REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie?

Daniel Kowieski
Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie? fot. Nexteer
Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie? fot. Nexteer

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób jest nieświadomych stopnia skomplikowania układu kierowniczego w swoim samochodzie oraz tego na jakiej zasadzie on działa. Warto jednak dowiedzieć się co nieco o podzespołach, które wpływają na prowadzenie pojazdu i nasze bezpieczeństwo na drodze.

Zacząć trzeba od samej definicji układu kierowniczego, co tak naprawdę się na niego składa i za co jest odpowiedzialny. Otóż, jest to element auta, który odpowiada za kierunek jazdy. Za jego pośrednictwem jest przenoszony obrót kierownicy na koła skrętne. Składa się z mechanizmu zwrotniczego – zespół dźwigni i cięgien łączących koła i zapewniający ich odpowiednie ustawienie względem siebie podczas skrętu – oraz kierowniczego – zespół, który uruchamia mechanizm zwrotniczy poprzez działanie odpowiedniej siły na koło kierownicy. Zadanie jakie są stawiane przed układem kierowniczym to:

REKLAMA

- samoczynny powrót kół do kierunku jazdy na wprost po skręcie, oraz utrzymywanie go mimo działania sił bocznych, na które kierowca nie ma wpływu.

- utrzymanie kierunku jazdy nawet w sytuacji, kiedy koła najeżdżają na nierówności drogi.

- tłumienie drgań wywołanych przez nierówności nawierzchni.

- możliwość łatwego i skutecznego kierowania samochodem przy działaniu możliwie niewielkiej siły na kierownicę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak samodzielnie smarować miejsca wymagające smarowania w układzie kierowniczym, zawieszenia i hamulcowym?

REKLAMA

Mechanizm zwrotniczy – odpowiadający za skręcanie kół można podzielić na dwa rodzaje w zależności od tego z jakim zawieszeniem pracuje. W przypadku zawieszenia zależnego w jego skład wchodzą: zwrotnica z dźwigniami osadzonymi na sztywnej osi, poprzeczny drążek kierowniczy łączący dźwignie zwrotnic, dźwignia kierownicza osadzona sztywno w jednej ze zwrotnic oraz podłużny drążek kierowniczy łączący dźwignię kierowniczą z ramieniem kierownicy. Natomiast różnice w przypadku zawieszenia niezależnego to: brak podłużnego drążka kierowniczego i dźwigni kierowniczej, poprzeczny drążek kierowniczy jest niejednolity i składa się drążka środkowego i dwóch drążków bocznych. Ramię kierownicze jest połączone bezpośrednio z drążkiem środkowym.

Mechanizm kierowniczy – odpowiada za przekazanie ruchu koła kierownicy do mechanizmu zwrotniczego. W jego skład wchodzą: koło kierownicy, przekładnia kierownicza, obudowa przekładni kierowniczej, ramię kierownicze oraz wał kierownicy.

Zasada działania układu kierowniczego – gdy zaczynamy kręcić kołem kierownicy razem z nią kręci się też jej wał, poprzez przekładnię kierowniczą ruch zostaje przekazany do ramienia kierowniczego i dalej na mechanizm zwrotniczy. W przypadku zawieszenia niezależnego ramię kierownicze działa bezpośrednio na środkowy drążek kierowniczy, przesuwając go w prawo lub lewo, a ten z kolei za pośrednictwem bocznych drążków i dźwigni powoduje obrót zwrotnic. Jeśli mamy zawieszenie zależne to ramię kierownicze ciągnie lub popycha podłużny drążek kierowniczy. Ten z kolei za pośrednictwem dźwigni kierowniczej powoduje obrót zwrotnicy. Jednocześnie dźwignia zwrotnicy za pośrednictwem poprzecznego drążka kierowniczego powoduje obrót drugiej zwrotnicy.

Zobacz też: Jak modyfikować układ kierowniczy do sportu?

REKLAMA

W skład układu kierowniczego może też wchodzić jego wspomaganie. Od wielu lat jest to podstawowe wyposażenie wszystkich samochodów dostępnych na rynku, ponieważ bardzo ułatwia prowadzenie i komfort jazdy. Takiego systemu nie posiadają jednak samochody startujące we wszelkiego typu wyścigach torowych, gdyż kierowcy uważają to za zbędny ciężar i daje mniejszą możliwość „wyczucia” pojazdu.

W układzie wspomagania kierownicy siła z jaką działamy na kierownicę nie służy do pokonania oporu kół, lecz uruchamia układ sterujący siłownikiem odpowiedzialny za skręt. W samochodach osobowych są stosowane trzy rodzaje wspomagania:

Hydrauliczny – pompa wspomagania, w której po przez napędzanie silnikiem wzrasta ciśnienie pomaga w ruchach kierownicą.

Elektryczny - podczas ruchów kierownicą po przez czujniki zostaje uruchamiany silnik elektryczny spełniający główne zadanie.

Hydrauliczno – elektryczny – silnik elektryczny napędza pompę wspomagania.

Zobacz też: Obciążone auto: czy prowadzi się inaczej?

W samochodach produkowanych obecnie najczęściej stosuje się wspomaganie elektryczne z tego względu, że jest prostsze w budowie i lżejsze niż rozwiązanie hydrauliczne. Natomiast w samochodach ciężarowych oraz autobusach montowane są układy pneumatyczne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

REKLAMA

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA