REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Kowieski
Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie? fot. Nexteer
Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie? fot. Nexteer

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób jest nieświadomych stopnia skomplikowania układu kierowniczego w swoim samochodzie oraz tego na jakiej zasadzie on działa. Warto jednak dowiedzieć się co nieco o podzespołach, które wpływają na prowadzenie pojazdu i nasze bezpieczeństwo na drodze.

Zacząć trzeba od samej definicji układu kierowniczego, co tak naprawdę się na niego składa i za co jest odpowiedzialny. Otóż, jest to element auta, który odpowiada za kierunek jazdy. Za jego pośrednictwem jest przenoszony obrót kierownicy na koła skrętne. Składa się z mechanizmu zwrotniczego – zespół dźwigni i cięgien łączących koła i zapewniający ich odpowiednie ustawienie względem siebie podczas skrętu – oraz kierowniczego – zespół, który uruchamia mechanizm zwrotniczy poprzez działanie odpowiedniej siły na koło kierownicy. Zadanie jakie są stawiane przed układem kierowniczym to:

REKLAMA

- samoczynny powrót kół do kierunku jazdy na wprost po skręcie, oraz utrzymywanie go mimo działania sił bocznych, na które kierowca nie ma wpływu.

- utrzymanie kierunku jazdy nawet w sytuacji, kiedy koła najeżdżają na nierówności drogi.

- tłumienie drgań wywołanych przez nierówności nawierzchni.

- możliwość łatwego i skutecznego kierowania samochodem przy działaniu możliwie niewielkiej siły na kierownicę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak samodzielnie smarować miejsca wymagające smarowania w układzie kierowniczym, zawieszenia i hamulcowym?

REKLAMA

Mechanizm zwrotniczy – odpowiadający za skręcanie kół można podzielić na dwa rodzaje w zależności od tego z jakim zawieszeniem pracuje. W przypadku zawieszenia zależnego w jego skład wchodzą: zwrotnica z dźwigniami osadzonymi na sztywnej osi, poprzeczny drążek kierowniczy łączący dźwignie zwrotnic, dźwignia kierownicza osadzona sztywno w jednej ze zwrotnic oraz podłużny drążek kierowniczy łączący dźwignię kierowniczą z ramieniem kierownicy. Natomiast różnice w przypadku zawieszenia niezależnego to: brak podłużnego drążka kierowniczego i dźwigni kierowniczej, poprzeczny drążek kierowniczy jest niejednolity i składa się drążka środkowego i dwóch drążków bocznych. Ramię kierownicze jest połączone bezpośrednio z drążkiem środkowym.

Mechanizm kierowniczy – odpowiada za przekazanie ruchu koła kierownicy do mechanizmu zwrotniczego. W jego skład wchodzą: koło kierownicy, przekładnia kierownicza, obudowa przekładni kierowniczej, ramię kierownicze oraz wał kierownicy.

Zasada działania układu kierowniczego – gdy zaczynamy kręcić kołem kierownicy razem z nią kręci się też jej wał, poprzez przekładnię kierowniczą ruch zostaje przekazany do ramienia kierowniczego i dalej na mechanizm zwrotniczy. W przypadku zawieszenia niezależnego ramię kierownicze działa bezpośrednio na środkowy drążek kierowniczy, przesuwając go w prawo lub lewo, a ten z kolei za pośrednictwem bocznych drążków i dźwigni powoduje obrót zwrotnic. Jeśli mamy zawieszenie zależne to ramię kierownicze ciągnie lub popycha podłużny drążek kierowniczy. Ten z kolei za pośrednictwem dźwigni kierowniczej powoduje obrót zwrotnicy. Jednocześnie dźwignia zwrotnicy za pośrednictwem poprzecznego drążka kierowniczego powoduje obrót drugiej zwrotnicy.

Zobacz też: Jak modyfikować układ kierowniczy do sportu?

REKLAMA

W skład układu kierowniczego może też wchodzić jego wspomaganie. Od wielu lat jest to podstawowe wyposażenie wszystkich samochodów dostępnych na rynku, ponieważ bardzo ułatwia prowadzenie i komfort jazdy. Takiego systemu nie posiadają jednak samochody startujące we wszelkiego typu wyścigach torowych, gdyż kierowcy uważają to za zbędny ciężar i daje mniejszą możliwość „wyczucia” pojazdu.

W układzie wspomagania kierownicy siła z jaką działamy na kierownicę nie służy do pokonania oporu kół, lecz uruchamia układ sterujący siłownikiem odpowiedzialny za skręt. W samochodach osobowych są stosowane trzy rodzaje wspomagania:

Hydrauliczny – pompa wspomagania, w której po przez napędzanie silnikiem wzrasta ciśnienie pomaga w ruchach kierownicą.

Elektryczny - podczas ruchów kierownicą po przez czujniki zostaje uruchamiany silnik elektryczny spełniający główne zadanie.

Hydrauliczno – elektryczny – silnik elektryczny napędza pompę wspomagania.

Zobacz też: Obciążone auto: czy prowadzi się inaczej?

W samochodach produkowanych obecnie najczęściej stosuje się wspomaganie elektryczne z tego względu, że jest prostsze w budowie i lżejsze niż rozwiązanie hydrauliczne. Natomiast w samochodach ciężarowych oraz autobusach montowane są układy pneumatyczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA