REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oznaczenia silników 1.9 TDI. Wszystkie wersje legendy!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
1.9 TDI octavia
1.9 TDI octavia
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Klekot tego silnika fani motoryzacji poznają wszędzie. Tak, być może 1.9 TDI kopcił i nie był szczególnie mocy. Z drugiej strony pokonywał setki tysięcy kilometrów i nie psuł się. A to wystarczyło do zbudowania jego legendy w Europie!

Na początek może nieco o historii. A więc legendarny skrót TDI narodził się w gamie Grupy Volkswagena w roku 1989. Motor o pojemności 2.5 litra trafił pod maskę modelu Audi 100 i charakteryzował się ekstremalnie nowoczesną na tamte czasy elektronicznie sterowaną pompą wtryskującą olej napędowy. I choć motor 2.5 TDI jest znany do dziś, niestety nie przyniósł technologii Turbocharged Direct Injection najlepszej sławy. Coś całkowicie przeciwnego można powiedzieć o motorze 1.9 TDI zaprezentowanym we wrześniu roku 1991 w modelu Audi 80.

REKLAMA

REKLAMA

Diesel 1.9 TDI - miliony sztuk i… miliony kilometrów!

Legendarny silnik Volkswagena ma 1896 cm3 pojemności, 4 cylindry, 8 zaworów, turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk oleju napędowego. W zależności od wersji Niemcy montowali sprzęgło bez lub z kołem dwumasowym, prostą sprężarkę lub turbo ze zmienną geometrią łopatek i intercoolerem. Początkowo stosowana była elektronicznie sterowana pompa rozdzielaczowa. Z czasem - a konkretnie w roku 1998 - po raz pierwszy w dieslu 1.9 TDI zastosowany został wynalazek Grupy Volkswagena, a konkretnie pompowtryskiwacze.

Najważniejszym elementem historii diesla 1.9 TDI jest jednak opinia... pancernika! Kierowcy byli więcej niż zadowoleni z trwałości niemieckiego silnika wysokoprężnego. Przykład? Znane są przypadki, w których motor bez generalnego remontu pokonał pod maską Skody Fabii aż 1,3 miliona kilometrów. Mechanicy standardowo oceniali trwałość jednostki na minimum 700 - 800 tysięcy kilometrów. Diesel 1.9 TDI utrzymał się w produkcji do roku 2009. A to oznacza, że był produkowany w sumie 18 lat. Czemu poległ? Winne były normy emisji spalin.

Oznaczenia silników 1.9 TDI - pompa rozdzielaczowa:

  • 75 KM, 155 Nm - CDX
  • 90 KM, 202 Nm - 1Z, AHU
  • 90 KM, 210 Nm - AGR, AHH, ALE, ALH
  • 110 KM, 235 Nm - AFN, AHF, ASV, AVG

Oznaczenia silników 1.9 TDI PD - pompowtryskiwacze:

  • 75 KM, 210 Nm - BSU
  • 90 KM, 210 Nm - BRU, BXF, BXJ
  • 90 KM, 240 Nm - ANU
  • 101 KM, 240 Nm - ATD, AXR, BEW, BMT
  • 101 KM, 250 Nm - AVB, AVQ
  • 105 KM, 240 Nm - BSW
  • 105 KM, 250 Nm - BJB, BKC, BLS, BSV, BXE
  • 116 KM, 250 Nm - BPZ
  • 116 KM, 285 Nm - AJM
  • 116 KM, 310 Nm - ATJ, AUY, BVK
  • 131 KM, 285 Nm - AWX
  • 131 KM, 310 Nm - ASZ, AVF, BLT
  • 150 KM, 320 Nm - ARL, BTB
  • 160 KM, 330 Nm - BPX, BUK

Diesel 1.9 TDI - interwały serwisowe:

  • wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem oleju - 15 tys. km lub rok
  • wymiana filtra powietrza - co 60 tys. km
  • wymiana filtra paliwa - co 30 tys. km
  • wymiana płynu hamulcowego - co 2 lata
  • wymiana filtra kabinowego - co 2 lata
  • wymiana paska rozrządu - co 90 tys. km lub 4 lata
  • wymiana świec żarowych - co 100 tys. km
  • wymiana oleju przekładniowego w skrzyni manualnej - co 100 tys. km
  • kontrola stanu paska wieloklinowego, wymiana w razie oznak zużycia - 30 tys. km lub 2 lata

Diesel 1.9 TDI - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 12 zł
  • filtr powietrza - od 18 zł
  • filtr paliwa - od 20 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 283 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 138 zł
  • sprzęgło komplet - od 371 zł
  • koło dwumasowe - od 931 zł
  • pompa wtryskowa - od 3520 zł
  • zawór EGR - od 157 zł
  • świeca żarowa - od 25 zł
  • filtr cząstek stałych - od 1366 zł
  • sonda lambda - od 285 zł
  • turbosprężarka - od 1553 zł

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA