REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ładowanie droższe niż tankowanie

Ładowanie droższe niż tankowanie
Ładowanie droższe niż tankowanie
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Kolejni operatorzy wprowadzają opłaty za korzystanie ze stacji szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Za napełnienie akumulatorów można zapłacić więcej niż za zalanie benzyną baku klasycznego benzyniaka.

W całej Polsce jest już około 1000 punktów ładowania aut na prąd, choć tylko niewielka część z nich jest naprawdę szybka, czyli o mocy 100 kW i więcej. Liderem rynku jest firma GreenWay – na koniec 2019 r. miała 595 punktów, a w tym jej sieć ma zostać rozszerzona o kolejnych 200 punktów. Cennik w tym przypadku jest dość skomplikowany – mamy do wyboru sześć planów, dwa abonamenty miesięczne, a cena za 1 kWh jest uzależniona od mocy ładowarki. Płaci się również za czas ładowania.

REKLAMA

Jeżeli jednorazowo chcemy naładować samochód na stacji GreenWay ładowarką o mocy 100 kW to za każdą 1 kWh zapłacimy 2,52 zł. Ale jeżeli będziemy podpięci do słupka dłużej niż 45 minut, to za każdą dodatkową minutę zapłacimy 40 gr. To oznacza, że naładowanie do pełna Jaguara i-Pace, który ma akumulatory o pojemności 90 kWh i na ich uzupełnienie energią potrzebuje 1,5 godziny, kosztowało będzie niemal 250 zł.

Jaguar

Materiały prasowe

REKLAMA

Weźmy dla porównania hybrydowego Lexusa NX 300h, który jest co prawda wolniejszy w sprincie do setki niż Jaguar, ale za to tańszy od niego o ponad 100 tys. zł, znacznie lżejszy i nie wymaga ładowania z gniazdka. Jego zbiornik mieści  56 litrów benzyny, co przy obecnej cenie bezołowiowej oznacza, że za tankowanie do pełna zapłacimy 230 zł. Innymi słowy, zatankowanie do pełna Lexusa jest tańsze niż naładowanie Jaguara!

A to jeszcze nie koniec złych wiadomości. Bo realnie i-Pace na pełnych bateriach jest w stanie przejechać ok. 330 km, co oznacza że pokonanie każdych 100 km kosztowało nas będzie 74 zł. A to równowartość 18 litrów benzyny! Z kolei Lexus średnio spala jakieś 8 litrów benzyny, co oznacza że za przejechanie 100 km zapłacimy ca. 33 zł, czyli ponad dwukrotniej mniej niż elektrycznym Brytyjczykiem.

Ile zapłacę za ładownia auta elektrycznego z abonamentem? 

Sytuacja nieco się zmienia, gdy decydujemy się zapłacić GreenWayowi abonament - np. 100 zł miesięcznie w opcji, która gwarantuje nam najtańszy prąd. Wówczas każda 1 kWh z ładowarki o mocy 100 kW kosztuje nas 1,29 zł, a rachunek za energię do i-Pace’a wyniesie 134 zł. Finalnie jednak za przejechanie 100 km płacili będziemy 40 zł, czyli nadal więcej niż w przypadku hybrydowego Japończyka (i to nie uwzględniając opłaty abonamentowej za ładowanie na GreenWayu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Lexus

Materiały prasowe

REKLAMA

Oczywiście zawsze można poszukać stacji z tańszym prądem. Problem polega na tym, że sieć innych operatorów jest bardzo skromna. Orlen ma 97 punktów w całym kraju, Tauron raptem 68, a PGE jeszcze mniej bo tylko 62.Na stacjach Orlenu nadal nie jest pobierana żadna opłata za ładowanie elektryka (to się jednak zaraz zmieni, bo firma już zaczęła komercjalizować biznes), a na Lotosie płaci się jedną stawkę – 24 zł bez limitu czasu i kWh. Sęk w tym, że ładowarki Lotosu mają stosunkowo niewielką moc (są de facto półszybkie), więc napełnienie energią dużej baterii, jak ta w Jaguarze, zajmie 3-4 godziny. A to oznacza długą i uciążliwą przerwę w podróży.

Mówiąc krótko, sytuacja póki co nie jest prosta. W przypadku elektryka musimy się zdecydować, co chcemy oszczędzać bardziej – prąd czy pieniądze. Za szybkość i dostępność do rozwiniętej sieci trzeba słono zapłacić. A to oznacza, że jeszcze długo samochody, do których trzeba wlewać zwykłe paliwo, będą bezkonkurencyjne. A ludziom, którzy myślą ekologicznie, ale jednocześnie nie chcą ograniczać sobie zasięgu, pozostają hybrydy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA