REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zadbać o opony w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Kowieski
Jak dbać o opony w samochodzie? Fot. Fotolia
Jak dbać o opony w samochodzie? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opona jest jedynym elementem samochodu jaki ma styczność z nawierzchnią. Jest odpowiedzialna za przyspieszanie, hamowanie, trakcję, hałas czy zużycie paliwa. Powierzchnia na jakiej wszystkie cztery opony stykają się z asfaltem jest równa powierzchni kartki A4, dlatego prawidłowy dobór i eksploatacja jest tak ważna. Każde zaniedbanie może prowadzić do wypadku.

Zdecydowana większość polskich kierowców ocenia stan opon na podstawie głębokości bieżnika i póki nie jest on mniejszy niż 1,6 mm to uznają oponę za całkowicie sprawną i nadającą się do użytkowania. Jeśli jednak zapytamy ekspertów z dziedziny oponiarskiej o właściwe parametry to dowiemy się, że nasze „gumy” sprawują się coraz gorzej, gdy ich bieżnik będzie mniejszy niż 4mm. Ale stan opon to nie tylko bieżnik, jest jeszcze wiele innych zmiennych, możliwych do sprawdzenia. Dobrze więc, żeby ich serwisowaniem zajmowali się profesjonaliści.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Wady i zalety opon niskoprofilowych

Opona to element samochodu, którego każde uszkodzenie mechaniczne wpływa nieodwracalnie na jej stan i na to jak prowadzi się później nasze auto. Te posiadające duże indeksy prędkości nie powinny być naprawiane po przebiciach np. gwoździem. Podczas jazdy może dojść do odkształcenia materiału albo rozerwania całej opony, co prowadzi do niebezpieczeństwa przy dużych szybkościach lub sporym obciążeniu. Takie naprawy mogą być stosowane jedynie doraźnie. Natomiast uszkodzenia boczne w ogóle nie kwalifikują się do napraw. Wybulenia czy guzy powstałe przez najechanie na wystającą przeszkodę lub po wjechaniu w dziurę to najczęściej przecięcie kordu czyli uszkodzenie mechaniczne. Tego typu defekty występują po obu stronach opony i jeśli coś takiego zdarzy się po wewnętrznej stronie, nie jesteśmy w stanie w normalnych warunkach tego dostrzec. Dobrze jest więc kontrolować stan opon za każdym razem gdy samochód znajduje się na podnośniku lub nad kanałem. Pamiętajmy, że opona uszkodzona mechanicznie nie nadaje się do jazdy.

„Odpowiednie zarządzanie oponami  ma bezpośredni wpływ na komfort, ekonomikę i bezpieczeństwo jazdy, dlatego powinniśmy oddać to w ręce profesjonalistów” - mówi Adam Klimek, koordynator sieci serwisowej Motoricus.com. - „Nasza sieć serwisów  oferuje kompleksową obsługę opon polegającą na bieżącym serwisie, precyzyjnym doborze, wymianach sezonowych i przechowywaniu”. W Polsce jest wiele warsztatów zajmujących się wulkanizacją i sprzedażą opon, niektórym wydaje się, że zakup maszyny i garaż wystarczą do sprawnej wymiany opon. Technologia oponiarska z każdym rokiem idzie na przód, coraz częściej do ich naprawy bądź wymiany nie wystarczą najprostsze narzędzia i minimalna wiedza, stąd też małe, budżetowe warsztaty popełniają dużo błędów w serwisowaniu.

REKLAMA

Zobacz też: Zestawy naprawcze w sprayu – czy to działa, kiedy można je stosować, kiedy nie uszczelnią opony

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Częste błędy warsztatów:

- Pozwolenie na użytkowanie opony, która rozwarstwiła się na skutek jazdy bez powietrza.

- Uszkodzenie stopki opony. Jest ona odpowiedzialna za osadzenie opony w feldze. Po czymś takim połączenie może nie być prawidłowe, co spowoduje zmniejszanie się ciśnienia.

- Brak odpowiedniego sprzętu do obsługi elektroniki opony (czujnik ciśnienia itp.). Bez odpowiednich maszyn można doprowadzić do uszkodzeń, skutkujących spadkiem ciśnienia, bądź unieruchomieniem samochodu przez błędne informacje z czujników.

- Zaniedbanie kontroli zaworu. Przez ten element pompowane jest powietrze, które podczas jazdy może uciekać, jeśli element jest niesprawny.

- Błędem jest też brak kontroli stanu felg. Jeśli felga została wygięta, to opona nie będzie się prawidłowo trzymać i może doprowadzić to do spadku ciśnienia.

- Często producenci samochodów w instrukcji obsługi podają markę wykorzystanej opony, może być również podany konkretny model. Jest to spowodowane tym, że dobiera się je do osiągów i parametrów    danego auta. Dlatego stosowanie opon o innych wymiarach może pogorszyć prowadzenie i prowadzić do błędnych komunikatów np. z ABS czy ESP. Systemy te przez cały czas monitorują pracę kół i takie zmiany wpływają na wyniki.

Zobacz też: Jak wybrać ciche opony? Jakie opony są bardziej ciche i dlaczego?

Źródło motoricus S.A.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA