Kiedy opony wymagają wymiany na nowe?
REKLAMA
REKLAMA
Podstawowym elementem potwierdzającym stan techniczny opony jest głębokość bieżnika. Jednak wielu kierowców wymienia opony dopiero wtedy, gdy bieżnik zużyje się na tyle, że jego głębokość jest równa minimalnej głębokości dopuszczanej przez prawo (1,6 mm).
REKLAMA
Obserwując sytuację na polskich drogach możemy przyjąć, że jest to optymistyczna wersja.
Eksperci od opon jednak twierdzą, że techniczne parametry opony znacznie obniżają się, gdy głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 mm. Dodatkowo radzą szczególnie przyjrzeć się uszkodzeniom mechanicznym, ponieważ każde takie uszkodzenie opony negatywnie wpływa na jej konstrukcję, co przekłada się na pogorszenie właściwości jezdnych, czyli bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
Zobacz też: Wymiana opon z zimowych na letnie –porada eksperta
REKLAMA
W przypadku opon o wysokich wartościach indeksów prędkości, naprawa przebitej opony powinna być traktowana jako rozwiązanie tymczasowe. Dla bezpieczeństwa lepiej wymienić oponę na nową. Trzeba o tym pamiętać np. w przypadku mocnych SUVów takich jak Porsche Cayenne Trurbo, ponieważ opona może ulec uszkodzeniu podczas wakacyjnego wyjazdu, gdy auto jest obciążone.
Uszkodzenia boczne opony takie jak guzy są efektem mechanicznego przecięcia kordu, do którego może dojść po najechaniu na krawężnik lub po przejechaniu przez drogową dziurę. Takich uszkodzeń nie da się naprawić, wiec opona nadaje się do wymiany.
Uszkodzenia mogą także pojawić się na wewnętrznej stronie opony, przez co zauważenie ich przez użytkownika pojazdu nie jest możliwe. Dlatego bardzo istotna jest regularna kontrola ogumienia oraz wyważanie kół nie rzadziej niż co 10 tys. kilometrów.
Zobacz też: Jakie wybrać opony do terenówki?
Jak właściwie eksploatować opony?
REKLAMA
Montaż opon powinno powierzać się sprawdzonym serwisom dysponującym odpowiednim parkiem maszynowym. Profesjonalne narzędzia szczególnie ważne są przy obsłudze zintegrowanych systemów kół (felga, opona i kontroler ciśnienia) umożliwiających kontynuację jazdy po spadku ciśnienia.
Ciśnienie w oponach powinno być stale kontrolowane i utrzymywane na ściśle określonym przez producenta samochodu poziomie. Zbyt niskie lub zbyt wysokie w stosunku do zalecanego, zdecydowanie obniża trwałość opon oraz, co jeszcze ważniejsze, poziom bezpieczeństwa jazdy. Z tych samych powodów należy pamiętać także o regularnym wyważaniu kół tj. nie rzadziej niż co 10 tys. kilometrów.
Zobacz też: Jak stan techniczny opon wpływa na bezpieczeństwo kierowców?
Źródło: Motointegrator
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.