REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ładowanie droższe niż tankowanie

Ładowanie droższe niż tankowanie
Ładowanie droższe niż tankowanie
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Kolejni operatorzy wprowadzają opłaty za korzystanie ze stacji szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Za napełnienie akumulatorów można zapłacić więcej niż za zalanie benzyną baku klasycznego benzyniaka.

W całej Polsce jest już około 1000 punktów ładowania aut na prąd, choć tylko niewielka część z nich jest naprawdę szybka, czyli o mocy 100 kW i więcej. Liderem rynku jest firma GreenWay – na koniec 2019 r. miała 595 punktów, a w tym jej sieć ma zostać rozszerzona o kolejnych 200 punktów. Cennik w tym przypadku jest dość skomplikowany – mamy do wyboru sześć planów, dwa abonamenty miesięczne, a cena za 1 kWh jest uzależniona od mocy ładowarki. Płaci się również za czas ładowania.

REKLAMA

Jeżeli jednorazowo chcemy naładować samochód na stacji GreenWay ładowarką o mocy 100 kW to za każdą 1 kWh zapłacimy 2,52 zł. Ale jeżeli będziemy podpięci do słupka dłużej niż 45 minut, to za każdą dodatkową minutę zapłacimy 40 gr. To oznacza, że naładowanie do pełna Jaguara i-Pace, który ma akumulatory o pojemności 90 kWh i na ich uzupełnienie energią potrzebuje 1,5 godziny, kosztowało będzie niemal 250 zł.

Jaguar

Materiały prasowe

REKLAMA

Weźmy dla porównania hybrydowego Lexusa NX 300h, który jest co prawda wolniejszy w sprincie do setki niż Jaguar, ale za to tańszy od niego o ponad 100 tys. zł, znacznie lżejszy i nie wymaga ładowania z gniazdka. Jego zbiornik mieści  56 litrów benzyny, co przy obecnej cenie bezołowiowej oznacza, że za tankowanie do pełna zapłacimy 230 zł. Innymi słowy, zatankowanie do pełna Lexusa jest tańsze niż naładowanie Jaguara!

A to jeszcze nie koniec złych wiadomości. Bo realnie i-Pace na pełnych bateriach jest w stanie przejechać ok. 330 km, co oznacza że pokonanie każdych 100 km kosztowało nas będzie 74 zł. A to równowartość 18 litrów benzyny! Z kolei Lexus średnio spala jakieś 8 litrów benzyny, co oznacza że za przejechanie 100 km zapłacimy ca. 33 zł, czyli ponad dwukrotniej mniej niż elektrycznym Brytyjczykiem.

Ile zapłacę za ładownia auta elektrycznego z abonamentem? 

Sytuacja nieco się zmienia, gdy decydujemy się zapłacić GreenWayowi abonament - np. 100 zł miesięcznie w opcji, która gwarantuje nam najtańszy prąd. Wówczas każda 1 kWh z ładowarki o mocy 100 kW kosztuje nas 1,29 zł, a rachunek za energię do i-Pace’a wyniesie 134 zł. Finalnie jednak za przejechanie 100 km płacili będziemy 40 zł, czyli nadal więcej niż w przypadku hybrydowego Japończyka (i to nie uwzględniając opłaty abonamentowej za ładowanie na GreenWayu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Lexus

Materiały prasowe

REKLAMA

Oczywiście zawsze można poszukać stacji z tańszym prądem. Problem polega na tym, że sieć innych operatorów jest bardzo skromna. Orlen ma 97 punktów w całym kraju, Tauron raptem 68, a PGE jeszcze mniej bo tylko 62.Na stacjach Orlenu nadal nie jest pobierana żadna opłata za ładowanie elektryka (to się jednak zaraz zmieni, bo firma już zaczęła komercjalizować biznes), a na Lotosie płaci się jedną stawkę – 24 zł bez limitu czasu i kWh. Sęk w tym, że ładowarki Lotosu mają stosunkowo niewielką moc (są de facto półszybkie), więc napełnienie energią dużej baterii, jak ta w Jaguarze, zajmie 3-4 godziny. A to oznacza długą i uciążliwą przerwę w podróży.

Mówiąc krótko, sytuacja póki co nie jest prosta. W przypadku elektryka musimy się zdecydować, co chcemy oszczędzać bardziej – prąd czy pieniądze. Za szybkość i dostępność do rozwiniętej sieci trzeba słono zapłacić. A to oznacza, że jeszcze długo samochody, do których trzeba wlewać zwykłe paliwo, będą bezkonkurencyjne. A ludziom, którzy myślą ekologicznie, ale jednocześnie nie chcą ograniczać sobie zasięgu, pozostają hybrydy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA