REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po której stronie powinien być wlew paliwa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Po której stronie powinien być wlew paliwa? Fot. Fotolia
Po której stronie powinien być wlew paliwa? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego wlew paliwa w autach jest umiejscowiony z lewej, a w innym z prawej strony? To proste pytanie przyniosło różne odpowiedzi. Eksperci z Floty Auto Biznes zadali je przede przedstawicielom japońskich producentów samochodów.

Okazuje się, że nie ma żadnej reguły. Jak mówi Tomasz Kośmicki z działu technicznego importera Nissana, wśród modeli wytwarzanych w Japonii wlew z prawej strony posiadają X-Trail, 370Z, GT-R, natomiast z lewej Murano. W Nissanach wyjeżdżających z fabryk poza Japonią także różnie to bywa - z prawej strony zatankujemy do Qashqaia i NP 300 Pick Up-a, z lewej do Navary, Pathfindera, Micry.   

REKLAMA

REKLAMA

Toyoty dostępne w polskich salonach tankuje się z lewej strony, z jednym wszakże wyjątkiem. Jest nim duży Land Cruiser, do którego pistolet dystrybutora wkłada się z prawej strony. Właśnie Land Cruiser V8 przypływa do nas prosto z Japonii.

Zobacz też: Kobiety coraz lepiej radzą sobie z obsługą techniczną samochodów

Warto przeanalizować, z której strony łatwej napełniać bak? Z prawej strony kierowca musi obchodzić swój samochód. Z lewej jest może bliżej, lecz trzeba przeciskać się między karoserią, drzwiami a dystrybutorem, co może przyczynić się do zabrudzenia garderoby.

REKLAMA

Zauważmy, że dostawcze auta mają przeważnie wlew paliwa po stronie kierowcy, tuż przy drzwiach szoferki. Taka sytuacja ma miejsce przykładowo w Volkswagenach, zresztą niezależnie od rynku, na jakich są sprzedawane. Natomiast we wszystkich osobowych autach koncernu z Wolfsburga wlew znajdziemy z prawej strony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Swego czasu jedna z niemieckich redakcji testująca Mitsubishi Carismę jako jej wadę wymieniła „wlew paliwa z lewej strony”, co zostało skrzętnie przedrukowane w polskim wydaniu katalogu „Auto Testy 2004”. – Umiejscowienie wlewu paliwa po stronie kierowcy jest łatwiejsze, bardziej funkcjonalne, ergonomiczne i wreszcie tańsze. Prościej i taniej poprowadzić linkę (o ile linka jest potrzebna – dop. aut.) wzdłuż samochodu niż w poprzek – argumentuje Krystian Popczyński, kierownik działu technicznego MMC Car Poland, importera Mitsubishi.

Zobacz też: Kontrola samochodu - zanim przyjdzie mróz

Od łatwości tankowania samochodu, i to w początkach motoryzacji, zaczyna wyjaśnienia Tomasz Płoński, koordynator obsługi technicznej i szkoleń Mazda Motor Poland. Otóż dawno, dawno temu stacja paliw miała postać pompy ustawionej przy skraju drogi. Można było zaparkować przy niej tylko z jednej strony. Zależnie więc od tego, której strony jezdni trzeba było się trzymać w danym kraju, należało podjeżdżać do niej z lewej albo z prawej. Dzisiaj te uwarunkowania nie mają już znaczenia.

– Moim zdaniem usytuowanie wlewu paliwa jest podyktowane wieloma czynnikami takimi jak szeroko rozumiane możliwości konstrukcyjne, czy względy ekonomiczne. Chodzi przykładowo o wykorzystanie w nowym modelu poprzedniego, konstrukcyjnego pomysłu nadwozia, zawieszenia itp., w którym wlew był już zaprojektowany z określonej strony. Może wpływać to na wygodę użytkowania, czyli wtedy wlew paliwa zostaje umiejscowiony z tej samej strony co kierownica. Może to być także podyktowane analizą danego rynku, jeżeli pojazd jest przeznaczony głównie do sprzedaży właśnie na danym obszarze. Wreszcie względy bezpieczeństwa. Z pewnością lepiej usytuować wlew paliwa w miejscu, które statystycznie rzadziej ulega uszkodzeniu – wylicza Tomasz Płoński.

Zobacz też: Jak chronić się przed nieprofesjonalnym warsztatem?

A przed kilkudziesięcioma laty dylematy były może i większe. Bo niektóre auta miały wlew w tylnej ścianie nadwozia (np. Dacia 1300), albo pod maską silnika (np. Trabant 600)...

Autor: Jacek Dobkowski

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA