REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Płyny do spryskiwania szyb – zakresy temperatur, mieszanie, dolewanie wody

Subskrybuj nas na Youtube
Płyny do spryskiwania szyb – zakresy temperatur, mieszanie, dolewanie wody Fot. Fotolia
Płyny do spryskiwania szyb – zakresy temperatur, mieszanie, dolewanie wody Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku są dostępne różnego rodzaju płyny do spryskiwania szyb, letnie i zimowe. Podpowiadamy jak można dostosować je do naszych aktualnych potrzeb.

Płyny letnie charakteryzują się dobrą lub nawet bardzo dobrą zdolnością do usuwania z szyb różnego rodzaju zanieczyszczeń stałych, zawierających tłuszcz, np. resztek owadów, tłustego kurzu i błota itp. Najlepsze mają także dodatki konserwujące piórka wycieraczek. Ich wadą jest całkowity brak odporności na niskie temperatury: potrafią zamarznąć już podczas kilkustopniowego nocnego przymrozku.

REKLAMA

REKLAMA

Aby usunąć ten mankament, można dodać wczesną wiosną i późną jesienią każdorazowo do zbiorniczka płynu do 5% bezbarwnego spirytusu skażonego – zabarwiony pozostawia trudno usuwalne plamy na lakierze. Można także mieszać letni płyn z zimowym, nawet w proporcji 1:1, przy czym warto zwrócić uwagę, czy producenci użytych płynów nie przestrzegają przed ich mieszaniem z innymi płynami. Każdy płyn zawiera różnorodne substancje chemiczne, które nie zawsze mogą być ze sobą łączone.

Zobacz też: Konsekwencje jazdy na wysokich i niskich obrotach silnika

Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie płynów letnich dopiero od późnej wiosny najpóźniej do wczesnej jesieni, czyli nie więcej, niż przez 8 miesięcy rocznie. W pozostałym okresie należy stosować płyny zimowe, przy czym te o bardzo niskiej temperaturze krzepnięcia (poniżej 20 stopni Celsjusza) przed nadejściem większych mrozów, dla oszczędności można rozcieńczać czystą wodą nawet w proporcji 1:1, co podwyższy dolny zakres temperatury użytkowania do około minus 10 stopni Celsjusza. Przy spodziewanych większych spadkach temperatury dodawanie wody może grozić zamarznięciem całego układu spryskiwaczy.

REKLAMA

Oto przybliżone najniższe temperatury rozcieńczonego zimowego płynu do spryskiwaczy z dolnym zakresem temperatury stosowania minus 28 stopni:
1 część płynu + 1 część wody podwyższy dolną temperaturę użytkowania do około minus 12 stopni.
2 części płynu + 1 część wody pozwoli na użytkowanie płynu w temperaturze do około minus 16 stopni.
3 części płynu + 1 część wody daje gwarancję, że roztwór taki zacznie krzepnąć najwcześniej przy minus 20 stopniach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Przygotowanie auta do wiosny - poradnik

Rozcieńczając płyn obojętne – letni czy zimowy, należy pamiętać, że w wyniku tego zabiegu pogarsza się jego zdolność do usuwania zanieczyszczeń zawierających tłuszcz. Jedynie rozcieńczanie spotykanych czasem na rynku koncentratów, zgodnie z zaleceniami ich producentów, nie niesie ze sobą takiego niebezpieczeństwa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA