REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co czyni auta bardziej ekologicznymi?

Piotr Czerniakowski
Skoda Fabia GreenLine Fot. Moto.wieszjak.pl
Skoda Fabia GreenLine Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Effecient Dynamics, Bluemotion, GreenLine... coraz częściej do standardowych nazw modeli dodawane są określenia, które dla większości użytkowników aut brzmią dość enigmatycznie. Wiadomo, że chodzi o ekologię, jednak w czym tak naprawdę się ona przejawia?

Ekologiczne „pakiety” są wśród producentów nazywane w różny sposób. U Volkswagena technologia nazwana została BlueMotion, u Volvo DRIVe, w Skodzie GreenLine, zaś u BMW jest to Effecient Dynamics. Na czym to polega? Założenie technologii zwiększających ekologie (zazwyczaj w parze z ekonomią) jest dość proste. „Eko” auta są zbudowane w ten sposób, aby przy w miarę niewielkich modyfikacjach samochód spalał jak najmniej paliwa. Auta takie konstrukcyjnie opierają się na „zwykłych” wersjach i są od nich zazwyczaj od tysiąca do niemalże 10 tysięcy złotych droższe.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak sprawdzić osiągi swojego samochodu?

Jakie zabiegi są więc stosowane w autach ekologicznych? Zacznijmy od najważniejszego, czyli jednostki napędowej. Jak wiadomo, od dobrych kilku lat obserwujemy zjawisko tzw. down-sizingu. Zasada technologii jest dość prosta – budowa silników o mniejszej pojemności, przy zachowaniu tej samej wydajności. Głównym celem jest tutaj oczywiście obniżenie zużycie paliwa i ograniczenie emisji spalin. I tak do flagowej limuzyny Skody, modelu Superb, możemy zamówić silnik 1.4 o mocy 122 KM, zaś do Fiata 500 lub Fiata Panda dwucylindrowy silnik TwinAir o pojemności zaledwie 875 ccm i mocy dochodzącej do 105 KM. Rekordzistą w tym temacie zdaje się być Ford. Wprawdzie nie dziwi już fakt, że jego 3-cylindrowy Ecoboost o pojemności jednego litra osiąga moc 125 KM. Dość zaskakujące jest natomiast to, że silnik swoją premierę miał.. w Fordzie Focusie. Trzeba przyznać, że producent musiał mieć sporo odwagi i pewności siebie, żeby zdecydować się na taki krok. Decyzja była jednak słuszna, ponieważ silnik pracujący w amerykańskim kompakcie sprawuje się naprawdę dobrze.

Zobacz też: Przygotowanie auta do wiosny - poradnik

REKLAMA

Jaki jest jeszcze miarę prosty sposób na zmniejszenie zużycia paliwa? Odpowiedź jest prosta: Aerodynamika. Nie od dziś wiadomo, że czym większe opory powietrza (analogicznie – czym większy współczynnik Cx), tym silnik potrzebuje więcej paliwa, by te opory pokonać. Producenci stosują więc różne zabiegi, aby ten współczynnik obniżyć. Jest to przede wszystkim zmniejszenie prześwitu zawieszenia, obudowaniu podwozia, użycie specjalnych felg, a także przemodelowaniu zderzaków i użyciu spojlerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważnym elementem wyposażenia aut ekologicznych jest także system start&stop. Jego działanie polega na wyłączaniu silnika w czasie zatrzymania, także tego spowodowanego sygnalizacją świetlną czy korkami ulicznymi. Auto z tym systemem jest oczywiście odpowiednio przygotowane do ciągłego gaszenia i uruchamiania silnika więc ma m.in. większy akumulator i bardziej żywotny rozrusznik. Przemyślana została także kwestia pracy urządzeń potrzebujących zasilania – wraz z wyłączeniem silnika system pozostawia włączone radio, nawiew oraz światła. Więcej o systemie start&stop można przeczytać tutaj.

Zobacz też: Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie?

Całość dopełniają opony o niskich oporach toczenia, skrzynia o wydłużonych biegach (w których operowaniu pomaga specjalny wskaźnik na zegarach, informujący o „najodpowiedniejszym” na dany moment przełożeniu) a także alternator, który odzyskuje i magazynuje energie, która powstaje przy hamowaniu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA