REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stan techniczny opon zimowych

Subskrybuj nas na Youtube
Porządna opona to klucz do bezpiecznej jazdy zimą. Bagatelizowanie jej uszkodzeń może doprowadzić do tragedii.
Porządna opona to klucz do bezpiecznej jazdy zimą. Bagatelizowanie jej uszkodzeń może doprowadzić do tragedii.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Aby opony zimowe prawidłowo działały, muszą być w dobrej kondycji. Ich zły stan techniczny wydłuży drogę hamowania auta oraz zmniejszy przyczepność auta w zakrętach, co może zakończyć się poważnym wypadkiem. Zobacz co należy sprawdzić w oponie przed jej montażem.

Wśród polskich kierowców rośnie świadomość o korzyściach wynikających z wymiany opon z letnich na zimowe. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że jeśli faktycznie mają być to tylko korzyści, opony muszą być w dobrym stanie technicznym. Określenie samemu tego, czy ogumienie jeszcze nadaje się do eksploatacji nie jest jednak łatwą sprawą. Zazwyczaj uwzględniana jest głębokość bieżnika i jeśli wynosi powyżej 1,6 mm uznajemy, że opony mogą dalej nam służyć. Eksperci motoryzacyjni twierdzą jednak, że parametry techniczne opon radykalnie się obniżają już wówczas, gdy głębokość ta spada poniżej 4 mm.

REKLAMA

Opona samochodowa – główne funcje

Wbrew pozorom opona jest bardzo skomplikowanym i zaawansowanym technologicznie produktem. Jest jedynym elementem pojazdu mającym bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi i realizuje szereg założeń technicznych producenta samochodu. Odpowiedzialna jest za przyspieszenie i hamowanie, kontrolę trakcji, poziom hałasu i spełnienie norm emisji spalin. Mając na uwadze fakt, że kontakt jednej opony z nawierzchnią jest nie większy niż powierzchnia dłoni dorosłego człowieka musimy pamiętać, ze ich stan techniczny jest nie do przecenienia. Wszelkie zaniedbania zarówno eksploatacyjne jak i serwisowe obniżają poziom bezpieczeństwa jazdy i mogą doprowadzić do poważnych konsekwencji.

Zobacz też: Kiedy opony wymagają wymiany na nowe?

REKLAMA

„Każde mechaniczne uszkodzenie opony niesie ze sobą w zasadzie nieodwracalne zmiany w jej konstrukcji i tym samym we właściwościach jezdnych. Naprawa opon, które posiadają wysokie indeksy prędkości po przebiciu ostrym przedmiotem np. gwoździem, musi być traktowana jako rozwiązanie doraźne” – mówi Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl.

Mechaniczne przecięcie kordu, którego objawem są m. in. boczne wybulenia może być spowodowane również nagłym najechaniem na wystającą przeszkodę, krawężnik lub wjechaniem
w drogową dziurę, których w Polsce nie brakuje. Co gorsza objawy tak poważnej usterki mogą pojawić się na wewnętrznej, niewidocznej dla kierowców stronie opony. Dlatego właśnie bardzo ważna jest regularna kontrola w wyspecjalizowanym punkcie serwisowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zła eksploatacja opon

Wraz z dynamicznym rozwojem motoryzacji w parze idzie rozwój technologiczny ogumienia i całych zestawów kół. Dlatego coraz częściej nie wystarcza serwisowanie opon w przydomowych, małych punktach wulkanizacyjnych, niewyposażonych w profesjonalne narzędzia. Nie bez znaczenia ma również fachowa wiedza mechaników.

Zobacz też: Jak stan techniczny opon wpływa na bezpieczeństwo kierowców?

„Jednym z poważniejszych błędów serwisowych jest dopuszczanie do eksploatacji uszkodzonej opony w wyniku jazdy po utracie ciśnienia, które powoduje rozwarstwienia, odkształcenia i pęknięcia. Innym zaniedbaniem jest uszkodzenie stopki opony, która odpowiedzialna jest za prawidłowe osadzenie w feldze, zapewnienie optymalnej pracy i szczelności. Takie uszkodzenia powinny wycofać ogumienia z jakiejkolwiek dalszej eksploatacji” – mówi Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl.

Zaawansowana opona i zaawansowane problemy

Sprawa jeszcze bardziej się komplikuje, gdy obsługi wymagają zintegrowane systemy kół  w skład których wchodzą felga, opona i kontroler ciśnienia. Ich obsługa na urządzeniach do tego niedostosowanych najczęściej prowadzi do uszkodzenia poszczególnych elementów całego systemu. W efekcie może to prowadzić do nagłej utraty ciśnienia w oponie i przez to do utraty kontroli nad pojazdem.

Zobacz też: Opony z kolcami - kiedy można ich używać?

Zdarza się również, że mechanicy bagatelizują z pozoru mało istotny zawór, a jest to element odpowiedzialny za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w kole. Ponadto podczas jazdy poddawany jest dużym obciążeniom stale go osłabiających. Uszkodzenie zaworu powoduje nagłą utratę ciśnienia, co powoduje niejednokrotnie tragiczne w skutkach zachowania pojazdu. Z odpowiednio wysoką troską traktowane powinny być również felgi kół stanowiące integralna ich część. Stan techniczny felg bezpośrednio przekłada się na poprawną, i co za tym idzie bezpieczną eksploatację opon.

Źródło: materiały prasowe Motointegrator.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA