REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaki jest skład oleju silnikowego?

Łukasz Krasowski
Olej w silniku służy jako tzw. środek smarny. fot. moto.wieszjak.pl
Olej w silniku służy jako tzw. środek smarny. fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Silnik samochodu to wiele współpracujących ze sobą elementów. Do ich prawidłowego funkcjonowania konieczne jest stosowanie środka smarnego, który musi mieć dość złożony skład, pozwalający na spełnianie jeszcze kilku innych funkcji.

Ponieważ nie istnieje możliwość wyprodukowania idealnie gładkich powierzchni poszczególnych części silnika, głównym ich wrogiem jest zjawisko tarcia. Właśnie jego wyeliminowanie jest najważniejszym zadaniem oleju silnikowego, jednak nie jedynym. Służy on również do odprowadzania ciepła z rozgrzewających się partii jednostki napędowej oraz wymywa i wiąże zanieczyszczenia, zapobiegając przy tym powstawaniu szkodliwych osadów. Do funkcji oleju silnikowego zalicza się również uszczelnianie komory spalania oraz przeciwdziałanie korozji wewnątrz silnika.

REKLAMA

Zobacz również: Dlaczego olej podczas wymiany jest czarny?

REKLAMA

Aby spełnić tak wysokie i czasami wzajemnie sprzeczne wymagania producenci olejów muszą odpowiednio skomponować jego skład. W około 85% jest to tzw. olej bazowy, uzyskiwany na dwa sposoby: z przetworzenia ropy naftowej (olej mineralny) lub na drodze syntezy chemicznej (olej syntetyczny).

Nie jest tajemnicą, że do smarowania silników lepiej nadaje się baza syntetyczna, ponieważ ma większą płynność przy niskiej temperaturze, lepsze właściwości myjące oraz zwiększoną odporność na starzenie. Oleje syntetyczne nie mogą być jednak stosowane w starszych konstrukcjach silników oraz są wyraźnie droższe. Kompromisowa mieszanina bazy mineralnej i syntetycznej stosowana jest do produkcji tzw. olejów półsyntetycznych.

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozostałe 15% objętości olejów obejmuje szereg dodatków uszlachetniających, do których zaliczamy:

- modyfikatory lepkości (ograniczają wpływ skoków temperatury na lepkość oleju)
- inhibitory korozji (zabezpieczają metalowe powierzchnie silnika przed działaniem kwaśnego środowiska)
- inhibitory utleniania (absorbują tlen, dzięki czemu baza silnika nie reaguje z nim, zapobiega wzrostowi lepkości oleju oraz powstawaniu nagarów)
- substancje detergentowe (zobojętniają kwaśne produkty spalania, przeciwdziałając korozji oraz ograniczają powstawanie osadów na ściankach cylindra i w misce olejowej)
- dodatki dyspergujące (służą do utrzymywania osadów silnika w postaci zawiesiny, która nie osiada na elementach silnika. Miarą ich zawartości w oleju jest liczba zasadowa TBN).

Zobacz również: Jak czytać informację na opakowaniu oleju samochodowego?

Dobierając olej do naszego samochodu zwróćmy również uwagę, jakie normy musi spełniać olej, aby się do niego nadawał. Olejów spełniających specjalistyczne normy wymagają chociażby diesle wyposażone w pompowtryskiwacze, czy filtr cząstek stałych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA