REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zadbać o opony w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Kowieski
Jak dbać o opony w samochodzie? Fot. Fotolia
Jak dbać o opony w samochodzie? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opona jest jedynym elementem samochodu jaki ma styczność z nawierzchnią. Jest odpowiedzialna za przyspieszanie, hamowanie, trakcję, hałas czy zużycie paliwa. Powierzchnia na jakiej wszystkie cztery opony stykają się z asfaltem jest równa powierzchni kartki A4, dlatego prawidłowy dobór i eksploatacja jest tak ważna. Każde zaniedbanie może prowadzić do wypadku.

Zdecydowana większość polskich kierowców ocenia stan opon na podstawie głębokości bieżnika i póki nie jest on mniejszy niż 1,6 mm to uznają oponę za całkowicie sprawną i nadającą się do użytkowania. Jeśli jednak zapytamy ekspertów z dziedziny oponiarskiej o właściwe parametry to dowiemy się, że nasze „gumy” sprawują się coraz gorzej, gdy ich bieżnik będzie mniejszy niż 4mm. Ale stan opon to nie tylko bieżnik, jest jeszcze wiele innych zmiennych, możliwych do sprawdzenia. Dobrze więc, żeby ich serwisowaniem zajmowali się profesjonaliści.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Wady i zalety opon niskoprofilowych

Opona to element samochodu, którego każde uszkodzenie mechaniczne wpływa nieodwracalnie na jej stan i na to jak prowadzi się później nasze auto. Te posiadające duże indeksy prędkości nie powinny być naprawiane po przebiciach np. gwoździem. Podczas jazdy może dojść do odkształcenia materiału albo rozerwania całej opony, co prowadzi do niebezpieczeństwa przy dużych szybkościach lub sporym obciążeniu. Takie naprawy mogą być stosowane jedynie doraźnie. Natomiast uszkodzenia boczne w ogóle nie kwalifikują się do napraw. Wybulenia czy guzy powstałe przez najechanie na wystającą przeszkodę lub po wjechaniu w dziurę to najczęściej przecięcie kordu czyli uszkodzenie mechaniczne. Tego typu defekty występują po obu stronach opony i jeśli coś takiego zdarzy się po wewnętrznej stronie, nie jesteśmy w stanie w normalnych warunkach tego dostrzec. Dobrze jest więc kontrolować stan opon za każdym razem gdy samochód znajduje się na podnośniku lub nad kanałem. Pamiętajmy, że opona uszkodzona mechanicznie nie nadaje się do jazdy.

„Odpowiednie zarządzanie oponami  ma bezpośredni wpływ na komfort, ekonomikę i bezpieczeństwo jazdy, dlatego powinniśmy oddać to w ręce profesjonalistów” - mówi Adam Klimek, koordynator sieci serwisowej Motoricus.com. - „Nasza sieć serwisów  oferuje kompleksową obsługę opon polegającą na bieżącym serwisie, precyzyjnym doborze, wymianach sezonowych i przechowywaniu”. W Polsce jest wiele warsztatów zajmujących się wulkanizacją i sprzedażą opon, niektórym wydaje się, że zakup maszyny i garaż wystarczą do sprawnej wymiany opon. Technologia oponiarska z każdym rokiem idzie na przód, coraz częściej do ich naprawy bądź wymiany nie wystarczą najprostsze narzędzia i minimalna wiedza, stąd też małe, budżetowe warsztaty popełniają dużo błędów w serwisowaniu.

REKLAMA

Zobacz też: Zestawy naprawcze w sprayu – czy to działa, kiedy można je stosować, kiedy nie uszczelnią opony

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Częste błędy warsztatów:

- Pozwolenie na użytkowanie opony, która rozwarstwiła się na skutek jazdy bez powietrza.

- Uszkodzenie stopki opony. Jest ona odpowiedzialna za osadzenie opony w feldze. Po czymś takim połączenie może nie być prawidłowe, co spowoduje zmniejszanie się ciśnienia.

- Brak odpowiedniego sprzętu do obsługi elektroniki opony (czujnik ciśnienia itp.). Bez odpowiednich maszyn można doprowadzić do uszkodzeń, skutkujących spadkiem ciśnienia, bądź unieruchomieniem samochodu przez błędne informacje z czujników.

- Zaniedbanie kontroli zaworu. Przez ten element pompowane jest powietrze, które podczas jazdy może uciekać, jeśli element jest niesprawny.

- Błędem jest też brak kontroli stanu felg. Jeśli felga została wygięta, to opona nie będzie się prawidłowo trzymać i może doprowadzić to do spadku ciśnienia.

- Często producenci samochodów w instrukcji obsługi podają markę wykorzystanej opony, może być również podany konkretny model. Jest to spowodowane tym, że dobiera się je do osiągów i parametrów    danego auta. Dlatego stosowanie opon o innych wymiarach może pogorszyć prowadzenie i prowadzić do błędnych komunikatów np. z ABS czy ESP. Systemy te przez cały czas monitorują pracę kół i takie zmiany wpływają na wyniki.

Zobacz też: Jak wybrać ciche opony? Jakie opony są bardziej ciche i dlaczego?

Źródło motoricus S.A.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA