REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zelektryfikowane auta za chwilę wyprzedzą diesla

Subskrybuj nas na Youtube
Zelektryfikowane auta za chwilę wyprzedzą diesla
Zelektryfikowane auta za chwilę wyprzedzą diesla
Lexus

REKLAMA

REKLAMA

Zaostrzone normy emisji dwutlenku węgla i epidemia koronawirusa zmieniły upodobania kierowców. W czerwcu udział diesla w sprzedaży nowych aut w Europie spadł do zaledwie 28 proc. Tymczasem elektryki, plug-iny i hybrydy mają już 16 proc. rynku.

Po fatalnym kwietniu i maju, kiedy spadki sprzedaży samochodów osobowych na wielu rynkach wynosiły 50-70 proc., czerwiec przyniósł odbicie i nadzieję, że kolejne miesiące będą jeszcze lepsze. W krajach UE27 sprzedało się już „tylko” o 24 proc. mniej aut niż w tym samym miesiącu roku ubiegłego. Jest jednak segment, który nie tylko nie odczuł spadków, a wręcz zanotował duże wzrosty. Pomimo kryzysu, świetnie sprzedają się auta z alternatywnymi napędami – głównie elektryki i hybrydy.

REKLAMA

REKLAMA

Z danych firmy analitycznej JATO wynika, że w czerwcu na drogi Unii wyjechało 183,3 tys. zelektryfikowanych samochodów – aż o 65 proc. więcej niż rok wcześniej! W tym samym czasie sprzedaż klasycznych benzyniaków skurczyła się o 32, a diesli o 31 proc. Jeszcze lepiej zmiany, do jakich dochodzi na rynku, obrazują statystyki pokazujące udział poszczególnych napędów w całym rynku:

Materiały prasowe

Jak widać, udział diesla spadł już do poziomu 28 proc. (jeszcze 6 lat temu miał ponad 50 proc. rynku), podczas gdy napędy alternatywne mają już 16 proc. motoryzacyjnego tortu. Tylko w ciągu roku ich udział wzrósł o 9 pkt. proc. Na jedno auto zelektryfikowane przypada już tylko 1,7 diesla. Jeszcze dekadę temu proporcja ta wynosiła 1:50.

Zdaniem ekspertów, te przemiany na rynku są efektem dwóch rzeczy. Pierwsza to nowe unijne regulacje dotyczące emisji CO2 – od 1 stycznia limit wynosi 95 g/km. W ślad za nimi wiele krajów wprowadziło opodatkowanie aut zależne od tego, ile dwutlenku węgla produkuje dany model. Część rządów zdecydowała się również dopłacać do zakupu aut o zerowej lub bardzo niskiej emisji.

REKLAMA

Nie bez znaczenia jest jednak także wybuch epidemii, która sprawiła, że bardziej zaczęliśmy cenić i szanować swoje zdrowie. Objawia się to także w zakupach motoryzacyjnych. Np. wybieramy hybrydy, których spaliny nie zawierają szkodliwych związków, jak np. tlenki azotu i emitują 20-30 proc. mniej dwutlenku węgla niż auta spalinowe. Co więcej, przez 60-70 proc. czasu jeżdżą po mieście tylko na elektryce. Suma summarum – są znacznie „zdrowsze” niż np. diesle.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Marki, które odpowiednio wcześniej zaczęły inwestować w napędy alternatywne zdecydowanie lepiej poradziły sobie z kryzysem. Toyota (lider w produkcji hybryd) w pierwszym półroczu sprzedała o 27,5 proc. aut mniej niż przed rokiem, podczas gdy średnia dla całego rynku to -38,1 proc. A np. PSA, Renault czy Ford zjechały w dół o 40-45 proc.

Jeszcze ciekawiej przedstawia się sytuacja w segmencie premium. Lexus, który każdy swój model oferuje w wersji hybrydowej, w czerwcu sprzedał już tylko o 4,6 proc. mniej aut niż rok wcześniej, podczas gdy BMW spadło o 19,4 proc., a Audi o 23,7 proc.

Materiały prasowe

Dobrze poradziło sobie również Volvo, które urosło o 1,6 proc. To dzięki temu, że ma w ofercie modele PHEV popularne w krajach takich, jak np. Szwecja czy Holandia, które dopłacają do zakupu aut z alternatywnymi napędami i większość prądu produkują z OZE (u nas dopłat nie ma, a prąd jest z węgla).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA