Jak działa Ford Performance All Wheel Drive?

REKLAMA
REKLAMA
Jak działa Ford Performance All Wheel Drive?
Nowy Focus RS korzysta z innowacyjnego systemu napędu wszystkich kół Ford Performance AWD z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego Dynamic Torque Vectoring, by zapewnić kierowcy niespotykaną jakość prowadzenia i przyjemności z jazdy, łącząc wyjątkowe wykorzystanie przyczepności kół z niezrównaną zwinnością i szybkością w zakrętach.
REKLAMA
REKLAMA
System Ford Performance AWD oparto na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych znajdujących się po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego (RDU). Zarządzają one nie tylko rozdziałem momentu obrotowego na przednią i tylną oś, ale także rozdzielają moment obrotowy pomiędzy prawe i lewe koło tylnej osi. Dzięki temu umożliwiają „wektorowanie momentu obrotowego”, co ma ogromny wpływ na zachowanie się samochodu w zakrętach i stabilność ich przejeżdżania.
Zobacz też: Rozpoczęto produkcję Forda Focusa RS!
Elektroniczny sterownik tylnego mechanizmu różnicowego nieprzerwanie dokonuje rozdziału momentu obrotowego, zarówno między osie, jak i między koła osi tylnej, dostosowując rozkład do aktualnej sytuacji drogowej i monitorując dane napływające z licznych czujników samochodu 100 razy w ciągu sekundy. Do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70% momentu obrotowego, z czego do 100% może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kół, a zmiana rozdziału napędu z jednej na drugą stronę może nastąpić w czasie 0,06 sekundy.
REKLAMA
Podczas pokonywania zakrętu tylny mechanizm różnicowy przekierowuje siłę napędową do zewnętrznego koła, opierając się na danych takich jak kąt skrętu kierownicy, przyspieszenie boczne, odpadanie (odchodzenie z obranej przez kierowcę trajektorii) i prędkość. Taki „transfer napędu” daje w efekcie „wpychanie” samochodu do wnętrza zakrętu, poprawiając zwinność skrętną i stabilność w łuku, niemal całkowicie eliminując podsterowność.
Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. I
„Taki system napędu na cztery koła, to przełomowa technologia zdolna zapewnić najlepsze własności jezdne na zakręcie i przyjemność z prowadzenia samochodu na granicy przyczepności.” - oświadczył Dave Pericak, dyrektor Global Ford Performance. – Po prostu wyrzuciliśmy na śmietnik wszystkie dotychczasowe teorie, jakoby napędzane na 4 koła hatchbacki nie mogły zapewniać przyjemności z jazdy i stworzyliśmy samochód, który jednocześnie zaskakuje i sprawia radość.
Aby uzyskać optymalne własności dynamiczne, system Ford Performance AWD skalibrowano wraz z zaawansowanym systemem elektronicznej stabilizacji pojazdu ESP, kładąc szczególny nacisk na zachowanie opartej na układzie hamulcowym kontroli wektorowania momentu hamującego, który działa równolegle z wektorującym moment obrotowy napędem AWD.
Źródło: Materiały prasowe Ford
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA