REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oznaczenia silników 1.9 TDI. Wszystkie wersje legendy!

1.9 TDI octavia
1.9 TDI octavia
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Klekot tego silnika fani motoryzacji poznają wszędzie. Tak, być może 1.9 TDI kopcił i nie był szczególnie mocy. Z drugiej strony pokonywał setki tysięcy kilometrów i nie psuł się. A to wystarczyło do zbudowania jego legendy w Europie!

Na początek może nieco o historii. A więc legendarny skrót TDI narodził się w gamie Grupy Volkswagena w roku 1989. Motor o pojemności 2.5 litra trafił pod maskę modelu Audi 100 i charakteryzował się ekstremalnie nowoczesną na tamte czasy elektronicznie sterowaną pompą wtryskującą olej napędowy. I choć motor 2.5 TDI jest znany do dziś, niestety nie przyniósł technologii Turbocharged Direct Injection najlepszej sławy. Coś całkowicie przeciwnego można powiedzieć o motorze 1.9 TDI zaprezentowanym we wrześniu roku 1991 w modelu Audi 80.

REKLAMA

Diesel 1.9 TDI - miliony sztuk i… miliony kilometrów!

REKLAMA

Legendarny silnik Volkswagena ma 1896 cm3 pojemności, 4 cylindry, 8 zaworów, turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk oleju napędowego. W zależności od wersji Niemcy montowali sprzęgło bez lub z kołem dwumasowym, prostą sprężarkę lub turbo ze zmienną geometrią łopatek i intercoolerem. Początkowo stosowana była elektronicznie sterowana pompa rozdzielaczowa. Z czasem - a konkretnie w roku 1998 - po raz pierwszy w dieslu 1.9 TDI zastosowany został wynalazek Grupy Volkswagena, a konkretnie pompowtryskiwacze.

Najważniejszym elementem historii diesla 1.9 TDI jest jednak opinia... pancernika! Kierowcy byli więcej niż zadowoleni z trwałości niemieckiego silnika wysokoprężnego. Przykład? Znane są przypadki, w których motor bez generalnego remontu pokonał pod maską Skody Fabii aż 1,3 miliona kilometrów. Mechanicy standardowo oceniali trwałość jednostki na minimum 700 - 800 tysięcy kilometrów. Diesel 1.9 TDI utrzymał się w produkcji do roku 2009. A to oznacza, że był produkowany w sumie 18 lat. Czemu poległ? Winne były normy emisji spalin.

Oznaczenia silników 1.9 TDI - pompa rozdzielaczowa:

  • 75 KM, 155 Nm - CDX
  • 90 KM, 202 Nm - 1Z, AHU
  • 90 KM, 210 Nm - AGR, AHH, ALE, ALH
  • 110 KM, 235 Nm - AFN, AHF, ASV, AVG

Oznaczenia silników 1.9 TDI PD - pompowtryskiwacze:

  • 75 KM, 210 Nm - BSU
  • 90 KM, 210 Nm - BRU, BXF, BXJ
  • 90 KM, 240 Nm - ANU
  • 101 KM, 240 Nm - ATD, AXR, BEW, BMT
  • 101 KM, 250 Nm - AVB, AVQ
  • 105 KM, 240 Nm - BSW
  • 105 KM, 250 Nm - BJB, BKC, BLS, BSV, BXE
  • 116 KM, 250 Nm - BPZ
  • 116 KM, 285 Nm - AJM
  • 116 KM, 310 Nm - ATJ, AUY, BVK
  • 131 KM, 285 Nm - AWX
  • 131 KM, 310 Nm - ASZ, AVF, BLT
  • 150 KM, 320 Nm - ARL, BTB
  • 160 KM, 330 Nm - BPX, BUK

Diesel 1.9 TDI - interwały serwisowe:

  • wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem oleju - 15 tys. km lub rok
  • wymiana filtra powietrza - co 60 tys. km
  • wymiana filtra paliwa - co 30 tys. km
  • wymiana płynu hamulcowego - co 2 lata
  • wymiana filtra kabinowego - co 2 lata
  • wymiana paska rozrządu - co 90 tys. km lub 4 lata
  • wymiana świec żarowych - co 100 tys. km
  • wymiana oleju przekładniowego w skrzyni manualnej - co 100 tys. km
  • kontrola stanu paska wieloklinowego, wymiana w razie oznak zużycia - 30 tys. km lub 2 lata

Diesel 1.9 TDI - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 12 zł
  • filtr powietrza - od 18 zł
  • filtr paliwa - od 20 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 283 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 138 zł
  • sprzęgło komplet - od 371 zł
  • koło dwumasowe - od 931 zł
  • pompa wtryskowa - od 3520 zł
  • zawór EGR - od 157 zł
  • świeca żarowa - od 25 zł
  • filtr cząstek stałych - od 1366 zł
  • sonda lambda - od 285 zł
  • turbosprężarka - od 1553 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    REKLAMA

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    Ekologia transportu drogowego. Ekologiczna flota może oznaczać wydajną flotę

    Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Tu powstaje jednak kluczowe pytanie. Czy transport drogowy może być ekologiczny?

    Czy można jeździć rowerem zimą? Co na to przepisy drogowe?

    Pytanie o to, czy można jeździć rowerem zimą, jest o tyle zasadnicze, że warunki pogodowe stają się coraz trudniejsze. Jaką odpowiedź przynoszą przepisy? I jakie kierującym grożą mandaty?

    Kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Zmiana od 1 października 2023 r.

    1 października 2023 r. w życie weszła cześć nowelizacji Kodeksu karnego. Ta sprawiła, że kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Przestała być wykroczeniem. Jaką karę oznacza ten czyn? I kto właściwie może ją dostać?

    REKLAMA

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych. Biznes wart miliony się skończy?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych? Zdaje się, że przy okazji nowego rozporządzenia Komisja Europejska postanowiła unormować tę kwestię. Zapisy brzmią groźnie. Branża importowa może być zaniepokojona. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie?

    Strefy czystego transportu w Polsce startują w 2024 r. Co musisz o nich wiedzieć?

    W 2024 r. w Polsce mogą pojawić się pierwsze strefy czystego transportu. Tylko czy kierowcy wiedzą, jakie zasady wjazdu i ruchu w nich obowiązują? Przypomnijmy zatem wszystkie z nich. Zebraliśmy w jednym punkcie najważniejsze informacje.

    REKLAMA