REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zadbać o opony w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Kowieski
Jak dbać o opony w samochodzie? Fot. Fotolia
Jak dbać o opony w samochodzie? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opona jest jedynym elementem samochodu jaki ma styczność z nawierzchnią. Jest odpowiedzialna za przyspieszanie, hamowanie, trakcję, hałas czy zużycie paliwa. Powierzchnia na jakiej wszystkie cztery opony stykają się z asfaltem jest równa powierzchni kartki A4, dlatego prawidłowy dobór i eksploatacja jest tak ważna. Każde zaniedbanie może prowadzić do wypadku.

Zdecydowana większość polskich kierowców ocenia stan opon na podstawie głębokości bieżnika i póki nie jest on mniejszy niż 1,6 mm to uznają oponę za całkowicie sprawną i nadającą się do użytkowania. Jeśli jednak zapytamy ekspertów z dziedziny oponiarskiej o właściwe parametry to dowiemy się, że nasze „gumy” sprawują się coraz gorzej, gdy ich bieżnik będzie mniejszy niż 4mm. Ale stan opon to nie tylko bieżnik, jest jeszcze wiele innych zmiennych, możliwych do sprawdzenia. Dobrze więc, żeby ich serwisowaniem zajmowali się profesjonaliści.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Wady i zalety opon niskoprofilowych

Opona to element samochodu, którego każde uszkodzenie mechaniczne wpływa nieodwracalnie na jej stan i na to jak prowadzi się później nasze auto. Te posiadające duże indeksy prędkości nie powinny być naprawiane po przebiciach np. gwoździem. Podczas jazdy może dojść do odkształcenia materiału albo rozerwania całej opony, co prowadzi do niebezpieczeństwa przy dużych szybkościach lub sporym obciążeniu. Takie naprawy mogą być stosowane jedynie doraźnie. Natomiast uszkodzenia boczne w ogóle nie kwalifikują się do napraw. Wybulenia czy guzy powstałe przez najechanie na wystającą przeszkodę lub po wjechaniu w dziurę to najczęściej przecięcie kordu czyli uszkodzenie mechaniczne. Tego typu defekty występują po obu stronach opony i jeśli coś takiego zdarzy się po wewnętrznej stronie, nie jesteśmy w stanie w normalnych warunkach tego dostrzec. Dobrze jest więc kontrolować stan opon za każdym razem gdy samochód znajduje się na podnośniku lub nad kanałem. Pamiętajmy, że opona uszkodzona mechanicznie nie nadaje się do jazdy.

„Odpowiednie zarządzanie oponami  ma bezpośredni wpływ na komfort, ekonomikę i bezpieczeństwo jazdy, dlatego powinniśmy oddać to w ręce profesjonalistów” - mówi Adam Klimek, koordynator sieci serwisowej Motoricus.com. - „Nasza sieć serwisów  oferuje kompleksową obsługę opon polegającą na bieżącym serwisie, precyzyjnym doborze, wymianach sezonowych i przechowywaniu”. W Polsce jest wiele warsztatów zajmujących się wulkanizacją i sprzedażą opon, niektórym wydaje się, że zakup maszyny i garaż wystarczą do sprawnej wymiany opon. Technologia oponiarska z każdym rokiem idzie na przód, coraz częściej do ich naprawy bądź wymiany nie wystarczą najprostsze narzędzia i minimalna wiedza, stąd też małe, budżetowe warsztaty popełniają dużo błędów w serwisowaniu.

REKLAMA

Zobacz też: Zestawy naprawcze w sprayu – czy to działa, kiedy można je stosować, kiedy nie uszczelnią opony

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Częste błędy warsztatów:

- Pozwolenie na użytkowanie opony, która rozwarstwiła się na skutek jazdy bez powietrza.

- Uszkodzenie stopki opony. Jest ona odpowiedzialna za osadzenie opony w feldze. Po czymś takim połączenie może nie być prawidłowe, co spowoduje zmniejszanie się ciśnienia.

- Brak odpowiedniego sprzętu do obsługi elektroniki opony (czujnik ciśnienia itp.). Bez odpowiednich maszyn można doprowadzić do uszkodzeń, skutkujących spadkiem ciśnienia, bądź unieruchomieniem samochodu przez błędne informacje z czujników.

- Zaniedbanie kontroli zaworu. Przez ten element pompowane jest powietrze, które podczas jazdy może uciekać, jeśli element jest niesprawny.

- Błędem jest też brak kontroli stanu felg. Jeśli felga została wygięta, to opona nie będzie się prawidłowo trzymać i może doprowadzić to do spadku ciśnienia.

- Często producenci samochodów w instrukcji obsługi podają markę wykorzystanej opony, może być również podany konkretny model. Jest to spowodowane tym, że dobiera się je do osiągów i parametrów    danego auta. Dlatego stosowanie opon o innych wymiarach może pogorszyć prowadzenie i prowadzić do błędnych komunikatów np. z ABS czy ESP. Systemy te przez cały czas monitorują pracę kół i takie zmiany wpływają na wyniki.

Zobacz też: Jak wybrać ciche opony? Jakie opony są bardziej ciche i dlaczego?

Źródło motoricus S.A.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA