REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmienić koło w samochodzie?

Zmiana koła w samochodzie.
Zmiana koła w samochodzie.
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana koła w samochodzie to tylko z pozoru prosta czynność. Podczas wymiany koła trzeba zwrócić uwagę na wiele szczegółów z siłą dokręcania śrub włącznie.

Przygotowanie samochodu do zmiany koła na poboczu drogi

W miarę możliwości po uszkodzeniu koła należy spokojnie zahamować i zatrzymać samochód tak, by nie stwarzać zagrożenia i nie tarasować ruchu ulicznego: na parkingu, bocznej drodze albo poboczu. Światła postojowe oraz awaryjne powinny być włączone, a hamulec ręczny zaciągnięty. Pojazd należy pozostawić na biegu. Koła dodatkowo można zabezpieczyć przed przesunięciem klinami, np. dużymi kamieniami.

REKLAMA

Na obszarze zabudowanym trójkąt ostrzegawczy należy ustawić w odległości ok. 1 metra od pojazdu, na obszarze niezabudowanym w odległości 30-50 metrów, a na autostradzie lub drodze ekspresowej 100 metrów za zaparkowanym samochodem. Kierowca powinien przygotować niezbędne narzędzia: klucz do kół wraz z nasadką, lewarek oraz koło zapasowe lub dojazdówkę. Znajdują się one zazwyczaj w bagażniku pod maskownicą lub dywanikiem. W części samochodów koło zapasowe bywa podwieszane pod bagażnikiem.

Wszystkie działania wokół auta warto wykonywać w kamizelce odblaskowej. Szczególnie po zmroku i w gorszych warunkach pogodowych kierowca będzie w niej dobrze widoczny.

Zobacz też: Test Opel Cascada 2.0 CDTI 165 KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak luzować śruby podczas wymiany koła?

Jeśli w pojeździe zainstalowane są felgi stalowe, wymianę koła należy rozpocząć od zdjęcia kołpaka. Wystarczy go złapać i zdecydowanym ruchem pociągnąć do siebie. W przypadku samochodu stojącego na felgach aluminiowych należy za pomocą specjalnej nakładki na klucz zwolnić śrubę zabezpieczającą. Śruby należy poluzować do momentu, gdy – już po podniesieniu pojazdu – można je z łatwością odkręcić i wyjąć.

Zobacz też: Jakie uszkodzenia felg da się naprawić?

W jaki sposób podnosić samochód?

Lewarek należy ustawić stabilnie na prostym podłożu, dzięki czemu wymiana koła przebiegnie sprawnie i bezpiecznie. Dokładne miejsce podparcia auta wskazuje producent w instrukcji pojazdu, zazwyczaj są to oznaczone wgłębieniem lub strzałką okolice progu samochodu. Auto należy podnosić na lewarku do momentu, gdy uszkodzone koło znajduje się parę centymetrów nad ziemią. Umożliwi to swobodne jego zdjęcie.

Zobacz też: Czy warto kupić używane opony? Na co zwrócić uwagę?

Dokręcanie śrub podczas wymiany koła

Jeśli śruby zostały odpowiednio poluzowane, wystarczy je odkręcić i począwszy od góry, usunąć. Zdecydowanym, ale nie gwałtownym ruchem należy zdjąć koło. Dojazdówkę lub zapasowe koło należy umieścić na piaście. Pozostaje jeszcze dokręcić śruby, aż do momentu, gdy pod kluczem wyczuwalny będzie opór. Aby koło dobrze zabezpieczyć, śruby należy przykręcać w układzie: góra-dół, prawo-lewo. Po wymianie lewarek należy odkręcić i wysunąć spod pojazdu, a samochód postawić na podłożu.

REKLAMA

Należy pamiętać, by jadąc na kole zapasowym lub dojazdówce zachować bezpieczną prędkość. - Jeśli nie mamy pewności, czy w kole zapasowym jest wystarczający poziom ciśnienia, warto je skontrolować je na najbliższej stacji benzynowej – radzi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl. Uszkodzone koło jak najszybciej powinno zostać naprawione lub wymienione na nowe.

Aby uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki na drodze, warto regularnie sprawdzać stan opon. To jednak nie zawsze będzie w stanie uchronić kierowcę od nagłego uszkodzenia koła. Warto więc, aby upewnił się on, czy dysponuje on pomocnymi w razie awarii narzędziami.

Źródło: Oponeo.pl

Luzowanie śrub podczas wymiany koła w samochodzie.
Oponeo.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    REKLAMA