REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie jest prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Opony mają duży wpływ na nasze bezpieczeństwo.
Opony mają duży wpływ na nasze bezpieczeństwo.

REKLAMA

REKLAMA

Opony należą do tych elementów samochodu, które mają znaczny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Z nieznanych przyczyn większość kierowców nie przejawia wobec nich należytej troski. Podpowiadamy, jakie jest prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach.

Na zużycie opon i równocześnie na bezpieczeństwo ich użytkownika ma wpływ wiele czynników. Jednym z podstawowych jest ciśnienie powietrza. W fabrycznych instrukcjach obsługi samochodów podane są wartości ciśnienia w ogumieniu z dokładnością do 10 kilopaskali (kPa), czyli do 0,01 megapaskala (0,01 MPs). W stosowanych dawniej jednostkach 10 kPa odpowiada w przybliżeniu 0,1 atmosfery (atm.).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Dokładne wyważanie

Z dostatecznie dużą dokładnością można przyjąć, że 100 kilopaskali (100 kPs), czyli 0,1 megapaskala (0,1 MPs) to dawniejsza 1 atmosfera (1 atm.). Ciśnienie w oponach powszechnie używanych samochodów osobowych i dostawczych zawiera się w przedziale od 0,15 MPs, czyli 1,5 atm. do 0,3 MPs, czyli do 3 atm.

Zobacz galerię: szybkie hatchbacki za 40 000 zł

REKLAMA

Zbyt niskie ciśnienie w oponach to zwiększone opory toczenia, a więc zwiększone zużycie paliwa. To także nadmierne zużycie bieżnika opony po obu stronach. Ocenę, czy ciśnienie jest zbyt niskie, można przeprowadzić bez manometru, tylko na podstawie wyglądu bieżnika po dłuższej jeździe po suchej i czystej nawierzchni. Gdy obie strony bieżnika będą wyraźnie ciemniejsze od jego środka, oznacza to, że ciśnienie jest zbyt niskie. I analogicznie – gdy środkowa część bieżnika będzie wyraźnie ciemniejsza od jego krawędzi, będzie to sygnał, iż ciśnienie jest zbyt wysokie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Ciśnienie w oponach w każdej parze kół musi być jednakowe, z tolerancją do 0,01 MPs. Większa różnica ciśnień może powodować, w przypadku przedniej pary kół, do „ściągania” pojazdu w stronę koła o mniejszym ciśnieniu. Może być także przyczyną nierównomiernego hamowania.

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach?

Dobrym sposobem jest sprawdzenie przy pomocy wskaźnika (manometru z odczytem cyfrowym) w kompresorze, dostępnym na każdej stacji paliw. Po założeniu końcówki węża kompresora na zawór w kole, można od razu odczytać wartość ciśnienia. Pamiętać przy tym należy, żeby pomiar dokonywać, gdy opony są zimne. A więc po dojechaniu do stacji paliw należy odczekać nawet kilkanaście minut, aż opony ostygną. W tym czasie można uzupełnić paliwo, umyć szyby, wypić kawę w przydrożnym barze.

Polecamy: Komplet Podatki - Prawo Pracy i ZUS

Pomiar ciśnienia w ciepłych oponach jest obarczony dość dużym błędem! Pomiar kieszonkowym manometrem również nie jest dostatecznie dokładny. Chyba, że wyrobimy świadectwo homologacji na takie urządzenie. Ciśnienie w oponach należy kontrolować często, raz na 2 tygodnie lub przy każdym tankowaniu gdy ktoś mało jeździ, albo po przejechaniu każdych 2000 km.

Zobacz również: Kiedy wymienić opony na zimowe?

Po dokonaniu pomiaru ciśnienia i ewentualnej jego korekcie warto sprawdzić szczelność zaworu w kole. Często trafiają do niego zanieczyszczenia z końcówki węża lub manometru, a wówczas powietrze może przez niego uchodzić, zazwyczaj niezauważalnie. Po pewnym czasie ciśnienie w takiej oponie może się obniżyć znacznie poniżej dopuszczalnej granicy. Sprawdzenie szczelności zaworu jest banalnie proste. Wystarczy posmarować jego otwór kroplą śliny! Gdy zostanie wykryta nieszczelność, wówczas należy spuścić nieco powietrza z opony podczas zakładania na zawór końcówki kompresora, następnie skorygować ciśnienie i ponownie sprawdzić szczelność zaworu. W razie potrzeby czynności te można powtórzyć kilkakrotnie, aż do uzyskania pełnej szczelności zaworu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA