REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to jest aquaplaning?

Marek Matejewski
Jazda po mokrej nawierzchni jest dużo bardziej niebezpieczna od podróżowania po suchej drodze. Fot. Newspress
Jazda po mokrej nawierzchni jest dużo bardziej niebezpieczna od podróżowania po suchej drodze. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Aquaplaning to zjawisko niebezpieczne zwłaszcza dla niedoświadczonych kierowców. Wyjaśniamy co to jest i kiedy możemy się go spodziewać podczas jazdy.

Każdy kierowca wie, że jazda po mokrej nawierzchni jest dużo bardziej niebezpieczna od podróżowania po suchej drodze. To właśnie po deszczu dochodzi do dużej ilości wypadków. Szczególnie na nierównych drogach, gdzie woda zbiera się miejscowo, tworząc kałuże, powinno się ograniczyć prędkość.

REKLAMA

Wjechanie z większą szybkością w wodę może zakończyć się utratą panowania nad pojazdem. Zjawisko utraty kontaktu opony z nawierzchnią na skutek wytworzenia się warstwy wody między nimi nazywamy aquaplaningiem. Jest to bardzo niebezpieczna sytuacja, ponieważ samochód poruszający się po tak zwanej poduszce wodnej nie ma kontaktu z drogą.

Zobacz również: Przyczyny drgań kierownicy

REKLAMA

W takiej sytuacji kierowca traci możliwość sterowania pojazdem. Rozróżnia się aquaplaning wzdłużny i poprzeczny. Ze wzdłużnym mamy do czynienia gdy poduszka wodna wytworzy się pod kołami samochodu jadącego na wprost. Najczęściej auta wpadają w tego rodzaju aquaplaning po wjechaniu z większą prędkością w koleinę wypełnioną wodą. W aquaplaning poprzeczny samochód wpada, gdy najedzie na kałużę znajdującą się na zakręcie. Ten rodzaj aquaplaningu jest bardzo niebezpieczny, ponieważ momentalnie przeradza się on w boczny poślizg.

Biorąc pod uwagę fakt, że samochód wpada w aquaplaning przy prędkości około 80 km/h lub więcej, jest to niezwykle niebezpieczne zjawisko. Warto wiedzieć, że im gorsze auto posiada opony, tym prędkość przy której nastąpi utrata przyczepności jest niższa. Po wjechaniu w wodę i utracie przyczepności nie należy gwałtownie hamować, ani wykonywać nerwowych ruchów kierownicą. Ostre hamowanie czy zmianę kierunku jazdy można przeprowadzić dopiero gdy auto odzyska kontakt z podłożem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Czy można naprawić koło po wjechaniu w dziurę?

Im lepsze opony, tym samochód jest bardziej odporny na aquaplaning. Dlatego nie warto oszczędzać na oponach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA