REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto kupować części używane? Ekspert radzi

Wiele używanych części np. z mocno rozbitego samochodu można wykorzystać ponownie. Fot. Fotolia
Wiele używanych części np. z mocno rozbitego samochodu można wykorzystać ponownie. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakup używanych części może znacznie obniżyć koszty naprawy auta, jednak w skrajnych przypadkach montowanie używanych części może być niebezpieczne. Wiele części np. z mocno rozbitego samochodu można wykorzystać ponownie.

Pod żadnym pozorem nie należy stosować części używanych w przypadku naprawy aktywnych systemów bezpieczeństwa i hamulców. Mowa tu choćby o wyciągniętej z rozbitego samochodu poduszce powietrznej czy pasach bezpieczeństwa. Grozi to wypadkiem. Systemy bezpieczeństwa mogą nie zadziałać przy wypadku lub przeciwnie - zadziałać nagle bez potrzeby.

REKLAMA

REKLAMA

Nie stosuje się również używanych klocków hamulcowych. Tarcz lub bębnów hamulcowych można użyć wyłącznie po dokładnym sprawdzeniu, wyważeniu, szlifowaniu, co zazwyczaj jest po prostu nieopłacalne.

Należy również uważać z używanymi elementami zawieszenia. Najlepiej nie stosować części, które mogły zostać uszkodzone w wypadku. Jeśli zatem nie znamy historii auta „dawcy części”, zakup może być ryzykowny. W najlepszym przypadku może się okazać, że „nowa część” bardzo szybko się zużyje, w najgorszym nie będzie możliwości ustawienia prawidłowej geometrii, auto nie będzie dobrze jeździć – będzie niebezpieczne dla wszystkich użytkowników dróg.

Zobacz również: Jak awaryjnie otworzyć samochód?

REKLAMA

Blacha, plastiki, tapicerka, elektronika pokładowa – recykling z korzyścią dla wszystkich

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie trzeba obawiać się natomiast używania niezdeformowanych części blacharskich i plastikowych. Zakup używanych błotników, drzwi, maski czy klapy bagażnika, elementów grilla, osłon lusterek, na klapce wlewu paliwa kończąc, może przynieść podwójmy zysk. Element będzie tańszy niż nowy, a w dodatku może się okazać, że nie trzeba będzie go lakierować, bo „dawca” miał ten sam kolor.

To samo tyczy się plastikowych elementów wnętrza, a nawet tapicerki, z wyłączeniem wszystkich maskownic poduszek powietrznych. Drugie życie warto również dać systemowi audio, głośnikom, wiązkom elektrycznym, przełącznikom, panelom sterowania, choćby szyb czy klimatyzacji. Różnica w cenie między używanym a nowym elementem (zdobycie zamiennika może być niemożliwe) jest porażająca.

Kwestia korzyści takiego rozwiązania dla środowiska nie wymaga chyba wyjaśnienia.

Zobacz również: Jak naprawiać i konserwować wycieraczki?

Używane opony, używane koła – ryzyko pod kontrolą

W przypadku używanych opon, czy też całych kół (felg z założonymi już oponami) łatwo sprawdzić z jakimi częściami mamy do czynienia. To, czy opona była kiedykolwiek łatana, czy nie ma uszkodzeń w wewnętrznym oplocie, zdiagnozuje każdy wulkanizator. Ewentualne usterki widać na pierwszy rzut oka. Warto również sprawdzić, kiedy ogumienie zostało wyprodukowane. Guma traci swoje właściwości z wiekiem. Bardzo stare opony mogą być zatem niewarte zachodu, nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie budzą zastrzeżeń. Data produkcji jest wytłoczona na boku każdej opony.

Jak sprawdzić felgi? Wystarczy je wyważyć – nie ma znaczenia czy będą założone na nich opony. Maszyna precyzyjnie pokaże czy felga jest prosta.

Koszt całej operacji u wulkanizatora może wynieść od kilkunastu do 100-150 złotych za zdemontowanie, sprawdzenie, ponowne zamontowanie opon na felgach i ważenie 4 kół. To niewielka cena za pewność, że zakup jest trafiony i bezpieczny.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA