REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zatarcie silnika
Zatarcie silnika
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Zatarcie silnika to najczarniejszy scenariusz dla kierowcy. Oznacza generalny remont lub wymianę jednostki napędowej. Jak uniknąć problemów?

Zatarcie silnika: z czego wynika?

Elementy silnika w czasie pracy są poddawane przeciążeniom. Metalowe części trą o siebie, w wyniku czego wytwarza się temperatura. Taka charakterystyka pracy nałożyła na inżynierów dwa wymogi. Po pierwsze konieczny jest układ smarowania - redukuje tarcie i odprowadza temperaturę. Po drugie jednostka nie może się być bez układu chłodzenia. Jeżeli któryś z tych elementów zawiedzie (ze szczególnym naciskiem na układ smarowania), w prostej drodze prowadzi to kierowcę do zatarcia silnika i konieczności przeprowadzenia kosztownego, generalnego remontu.

REKLAMA

REKLAMA

Zatarcie silnika: problem z pompą olejową

Czemu ustaje smarowanie i powstaje efekt zatarcia silnika? Powodów może być kilka. Na początek warto przyjrzeć się układowi smarowania. Idealny przykład stanowi diesel 2.0 TDI posiadający pompowtryskiwacze. W jego przypadku układ krążenia oleju przestaje pracować z uwagi na usterkę pompy oleju. Jej praca nie jest możliwa albo z powodu wytarcia się krzywki, albo łańcucha napędzającego ją. To prowadzi do nagłego zaniku ciśnienia oleju. Pojawienie się kontrolki informującej o usterce na tablicy zegarów zazwyczaj jest symptomem zbyt późnym. Chwilę później dochodzi bowiem do zatarcia silnika.

Zatarcie silnika: uwaga na stan oleju!

Zatarcie silnika z winy układu olejowego może powodować też np. zatkany smok pompy czy nawet zatarta turbosprężarka. Zatarcie silnika nie zawsze wynika jednak z usterki. Bardzo często jest też powodowane przez błędy popełnione przez kierowcę. Przykład? Tych nie brakuje! Eksploatacja jednostki napędowej bez długotrwałej wymiany środka smarnego sprawia, że olej traci właściwości i nie może prawidłowo chronić tłoków, pierścieni, wałów i turbosprężarki. Awaria jest zatem kwestią czasu. To samo dotyczy ewentualnych wycieków. Jeżeli te w porę nie zostaną wykryte i usunięte, prowadzą do drastycznego spadku ilości środka smarnego w silniku i mogą skutkować jego zatarciem.

Zatarcie silnika: masz diesla z DPF?

Czemu olej traci swoje właściwości? Nie zawsze winny jest brak regularnej wymiany. Szczególnie w nowoczesnych dieslach problem wynika z obecności suchego filtra cząstek stałych. Osadnik wymaga regularnego wypalenia, a do tego zwiększa dawkę paliwa dostarczaną do silnika. Jeżeli jednak auto akurat stoi w korku lub porusza się w ruchu miejskim, mieszanka nie zostanie spalona. Nadmiarowa dawka oleju napędowego w takim przypadku przedostaje się do oleju silnikowego, rozrzedza go i zmienia jego właściwości.

REKLAMA

Zatarcie silnika - objawy:

  • głośna praca jednostki napędowej - np. terkotane, stukanie,
  • spadek osiągów silnika,
  • rosnąca temperatura silnika,
  • zwiększone zadymienie gazów wydechowych,
  • pojawienie się kontrolki informującej o usterce układu olejowego,
  • unieruchomienie silnika.

Zatarcie silnika - koszty naprawy:

Zatarcie silnika (czy całkowite, czy częściowe) oznacza dla kierowcy przede wszystkim poważne koszty! Generalny remont jednostki napędowej może oznaczać wydatek sięgający nawet kilkunastu tysięcy złotych. Nie ma się zatem co dziwić, że w przypadku zatarcia, mechanicy raczej polecają wymianę motoru na używany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uniknąć zatarcia silnika?

  • warto pamiętać o okresowej kontroli elementów napędzających pompę,
    • warto sprawdzać stan łańcucha i np. wymieniać krzywkę napędzającą wraz z rozrządem,
  • należy kontrolować poziom oleju między wymianami,
    • jeżeli ubytki są duże, należy poprosić mechanika o pomoc w znalezieniu przyczyny ubytków,
  • należy uzupełniać ewentualne ubytki środka smarnego w silniku,
  • należy pamiętać o zalewaniu silnika olejem, który jest zgodny ze specyfikacją producenta,
    • chodzi o właściwości dotyczące smarowania i odporności temperaturowej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA