REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zatarcie silnika
Zatarcie silnika
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Zatarcie silnika to najczarniejszy scenariusz dla kierowcy. Oznacza generalny remont lub wymianę jednostki napędowej. Jak uniknąć problemów?

Zatarcie silnika: z czego wynika?

Elementy silnika w czasie pracy są poddawane przeciążeniom. Metalowe części trą o siebie, w wyniku czego wytwarza się temperatura. Taka charakterystyka pracy nałożyła na inżynierów dwa wymogi. Po pierwsze konieczny jest układ smarowania - redukuje tarcie i odprowadza temperaturę. Po drugie jednostka nie może się być bez układu chłodzenia. Jeżeli któryś z tych elementów zawiedzie (ze szczególnym naciskiem na układ smarowania), w prostej drodze prowadzi to kierowcę do zatarcia silnika i konieczności przeprowadzenia kosztownego, generalnego remontu.

REKLAMA

REKLAMA

Zatarcie silnika: problem z pompą olejową

Czemu ustaje smarowanie i powstaje efekt zatarcia silnika? Powodów może być kilka. Na początek warto przyjrzeć się układowi smarowania. Idealny przykład stanowi diesel 2.0 TDI posiadający pompowtryskiwacze. W jego przypadku układ krążenia oleju przestaje pracować z uwagi na usterkę pompy oleju. Jej praca nie jest możliwa albo z powodu wytarcia się krzywki, albo łańcucha napędzającego ją. To prowadzi do nagłego zaniku ciśnienia oleju. Pojawienie się kontrolki informującej o usterce na tablicy zegarów zazwyczaj jest symptomem zbyt późnym. Chwilę później dochodzi bowiem do zatarcia silnika.

Zatarcie silnika: uwaga na stan oleju!

Zatarcie silnika z winy układu olejowego może powodować też np. zatkany smok pompy czy nawet zatarta turbosprężarka. Zatarcie silnika nie zawsze wynika jednak z usterki. Bardzo często jest też powodowane przez błędy popełnione przez kierowcę. Przykład? Tych nie brakuje! Eksploatacja jednostki napędowej bez długotrwałej wymiany środka smarnego sprawia, że olej traci właściwości i nie może prawidłowo chronić tłoków, pierścieni, wałów i turbosprężarki. Awaria jest zatem kwestią czasu. To samo dotyczy ewentualnych wycieków. Jeżeli te w porę nie zostaną wykryte i usunięte, prowadzą do drastycznego spadku ilości środka smarnego w silniku i mogą skutkować jego zatarciem.

Zatarcie silnika: masz diesla z DPF?

Czemu olej traci swoje właściwości? Nie zawsze winny jest brak regularnej wymiany. Szczególnie w nowoczesnych dieslach problem wynika z obecności suchego filtra cząstek stałych. Osadnik wymaga regularnego wypalenia, a do tego zwiększa dawkę paliwa dostarczaną do silnika. Jeżeli jednak auto akurat stoi w korku lub porusza się w ruchu miejskim, mieszanka nie zostanie spalona. Nadmiarowa dawka oleju napędowego w takim przypadku przedostaje się do oleju silnikowego, rozrzedza go i zmienia jego właściwości.

REKLAMA

Zatarcie silnika - objawy:

  • głośna praca jednostki napędowej - np. terkotane, stukanie,
  • spadek osiągów silnika,
  • rosnąca temperatura silnika,
  • zwiększone zadymienie gazów wydechowych,
  • pojawienie się kontrolki informującej o usterce układu olejowego,
  • unieruchomienie silnika.

Zatarcie silnika - koszty naprawy:

Zatarcie silnika (czy całkowite, czy częściowe) oznacza dla kierowcy przede wszystkim poważne koszty! Generalny remont jednostki napędowej może oznaczać wydatek sięgający nawet kilkunastu tysięcy złotych. Nie ma się zatem co dziwić, że w przypadku zatarcia, mechanicy raczej polecają wymianę motoru na używany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uniknąć zatarcia silnika?

  • warto pamiętać o okresowej kontroli elementów napędzających pompę,
    • warto sprawdzać stan łańcucha i np. wymieniać krzywkę napędzającą wraz z rozrządem,
  • należy kontrolować poziom oleju między wymianami,
    • jeżeli ubytki są duże, należy poprosić mechanika o pomoc w znalezieniu przyczyny ubytków,
  • należy uzupełniać ewentualne ubytki środka smarnego w silniku,
  • należy pamiętać o zalewaniu silnika olejem, który jest zgodny ze specyfikacją producenta,
    • chodzi o właściwości dotyczące smarowania i odporności temperaturowej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA