Oznaczenia silników 1.9 TDI. Wszystkie wersje legendy!
REKLAMA
REKLAMA
Na początek może nieco o historii. A więc legendarny skrót TDI narodził się w gamie Grupy Volkswagena w roku 1989. Motor o pojemności 2.5 litra trafił pod maskę modelu Audi 100 i charakteryzował się ekstremalnie nowoczesną na tamte czasy elektronicznie sterowaną pompą wtryskującą olej napędowy. I choć motor 2.5 TDI jest znany do dziś, niestety nie przyniósł technologii Turbocharged Direct Injection najlepszej sławy. Coś całkowicie przeciwnego można powiedzieć o motorze 1.9 TDI zaprezentowanym we wrześniu roku 1991 w modelu Audi 80.
REKLAMA
Diesel 1.9 TDI - miliony sztuk i… miliony kilometrów!
REKLAMA
Legendarny silnik Volkswagena ma 1896 cm3 pojemności, 4 cylindry, 8 zaworów, turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk oleju napędowego. W zależności od wersji Niemcy montowali sprzęgło bez lub z kołem dwumasowym, prostą sprężarkę lub turbo ze zmienną geometrią łopatek i intercoolerem. Początkowo stosowana była elektronicznie sterowana pompa rozdzielaczowa. Z czasem - a konkretnie w roku 1998 - po raz pierwszy w dieslu 1.9 TDI zastosowany został wynalazek Grupy Volkswagena, a konkretnie pompowtryskiwacze.
Najważniejszym elementem historii diesla 1.9 TDI jest jednak opinia... pancernika! Kierowcy byli więcej niż zadowoleni z trwałości niemieckiego silnika wysokoprężnego. Przykład? Znane są przypadki, w których motor bez generalnego remontu pokonał pod maską Skody Fabii aż 1,3 miliona kilometrów. Mechanicy standardowo oceniali trwałość jednostki na minimum 700 - 800 tysięcy kilometrów. Diesel 1.9 TDI utrzymał się w produkcji do roku 2009. A to oznacza, że był produkowany w sumie 18 lat. Czemu poległ? Winne były normy emisji spalin.
Oznaczenia silników 1.9 TDI - pompa rozdzielaczowa:
- 75 KM, 155 Nm - CDX
- 90 KM, 202 Nm - 1Z, AHU
- 90 KM, 210 Nm - AGR, AHH, ALE, ALH
- 110 KM, 235 Nm - AFN, AHF, ASV, AVG
Oznaczenia silników 1.9 TDI PD - pompowtryskiwacze:
- 75 KM, 210 Nm - BSU
- 90 KM, 210 Nm - BRU, BXF, BXJ
- 90 KM, 240 Nm - ANU
- 101 KM, 240 Nm - ATD, AXR, BEW, BMT
- 101 KM, 250 Nm - AVB, AVQ
- 105 KM, 240 Nm - BSW
- 105 KM, 250 Nm - BJB, BKC, BLS, BSV, BXE
- 116 KM, 250 Nm - BPZ
- 116 KM, 285 Nm - AJM
- 116 KM, 310 Nm - ATJ, AUY, BVK
- 131 KM, 285 Nm - AWX
- 131 KM, 310 Nm - ASZ, AVF, BLT
- 150 KM, 320 Nm - ARL, BTB
- 160 KM, 330 Nm - BPX, BUK
Diesel 1.9 TDI - interwały serwisowe:
- wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem oleju - 15 tys. km lub rok
- wymiana filtra powietrza - co 60 tys. km
- wymiana filtra paliwa - co 30 tys. km
- wymiana płynu hamulcowego - co 2 lata
- wymiana filtra kabinowego - co 2 lata
- wymiana paska rozrządu - co 90 tys. km lub 4 lata
- wymiana świec żarowych - co 100 tys. km
- wymiana oleju przekładniowego w skrzyni manualnej - co 100 tys. km
- kontrola stanu paska wieloklinowego, wymiana w razie oznak zużycia - 30 tys. km lub 2 lata
Diesel 1.9 TDI - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 12 zł
- filtr powietrza - od 18 zł
- filtr paliwa - od 20 zł
- zestaw paska rozrządu - od 283 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 138 zł
- sprzęgło komplet - od 371 zł
- koło dwumasowe - od 931 zł
- pompa wtryskowa - od 3520 zł
- zawór EGR - od 157 zł
- świeca żarowa - od 25 zł
- filtr cząstek stałych - od 1366 zł
- sonda lambda - od 285 zł
- turbosprężarka - od 1553 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.