w Polsce niesłabnącym zainteresowaniem. Mimo rozbudowanego rynku tzw. zamienników, czyli nieoryginalnych ale fabrycznie nowych podzespołów, nadal nie brakuje amatorów części z „drugiej ręki”.
REKLAMA
Jakich używanych części nie wolno montować?
Decydując się na części używane warto pamiętać, że nie wszystkie z nich można montować w aucie. Według rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 roku w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, nie można powtórnie montować:
- poduszek powietrznych (w tym także foteli ze zintegrowanymi poduszkami);
- elementów układu hamulcowego takich jak klocków, szczęk, przewodów hamulcowych;
- pasów bezpieczeństwa (oraz foteli zintegrowanymi z pasami);
- tłumików z układu wydechowego;
- układów elektrycznych wchodzących w skład systemów bezpieczeństwa (ABS, ESP, TC) oraz immobiliserów i transponderów;
- przegubów zawieszenia i układu kierowniczego
- przewodów paliwowych;
- elementów instalacji gazu;
- części eksploatacyjnych tj. filtrów, ich wkładów, płynów eksploatacyjnych (np. hamulcowych, chłodniczych), piór wycieraczek,
- katalizatorów i zaworów EGR
W przypadku większości powyższych części ich zakup jest niewskazany nie tylko z powodów prawnych, ale i ich stanu. Są to bowiem elementy, których jakość dość trudno ocenić, a które wpływają istotnie na poziom bezpieczeństwa. Poza tym, wiele z nich nie będzie prawidłowo współpracować częściami już zainstalowanymi w naszym aucie. Powierzchnie klocków hamulcowych mogą nie licować się właściwie z tarczami, a immobiliser będzie wymagał powtórnego kodowania. Nie ma też gwarancji że elementy systemów bezpieczeństwa będą działały prawidłowo w naszym samochodzie. Dlatego decyzja o zakupie powyższych części na giełdzie czy szrocie powinna zostać gruntowanie przemyślana.
REKLAMA
REKLAMA