REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po której stronie powinien być wlew paliwa?

Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Po której stronie powinien być wlew paliwa? Fot. Fotolia
Po której stronie powinien być wlew paliwa? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego wlew paliwa w autach jest umiejscowiony z lewej, a w innym z prawej strony? To proste pytanie przyniosło różne odpowiedzi. Eksperci z Floty Auto Biznes zadali je przede przedstawicielom japońskich producentów samochodów.

Okazuje się, że nie ma żadnej reguły. Jak mówi Tomasz Kośmicki z działu technicznego importera Nissana, wśród modeli wytwarzanych w Japonii wlew z prawej strony posiadają X-Trail, 370Z, GT-R, natomiast z lewej Murano. W Nissanach wyjeżdżających z fabryk poza Japonią także różnie to bywa - z prawej strony zatankujemy do Qashqaia i NP 300 Pick Up-a, z lewej do Navary, Pathfindera, Micry.   

REKLAMA

REKLAMA

Toyoty dostępne w polskich salonach tankuje się z lewej strony, z jednym wszakże wyjątkiem. Jest nim duży Land Cruiser, do którego pistolet dystrybutora wkłada się z prawej strony. Właśnie Land Cruiser V8 przypływa do nas prosto z Japonii.

Zobacz też: Kobiety coraz lepiej radzą sobie z obsługą techniczną samochodów

Warto przeanalizować, z której strony łatwej napełniać bak? Z prawej strony kierowca musi obchodzić swój samochód. Z lewej jest może bliżej, lecz trzeba przeciskać się między karoserią, drzwiami a dystrybutorem, co może przyczynić się do zabrudzenia garderoby.

REKLAMA

Zauważmy, że dostawcze auta mają przeważnie wlew paliwa po stronie kierowcy, tuż przy drzwiach szoferki. Taka sytuacja ma miejsce przykładowo w Volkswagenach, zresztą niezależnie od rynku, na jakich są sprzedawane. Natomiast we wszystkich osobowych autach koncernu z Wolfsburga wlew znajdziemy z prawej strony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Swego czasu jedna z niemieckich redakcji testująca Mitsubishi Carismę jako jej wadę wymieniła „wlew paliwa z lewej strony”, co zostało skrzętnie przedrukowane w polskim wydaniu katalogu „Auto Testy 2004”. – Umiejscowienie wlewu paliwa po stronie kierowcy jest łatwiejsze, bardziej funkcjonalne, ergonomiczne i wreszcie tańsze. Prościej i taniej poprowadzić linkę (o ile linka jest potrzebna – dop. aut.) wzdłuż samochodu niż w poprzek – argumentuje Krystian Popczyński, kierownik działu technicznego MMC Car Poland, importera Mitsubishi.

Zobacz też: Kontrola samochodu - zanim przyjdzie mróz

Od łatwości tankowania samochodu, i to w początkach motoryzacji, zaczyna wyjaśnienia Tomasz Płoński, koordynator obsługi technicznej i szkoleń Mazda Motor Poland. Otóż dawno, dawno temu stacja paliw miała postać pompy ustawionej przy skraju drogi. Można było zaparkować przy niej tylko z jednej strony. Zależnie więc od tego, której strony jezdni trzeba było się trzymać w danym kraju, należało podjeżdżać do niej z lewej albo z prawej. Dzisiaj te uwarunkowania nie mają już znaczenia.

– Moim zdaniem usytuowanie wlewu paliwa jest podyktowane wieloma czynnikami takimi jak szeroko rozumiane możliwości konstrukcyjne, czy względy ekonomiczne. Chodzi przykładowo o wykorzystanie w nowym modelu poprzedniego, konstrukcyjnego pomysłu nadwozia, zawieszenia itp., w którym wlew był już zaprojektowany z określonej strony. Może wpływać to na wygodę użytkowania, czyli wtedy wlew paliwa zostaje umiejscowiony z tej samej strony co kierownica. Może to być także podyktowane analizą danego rynku, jeżeli pojazd jest przeznaczony głównie do sprzedaży właśnie na danym obszarze. Wreszcie względy bezpieczeństwa. Z pewnością lepiej usytuować wlew paliwa w miejscu, które statystycznie rzadziej ulega uszkodzeniu – wylicza Tomasz Płoński.

Zobacz też: Jak chronić się przed nieprofesjonalnym warsztatem?

A przed kilkudziesięcioma laty dylematy były może i większe. Bo niektóre auta miały wlew w tylnej ścianie nadwozia (np. Dacia 1300), albo pod maską silnika (np. Trabant 600)...

Autor: Jacek Dobkowski

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA