REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po której stronie powinien być wlew paliwa?

 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Po której stronie powinien być wlew paliwa? Fot. Fotolia
Po której stronie powinien być wlew paliwa? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego wlew paliwa w autach jest umiejscowiony z lewej, a w innym z prawej strony? To proste pytanie przyniosło różne odpowiedzi. Eksperci z Floty Auto Biznes zadali je przede przedstawicielom japońskich producentów samochodów.

Okazuje się, że nie ma żadnej reguły. Jak mówi Tomasz Kośmicki z działu technicznego importera Nissana, wśród modeli wytwarzanych w Japonii wlew z prawej strony posiadają X-Trail, 370Z, GT-R, natomiast z lewej Murano. W Nissanach wyjeżdżających z fabryk poza Japonią także różnie to bywa - z prawej strony zatankujemy do Qashqaia i NP 300 Pick Up-a, z lewej do Navary, Pathfindera, Micry.   

REKLAMA

Toyoty dostępne w polskich salonach tankuje się z lewej strony, z jednym wszakże wyjątkiem. Jest nim duży Land Cruiser, do którego pistolet dystrybutora wkłada się z prawej strony. Właśnie Land Cruiser V8 przypływa do nas prosto z Japonii.

Zobacz też: Kobiety coraz lepiej radzą sobie z obsługą techniczną samochodów

REKLAMA

Warto przeanalizować, z której strony łatwej napełniać bak? Z prawej strony kierowca musi obchodzić swój samochód. Z lewej jest może bliżej, lecz trzeba przeciskać się między karoserią, drzwiami a dystrybutorem, co może przyczynić się do zabrudzenia garderoby.

Zauważmy, że dostawcze auta mają przeważnie wlew paliwa po stronie kierowcy, tuż przy drzwiach szoferki. Taka sytuacja ma miejsce przykładowo w Volkswagenach, zresztą niezależnie od rynku, na jakich są sprzedawane. Natomiast we wszystkich osobowych autach koncernu z Wolfsburga wlew znajdziemy z prawej strony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Swego czasu jedna z niemieckich redakcji testująca Mitsubishi Carismę jako jej wadę wymieniła „wlew paliwa z lewej strony”, co zostało skrzętnie przedrukowane w polskim wydaniu katalogu „Auto Testy 2004”. – Umiejscowienie wlewu paliwa po stronie kierowcy jest łatwiejsze, bardziej funkcjonalne, ergonomiczne i wreszcie tańsze. Prościej i taniej poprowadzić linkę (o ile linka jest potrzebna – dop. aut.) wzdłuż samochodu niż w poprzek – argumentuje Krystian Popczyński, kierownik działu technicznego MMC Car Poland, importera Mitsubishi.

Zobacz też: Kontrola samochodu - zanim przyjdzie mróz

REKLAMA

Od łatwości tankowania samochodu, i to w początkach motoryzacji, zaczyna wyjaśnienia Tomasz Płoński, koordynator obsługi technicznej i szkoleń Mazda Motor Poland. Otóż dawno, dawno temu stacja paliw miała postać pompy ustawionej przy skraju drogi. Można było zaparkować przy niej tylko z jednej strony. Zależnie więc od tego, której strony jezdni trzeba było się trzymać w danym kraju, należało podjeżdżać do niej z lewej albo z prawej. Dzisiaj te uwarunkowania nie mają już znaczenia.

– Moim zdaniem usytuowanie wlewu paliwa jest podyktowane wieloma czynnikami takimi jak szeroko rozumiane możliwości konstrukcyjne, czy względy ekonomiczne. Chodzi przykładowo o wykorzystanie w nowym modelu poprzedniego, konstrukcyjnego pomysłu nadwozia, zawieszenia itp., w którym wlew był już zaprojektowany z określonej strony. Może wpływać to na wygodę użytkowania, czyli wtedy wlew paliwa zostaje umiejscowiony z tej samej strony co kierownica. Może to być także podyktowane analizą danego rynku, jeżeli pojazd jest przeznaczony głównie do sprzedaży właśnie na danym obszarze. Wreszcie względy bezpieczeństwa. Z pewnością lepiej usytuować wlew paliwa w miejscu, które statystycznie rzadziej ulega uszkodzeniu – wylicza Tomasz Płoński.

Zobacz też: Jak chronić się przed nieprofesjonalnym warsztatem?

A przed kilkudziesięcioma laty dylematy były może i większe. Bo niektóre auta miały wlew w tylnej ścianie nadwozia (np. Dacia 1300), albo pod maską silnika (np. Trabant 600)...

Autor: Jacek Dobkowski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA