REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dystanse do felg - porady

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Mototarget
fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Dystans to metalowa nakładka, którą wstawia się między piastę i koło. Celem takiego zabiegu jest polepszenie właściwości trakcyjnych przez zwiększenie rozstawu osi.

Jeśli Twoje auto ma tendencję do zarzucania na zakrętach, nad- i podsterowności możesz spróbować lekko je poszerzyć. Wiadomo – szerszy samochód lepiej trzyma się w zakrętach. Z drugiej strony możesz liczyć się z trochę trudniejszym manewrowaniem na parkingu.

REKLAMA

Ważne: przed kupnem dystansów zapytaj właścicieli podobnych aut o doświadczenia z dystansami. Może się okazać, że gra nie jest warta świeczki i po ich założeniu auto prowadzi się niestabilnie.

Zobacz również: Jak wyeliminować drgania kierownicy?

Jak dobrać dystanse?

REKLAMA

Każdy producent nakładek stara się dokładnie opisać do jakich aut pasują. Najważniejszy jest odpowiedni rozstaw śrub, średnica otworu centrującego i to, by dystanse całą swoją powierzchnią dokładnie przylegały do piasty. Nie mogą być od niej ani większe, ani mniejsze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz czas na grubość. Jeśli chcesz delikatnie poprawić trakcję, wybierz dystanse o grubości 5 mm. Jeśli zamierzasz iść na całość – wybierz 20 mm. Są też różne wartości pośrednie, różne dla różnych aut. Przy wyborze grubszych dystansów będziesz musiał wymienić szpilki – śruby mocujące koło – na dłuższe. Chodzi o to, by koło było dobrze przykręcone – po założeniu centymetrowego dystansu tego centymetra zabraknie na szpilce. Nowe śruby na ogół dostaniesz razem z dystansami, w komplecie. Problemu zbyt krótkich śrub nie wolno lekceważyć. To, że po założeniu dystansów dasz radę założyć koło i je dokręcić, nie znaczy, że jest trzymane optymalnie.

Cienkie dystanse możesz założyć samemu – zdejmujesz koło, zakładasz nakładkę, przykręcasz koło i załatwione. Założenie grubszych jest równie proste, ale konieczność wymiany szpilek komplikuje to zadanie. Najlepiej udać się z tym do mechanika. Koszt usługi nie będzie duży a przynajmniej będziesz mieć pewność, że wszystko jest poprawnie założone. Przy okazji zakładania dystansów warto sprawdzić i wyregulować geometrię.

Zobacz również: Geometria zawieszenia: teoria i praktyka.

Dystans do dystansów

REKLAMA

Powyżej pewnej grubości nie warto już montować dystansów. Pamiętaj o tym, że koło w żadnym wypadku nie może wystawać poza obrys nadwozia. Montując dystanse zwiększasz ciężar całego koła. Jeśli zależy Ci na naprawdę maksymalnej przyczepności – sięgnij po szersze felgi i opony.

Oczywiście dystanse montuje się zawsze parami, po dwa na oś. Nie wolno założyć tylko jednego. Można za to założyć tylko dwa – jeśli Twoim problemem jest zarzucający na boki tył, możesz zamontować dystanse z tyłu. Powinno pomóc.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA